Iskolakezdés a pszichológus szemével

Pár nap múlva vége a vakációnak, a bölcsődék, óvodák és iskolák felkészülten várják a szeptembert, amikor újra élettel telnek meg az intézmények.

Ezekben a napokban nemcsak az izgatott várakozásé a főszerep, vannak családok, ahol aggódás és félelem is kíséri a gyermek intézménybe kerülését. Pesics Zsuzsa pszichológussal arról beszélgettünk, hogy mire készüljenek a szülők, ha csemetéjük bekerül az intézménybe.

– Főleg kisgyermekek esetében lehet nehéz az intézményi beilleszkedés – fogalmaz a pszichológus. – Bár az intézmények biztosítanak beszoktatást a kezdeti időkben, mégis az a tapasztalat, hogy a beszokás akár egy évig is eltarthat. Ez idő alatt a kisgyermek alkalmazkodik az új napirendhez, megtanulja a felnőttekkel való együttélés szabályait és a társas kapcsolatok – akár a konfliktusok – kezelését is.

A három óvodai év alatt sok szociális készséget elsajátítanak, amelyek szükségesek a sikeres iskolai beilleszkedéshez. Kialakulnak az énhatárok, a gyermek megtanul közösségben élni. Előfordulhat azonban, hogy mint a felnőttek, ők is „ elfáradnak”. Ilyenkor megengedhető, hogy 1-1 napot otthon töltsenek a szülőkkel. Fontos, hogy a szülővel töltött idő minőségi idő legyen – ilyenkor egymásra figyeljenek, együtt tevékenykedjenek.

Az iskolába kerülés mind a szülő, mind a gyermek számára mérföldkő. Mire ügyeljünk, hogy problémamentesen történjen az átmenet az óvodából az iskolába?
– Mindkét fél szorong. A szülő szorong, hiszen most ő is megmérettetik, a gyermek szorong, mert teljesítményt várnak el tőle, és nem tudja, hogy meg tud-e felelni az elvárásoknak. Nagy hiba, ha a szülő is fokozza a szorongást a gyermekben. „ Majd az iskolában ez másképp lesz…” Segítsük a gyermeket a ráhangolódásban, nyáron rendezzük át közösen a szobáját, vegyük meg közösen a tanszereket, vegyük figyelembe az ő igényeit is. A gondtalan óvodás évek után- ahol még nem volt teljesítménykényszer – akár decemberig is eltarthat az iskolához való hozzászokás.

Nem minden gyereknek telnek könnyen az első napok (Illusztráció: Pirer Kata)

Nem minden gyereknek telnek könnyen az első napok (Illusztráció: Pirer Kata)

A szülők többsége úgy gondolja, minél többet gyakorol a gyermek az iskola után otthon, annál jobban fog teljesíteni. Hol van az egészséges határ, amikor azt mondjuk, hogy elég?

– Ne essünk túlzásokba a gyakorlások terén, ne terheljük túl sok feladattal a gyermeket. Az iskolában minden órában negyvenöt percet koncentrálnia kell, ha még otthon is többletfeladatokkal terheljük, hamar elmegy a kedve a tanulástól. Az is fontos, hogy a feladatokat ne bagatellizáljuk el, mindig legyünk következetesek a házi feladatok elkészítése terén is. Addig nincs baj, amíg a gyakorló feladatokat szívesen és jókedvűen végzi a kisiskolás.

Sok szülő büszke arra, hogy csemetéje már óvodáskorában megtanul írni és olvasni. A szakembernek mi a véleménye erről?
– Hat éves korban érnek meg azok a kognitív struktúrák, amikor a gyermek már képes lesz írni-olvasni. A túl korán elkezdett tanulás motivációcsökkentő lehet. Amíg az osztály írni-olvasni tanul, akkor ő unatkozni fog. Inkább fejlesztő játékokkal, szókincset növelő feladatokkal, meseolvasással töltsük az időt – fejezte be a pszichológus.


Az OrosCafé további használatához el kell fogadnod a cookie-k használatát. További információ

A cookie-beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül böngészel tovább az oldalunkon, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadot a cookie-k használatát.

Bezárás