- hirdetés -

Összesen 17 napirendet pontot tárgyal a képviselő-testület szeptember 27-én, az önkormányzati választások előtti utolsó testületi ülésen. Szó lesz Orosháza 2018-i évi közbiztonságáról, kerékpárút építéséről, TOP pályázatokról és a munkásszállóról is.

09:05

A választás előtti utolsó testületi ülést nyitotta meg Dávid Zoltán polgármester. Elmondta, hogy Horváth József (Fidesz) jelezte, hogy nem lesz jelen, dr. Szabó Ervinről és Lénárt Zoltán jobbikos képviselők nem jelezték távollétüket. Az ülést vezető polgármester megállapította, a testület határozatképes, a napirendi pontokat elfogadták a képviselők.

A napirendek előtt Dávid Zoltán elmondta, hogy napokon belül véget ér az önkormányzati ciklus, megköszönte az orosházi lakosoknak, a helyi intézményeknek, helyi vállalkozóknak a támogatását. Ezután minden képviselőnek plakettet adott elismerve ötéves munkájukat. A jelenlévők közül egyedül Fetser János az MSZP helyi frakcióvezetője nem vette át.

(Fotó: Kecskeméti Krisztina)

1.) Beszámoló Orosháza város közbiztonságának 2018. évi helyzetéről, valamint a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A rendőrkapitány vagy kijelölt helyettese évente beszámol a rendőrkapitányság illetékességi területén működő települési önkormányzat képviselő-testületének a település közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról. Czecher Péter rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsos, kapitányságvezető a jogszabályban foglalt kötelezettségének eleget téve elkészítette Orosháza város közbiztonságának 2018. évi helyzetéről, valamint a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről szóló beszámolót, melyet a képviselő-testület tagjai elé terjesztett.

Czecher Péter orosházi rendőrkapitány elmondta, hogy a bűncselekmények csökkenő tendenciája tovább folytatódott. A város bűnügyi helyzete 2018-ban is stabil volt.

(Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Polyák Zsolt megyei rendőrfőnök elmondta, hogy közös munkával kifejezetten jó közbiztonságú városban élhetnek az orosháziak és a kapitánysághoz tartozó településeken is. Egy nagyon jó színvonalú munkát végeznek Orosházán.

Dávid Zoltán is megköszönte az orosházi rendőrök munkáját. A polgármester kiemelte, a város lakosságának fontos az a biztonságérzet, amit a rendőrség munkatársai nyújtanak.

Fetser János (MSZP) szerint is példaértékű rend van és magas színvonalon végzik a munkájukat. Majd kitért rá, hogy mindig vannak kiemelt problémák, mint a Garzonbérlők házában történő esetek, de ez nem a rendőrség hibája.

12 igennel elfogadták a képviselők a beszámolót.

2.) A Schola Humanitatis Alapítvány részére biztosított támogatás elszámolása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A Schola Humanitatis Alapítványt 2011. szeptember 1-ével hozták létre, az akkor még Táncsics Mihály Közoktatási intézmény és Tehetséggondozó Központ nevet viselő intézményben. A fenntartó Orosháza Város Önkormányzata éves költségvetéséből fedezetet biztosított a tehetséggondozó program végrehajtására. A fenntartóváltást követően az önkormányzat továbbra is kiemelten kezelte a tehetséggondozás programját, ezért folyamatosan biztosította a program anyagi hátterét, így valósulhatott meg a 2018/2019. tanévi program is. A tehetségprogramba foglaltaknak megfelelően a tehetségfejlesztés mellett tanulás-módszertani foglalkozásokkal, önismereti és személyiségfejlesztési tréningekkel segítette a Táncsics gimnázium a tanulóit. Az önkormányzat az alapítvány programját a 2018/2019. tanévre vonatkozóan összesen bruttó 4 millió forint összeggel támogatta. A támogatást a program megvalósításához szükséges megbízási díjakra (foglalkozásokat tartó szakemberek díjazása), az azokat terhelő járulékokra, vendégelőadó díjára, valamint a program lebonyolításához szükséges dologi kiadásokra (irodaszerek) és a tanulmányi kirándulások utazási költségeire fordították.

