- hirdetés -

Szavai most is a fülemben csengnek: „A feminin attitűdök előtérbe kerülése jót tesz a világnak”. Gáspár Annamáriának valószínűleg igaza van. Bízom benne, hisz megnyugtató lenne a tudat, hogy elindultunk egy/a jó irányba. Álláspontját sokan osztják, épp ezért képeit – amelyek a női szempontok, szerepek és tapasztalatok különféle lenyomatai – szereti és elismeri a szakma mellett a közönség is.

Az orosházi Táncsics gimnázium egykori tanulója ma elmondhatja magáról: abból él, amit szeret. Ritka kincs ez, hisz képzőművészként nem könnyű boldogulni az életben. A sokoldalú, fiatal alkotó képeinek leggyakoribb témája a nő, illetve minden, ami a női minőséghez tartozik.

– Mindannyiunkban megtalálhatóak a férfi és női energiák, ez nyújt ihletet, az érdekel, hogy kultúránkban mit és miért tartunk nőiesnek és férfiasnak – mesélte. – Hagyományosan a „nőiesség” magában foglalja a lágyságot, az intuitív gondolkodásmódot, az együttműködést, az empátiát, az erőszakmentességet. Ez a fajta magatartás egyre inkább teret kap a világban, és szerintem ezek mozdítanak előre minket, nem pedig a sok ezer éve uralkodó férfiasnak tartott minőségek, úgy mint az agresszivitás és a folytonos növekedésre irányuló törekvés.

A technikák tekintetében tavaly egy új irány született meg Gáspár Annamária művészetében. A vászonra festett olajképek mellett rátalált a nagy méretű hímzésekre.

– A textilművészet hagyományosan a nők terepe volt, élem, élvezem ezt a meditatív tevékenységet. Szinte terápiaszerűen működhet, ha heteken, hónapokon át dolgozol egy textilképen. – folytatta. – Ha körbenézek, azt látom, hogy a digitális eszközök használata a művészetben is egyre hangsúlyosabbá válik, én viszont abszolút a másik véget képviselem. Számomra a kézzel készített, archaikus módszerrel készült munkák a legnagyobb értékek. Teljesen más hangulatot áraszt egy kézzel hímzett textil, mint egy géppel díszített.

Annamária nemrégiben egy kecskeméti acélművészeti szimpóziumon megismerkedett több fémmegmunkálási eljárással is, így munkáin ma már az anyagok sokszínűségével találkozhatunk. Alumínium, szálcement, üveg alap, beton, ezek mind új irányt nyitottak a számára, akárcsak a már említett textil, illetve a bőr vagy szőrme. Míg az előbbiek a férfias erőt és keménységet, addig az utóbbiak a nőies finomságot jelképezik. A műveken ezek kontrasztja is üzenetértékkel bír.

– Ma már azt mondjuk, kezd eltűnni a határ férfi és nő között, bár véleményem szerint mindig is kultúrafüggő volt, mit tartottunk/tartunk kifejezetten férfiasnak vagy nőiesnek – mondta. – A posztfeminizmus egyik gondolata szerint szerencsésebb lenne, ha nem a nemi különbözőségeink szerint ítélnénk meg magunkat és egymást. Egyetértek. Mindenkiben van nőies és férfias minőség, csak az arány tolódik el egyik vagy másik irányba. Így lehet az, hogy a feminin attitűdök előtérbe helyeződnek – jegyezte meg Annamária, aki a nőiség mellett kiemelt helyen kezeli a boldogság- és szabadságkeresés kérdéskörét is.

– Nagy hatással vannak rám a különböző filozófiai és vallási hagyományok, illetve a kortárs spiritualitás és boldogságkeresés is. „Hogyan lehet jól élni?”, „Hogyan lehet teljesen szabadnak lenni?”, szerintem ezek azok a kérdések, amelyek mindannyiunkat foglalkoztatnak – folytatta. – Úgy vélem, a boldogság döntés, és a lét könnyű, ha a jelenre tudunk fókuszálni, és ha ügyelünk arra, hogy a gondolataink ne kalandozzanak mindenfelé. Szerencsés ember vagyok, hisz a saját műteremben, szabadon, nyomás és elvárások nélkül dolgozhatok. Persze szabadúszóként is szükség van egy rendszerre, hisz különben könnyen elveszhet az ember időtengerben, de maga a tudat, hogy azt a rengeteg ötletet, amit magamban érzek, kiadhatom, boldoggá tesz – tette hozzá.

Gáspár Annamária 2023-ban kezdte el új sorozatát, az Underwatert. A többféle technikával készült sorozat központi műve, amely egy nagy méretű – 2X3 méteres – textil alkotás, sajátos női helyzetekből, tapasztalatokból táplálkozik. Témája a veszteségből való kilépés, és az újjászületés felé fordulás. A hímzett textilen kívül kisebb alumínium gravírozott képek és diorámák is helyet kapnak.

Gáspár Annamária számára szakmailag nagy elismerés, hogy a Godot Labor művészcsapatának tagja lehet, a galériás képviselet segítségére van többek közt a kiállítások megszervezésében is.

– Sok megjelenési lehetőséget kapok, Magyarországon kívül Berlinben és Erdélyben is állítottam már ki, jövőre pedig Stockholmba utazok a műveimmel. A nevesebb gyűjtők köre is megismert már az évek alatt, egy-egy alkotásom eljutott Mexikóba és Kanadába is. Rendszeresen állítok ki Szegeden a REÖK Palotában, és tavaly, nagy örömömre szerepeltek az alkotásaim a 68. Vásárhelyi Őszi Tárlaton is. Boldoggá tett, hogy idén is részt vehettem az orosházi Táncsics gimnázium Generációk tárlata című kiállításán. Szeretem ezt a várost, szívesen járok haza. Remélem, lesz majd mód arra, hogy az orosháziak közelebbről is megismerjék a képeimet. Akár egy kiállítás alkalmával – zárta gondolatait.

Kiemelt kép: Somogyi Martin/Oroscafé

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.