Az alapítvány határidőre benyújtotta a támogatás elszámolására vonatkozó szakmai és pénzügyi beszámolóját. A tételes pénzügyi ellenőrzést a Közgazdasági Iroda szakemberei végezték el. A Közgazdasági Iroda munkatársa által kiállított nyilatkozat szerint a benyújtott pénzügyi dokumentumok alapján a támogatások minden esetben cél szerint lettek felhasználva.

Kérdés nem volt, 11 igennel elfogadták a napirendi pontot.

3.) Döntés az Orosháza 2020-2034 időszakra vonatkozó Víziközmű Gördülő Fejlesztési Tervének elfogadásáról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény alapján a víziközmű-szolgáltatás hosszú távú biztosíthatósága érdekében víziközmű-rendszerenként tizenöt éves időtávra gördülő fejlesztési tervet (GFT) kell készíteni.
A gördülő fejlesztési terv két tervrészből áll: felújítási és pótlási tervrészből, valamint beruházási tervrészből. A tervek benyújtási határideje 2019. szeptember 30.

A jogszabály által meghatározott határidők betartása érdekében az önkormányzat, mint az ellátásért felelős, és az Alföldvíz Zrt., mint víziközmű-szolgáltató közösen elkészítette Orosháza 2020-2034 időszakra vonatkozó Víziközmű Gördülő Fejlesztési Tervét.

Kérdés és észrevétel ennél a napirendi pontnál sem volt, 12 igennel elfogadták azt.

4.) 2019 évre vonatkozóan a helyi védelem alatt álló épületek felújítása tárgyban beérkezett pályázatok értékelése, támogatási összegek odaítélése. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Orosháza közigazgatási területén jelenleg 144 épület áll helyi védelem alatt. A Településkép-védelmi rendelet értelmében az önkormányzat a város közigazgatási területén helyi védelem alá helyezett épületek, épületegyüttesek, azok szűkebb környezete, illetve tartozékaik karbantartása, felújítása, rekonstrukciója érdekében végzett munkák költségeit értékvédelmi támogatásból támogatja. Ennek keretében a helyi védelem alatt álló épületek tulajdonosai pályázat útján az Önkormányzattól utófinanszírozással működő, vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek. A támogatás lényege, hogy segítséget nyújtson az épületek tulajdonosainak állagmegóvási kötelezettségük teljesítésében. Fentiek alapján a képviselő-testület a 2019. évi költségvetésében 1.500.000 forint összegű értékvédelmi támogatás elkülönítéséről döntött az előzőekben kifejtett célok megvalósítása érdekében. A pályázati felhívást ezt követően kiírták, melyre vonatkozóan 4 kérelem érkezett be az önkormányzathoz. A pályázók által igényelt teljes felújítási összeg 3.458.000 forint, a tervezett beruházások önrésszel kiegészített összértéke: 6.943.116 forint.

Az előterjesztő, Novák Péter, Orosháza városi főépítésze indokoltnak tartja a jövő évi támogatási keretösszeg megemelését, mivel a pályázók által igényelt támogatási összeg több mint kétszerese az idén biztosított támogatási összegnek.

Az előterjesztésben az olvasható, hogy a képviselő-testület döntéséről a pályázók 30 munkanapon belül írásban értesítést kapnak, a nyertes pályázókkal támogatási szerződést köt az önkormányzat. A nyertes pályázóknak a támogatási összeg felhasználásáról, valamint a pályázatban foglaltak megvalósulásáról pénzügyi elszámolást kell készíteniük, a felújítást fényképpel is be kell mutatni. A nyertes pályázó nyilatkozattal vállal kötelezettséget a támogatás rendeltetésszerű felhasználására.

Kérdés vita nélkül egyhangú döntéssel, 12 igennel fogadta el a napirendet a testület.

5.) A gyermekek ellátásáról szóló 9/2016. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosítása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

TOP pályázat keretében valósult meg Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodájának Könd utcai telephelyének fejlesztése. Az igényfelmérés alapján megállapítást nyert, hogy szükséges a bölcsődei férőhelyek bővítése, ezért a Könd utca 86. szám alatti telephelyen bölcsődei csoportszobát is kialakítottak 24 kisgyermek számára. A beruházás befejeződött, működési engedély kiadása iránti eljárás az utolsó szakaszához érkezett. A bölcsődei ellátás Orosháza Város Önkormányzata által fenntartott Egységes Szociális Központ intézményi keretei között fog működni, annak egyik telephelyeként, Bóbita Bölcsőde elnevezéssel. A jogszabályi előírásoknak történő maradéktalan megfelelés érdekében szükséges a személyes gondoskodást nyújtó, gyermekek napközbeni ellátását biztosító bölcsődei ellátás igénybevételének szabályozása, illetve térítési díjának megállapítása a Bóbita Bölcsőde vonatkozásában. Az igénybevétel módját, illetve a térítési díj összegét jelen rendeletmódosítás nem kívánja újra szabályozni, az megegyezik a Kisharang Bölcsőde telephelyen alkalmazottakkal.

Füvesi Sándor (MSZP) kért szót. Kiemelte, örül ha bölcsőde fejlesztésről van szó. Megkérdezte: miért kell az alapellátásért is napi 100 forintot fizetni. Elmondta, az önkormányzatnak ezt a napidíjat el kéne engednie. Mi indokolja ezt az alapellátási díjat?

(Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Dávid Zoltán polgármester elmondta, hogy későbbiekben tárgyalnának erről. Füvesi Sándor szerint ez egy egyszerű kérdés, most kéri a választ, akár a Polgármesteri Hivatal dolgozóinak segítségével. Mint mondta erről most is dönthetne a képviselőtestület, módosíthatná a rendelet.

A polgármester szerint a kampány része volt Füvesi Sándor felszólalása. Önkormányzat ezzel a kérdéskörrel áprilisban szokott foglalkozni, akkor visszatérnek rá.

Bogárné Kiss Ildikó, az Egységes Szociális Központ (ESZK) vezetője elmondta, hogy 61 gyermek van beiratkozva a Zöldfa utcai bölcsődében ebből 45-en fizetik a napidíjat. Kifejtette, ez az összeg havi kétezer forintot tesz ki, étkezésért pedig csak négyen fizetnek.

A határozatot végül 10 igennel 2 tartózkodással elfogadta a testület.

6.) Könyvvizsgáló választása az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt-ben, és az Orosházi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft-ben. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Orosháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete korábban döntött arról, hogy az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. állandó könyvvizsgálójának Csáki Sándorné Könyvvizsgáló Kft.-t választja meg. A határozatot módosította a képviselő-testület, melynek értelmében az állandó könyvvizsgáló megbízatásának időtartama 2016. október 5. napjától, 2019. október 5. napjáig tart. Tekintettel arra, hogy a határozott időtartam hamarosan lejár, szükséges az állandó könyvvizsgáló személyéről döntést hozni.

Az előterjesztésben javaslatként szerepel a jelenlegi állandó könyvvizsgáló újraválasztása 2019. október 6. napjától 2023. november 23. napjáig tartó határozott időtartamra.

A napirendi pontot mindkét határozati javaslatát 12 igennel elfogadták.

7.) Az Orosháza, Gyopárosi út 7722 helyrajzi szám alatt megépített 100 férőhelyes munkásszállással kapcsolatos döntések meghozatala. Az előterjesztés ide kattintva érhető el.

Orosháza Város Önkormányzata, mint kedvezményezett és a Békés Megyei Kormányhivatal, mint támogató 2017. év december hó 21. napján hatósági szerződést kötöttek egymással, melynek értelmében a támogató a kedvezményezett számára a munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatásról szóló kormányrendeletben foglaltaknak megfelelően 274.267.840 forint vissza nem térítendő támogatást nyújtott az Orosháza, Gyopárosi út 7722 helyrajzi számú ingatlanon 100 fős munkásszállás megépítésére.

A Hatósági Szerződésben az önkormányzat vállalta, hogy a szerződéssel érintett beruházást, azaz a 100 férőhelyes munkásszállás megépítését az annak megkezdésétől számított két éven belül befejezi, valamint a támogatásból megvalósított beruházást a beruházás befejezésétől számított legalább 10 évig működteti. Az önkormányzat vállalta továbbá, hogy a munkásszállás működtetése céljából a támogató illetékes Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya által kiközvetített 5 fő álláskereső személyt folyamatosan alkalmaz éves átlagos statisztikai állományi létszámként azzal, hogy a kedvezményezett ezen időszak alatt nem köteles mindvégig ugyanazokat a munkavállalókat alkalmazni, de a helyükre ugyanolyan státuszú személyeket kell felvenni. Az önkormányzat kötelezettséget vállalt emellett arra, hogy a beruházás befejezését követően a támogatással létrehozott munkásszállás hasznosítása érdekében bérleti szerződést köt a hasznosításban érintett munkaadókkal 100 fő munkavállaló elszállásolására, továbbá vállalta, hogy a munkaadóval megkötött szerződésben a munkaadó által vállalt kötelezettségek teljesülését betartatja és azt folyamatosan ellenőrzi.

Az önkormányzat a beruházás befejezésétől számított 30 napon belül a támogató részére köteles továbbá megküldeni a befejezett beruházásra vonatkozó engedélyeket, üzembehelyezési dokumentációkat, a munkáltatókkal megkötött bérleti szerződéseket, továbbá az illetékes Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya által kiközvetített álláskeresőkkel kötött munkaszerződések másolatait. Orosháza Város Önkormányzata nyílt közbeszerzési eljárást folytatott le, melynek nyertes ajánlattevője az Iványi Építőmester Kft. lett, mely alapján a munkásszállás tervezésére és kivitelezésére vonatkozó szerződést 2018. június 11-én írták alá.

A tervezési és kivitelezési szerződés alapján megvalósuló építkezést a kivitelező 2019. augusztus 2-án befejezte, a műszaki átadás-átvételi eljárás ezen a napon megkezdődött és 2019. szeptember 2-án befejeződött, melyről jegyzőkönyv készült. A munkásszállás üzembe helyezése még nem történt meg.

Az önkormányzat a munkásszállás üzemeltetésére előreláthatólag a kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társasággal, az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt-vel tervez 2019. december 1-től kezdődően határozott időtartamra, 2020. június 30-ig üzemeltetési szerződést kötni, mely határozott időszak lejártát követően, annak tapasztalatai alapján kerülhet sor hosszabb időtartamú üzemeltetési szerződés megkötésére, feltételrendszerének kidolgozására.

Bojtor István alpolgármester elmondta látják, hogy komoly indulatokat gerjesztenek a munkásszállóval a mostani ülésről indokolatlanul hiányzó képviselők. Az alpolgármester elmondta, hogy amik az utóbbi hónapokban a beruházással kapcsolatban elhangzott kijelentések megfontolatlanok voltak. Rámutatott, hogy az előterjesztés arról szól, hogy az átmeneti működtetést bízzuk rá a következő testületre, amely megtalálja a módját, hogy a lehető legjobban tudja megoldani.
Kifejtette, hogy a beruházást kritizálók nem kérdezték meg a cégek vezetőit, miért van szükségük rá, milyen formában szeretnék igénybe venni. Hangsúlyozta, hogy nem „ukrán szállóról”,” migráns szállóról”, beszélünk, hanem munkásszállóról. Hozzátette, hogy ha más formában hasznosítaná a város a szállót, akkor az államnak kb. 300-350 millió forintot kell az államnak visszafizetni.

Fetser János (MSZP) fejtette ki álláspontjukat. Rámutatott, hogy a „tőlük jobbra levő” ellenzék, amely most már folyamatosan nem jár testületi ülésre próbál különböző gazdasági ügyekből „hecckampányt” csinálni.
Fetser elmondta, hogy támogatták a munkásszálló létrehozását, a problémát a helyszín kiválasztása jelentette számukra. A szocialista politikus szerint a Csorvási úton jobb helye lett volna az épületnek.

Kifejtette: a döntés, ami az előterjesztésben szerepel támogatható. A szocialista frakcióvezető szerint ironikus, hogy a 25 éve nem dolgozók kifogásolják a munkásszálló megépülését és állnak ki a sajtónyilvánosság elé. Minden olyan befektetési lehetőséget meg kell ragadnia a városnak, ami legalább ötven százalékos támogatásban részesül. Hangsúlyozta, hogy egy ilyen beruházásból képzetlen embereknek nem kéne politikai kérdést csinálni, mert nem vezet sehova. Inkább hosszú távú tervekben kellene gondolkozni, hogyan oldható meg a munkaerőhiányt.

Megkérdezte, hogy befejeződött-e a kivitelezési munka? Mikorra várható az átadás, illetve be van-e rendezve az épület?

Ezután a határozati javaslathoz Fetser hozzáfűzte, hogy ezt a döntést jóval hamarabb meg kellett volna hozni. Mint mondta, nem lesz egyszerű feladat az üzemeltetés. Bízik benne, hogy a szálló szolgálni fogja a nagy ipari vállalatok, és a kis-, középvállalkozások érdekét, aminek a lehetősége megteremtődött. Zárásként mégegyszer hozzátette: ebből nem kéne politikai kérdést csinálni.

(Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Bojtor István alpolgármester elmondta, hogy hosszú távon biztosan nem az előterjesztésben megfogalmazott forma fog működni. Hozzátette, ez csupán egy átmeneti megoldás. Elmondta, tájékozódott már működő munkásszállókról, amit felhasználva egy házirendet kell kialakítaniuk.
Mint mondta teljes kihasználtsággal működhet majd a szálló.
Hangsúlyozta, a biztonságot nagyon szigorúan fogják venni, olyan megoldásokban gondolkoznak – kamerákkal, éjjel-nappali portaszolgálattal – amelyekkel ez biztosított lesz az ingatlan és annak környéke.
A műszaki átadás megtörtént. Ismertette, hogy a kivitelezés két részből állt, az építés és az eszközbeszerzés. Jelenleg a bútorok beszerelése zajlik. Az alpolgármester bízik benne, hogy egy két héten belül megtörténhet az épület átadása.

Ezután szavaztak és végül 10 igennel és 2 tartózkodással elfogadták az előterjesztést.

8.) Csatlakozás a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat 2020. évi fordulójához. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőoktatásban való részvételének támogatása. Orosháza Város Önkormányzata 2016-ban csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez, így 2017-ben 26 tanuló, 2018-ban 24 tanuló, 2019-ben 27 tanuló ösztöndíjához járul hozzá havi 5.000. Ft összeggel.

A Bursa Hungarica 2020. évi fordulójának eljárásrendje és az Általános Szerződési Feltételekben rögzítettek szerint csatlakozhatnak az önkormányzatok a Bursa Ösztöndíjrendszerhez, és írhatják ki a pályázatokat. A Bursa Ösztöndíjrendszerhez való csatlakozás önkéntes. A csatlakozás egyben a Bursa Hungarica Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszerhez történő csatlakozást is jelenti, ami kizárólag az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőn keresztül valósulhat meg. A csatlakozási nyilatkozat beküldési határideje 2019. október 2., ami önmagában nem jelent anyagi kötelezettségvállalást, viszont a pályázatok kiírását követően vissza nem vonható. Az önkormányzat a benyújtott pályázatok értelmében dönt a támogatási összegek odaítéléséről. A pályázat kiírásának határideje 2019. október 4., melyet az önkormányzat hirdetőtábláján és a helyben szokásos egyéb módon közzé kell tenni.

Kérdés észrevétel nem volt, a szavazás után 12 igennel elfogadták a napirendi pontot.

9.) A Gyopárosi kerékpárúttal érintett nem önkormányzati tulajdonú ingatlanok tulajdonjogának megszerzése. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

TOP pályázat keretében valósul meg a gyopárosi kerékpárút, amely az Alföld Gyöngye Hotelt köti majd össze a Gyopárosi Gyógyfürdővel, valamint becsatlakozik a szentesi kerékpárútba. Jelenleg ennek tervezése az engedélyezési eljárás utolsó szakaszában jár.

A megépítendő kerékpárút a tervek alapján 5 magántulajdonú ingatlan területét érinti, melyek a következők. Elkészült a kisajátítási átnézeti helyszínrajz az érintett ingatlanok változási vázrajzai, valamint az érintett ingatlanrészek értékbecslését is beszerezték. Öt ingatlan esetében tárgyalást kell kezdeményezni a tulajdonosokkal a területszerzés érdekében. A területeken épület nem található, megegyezés esetén kisajátítást pótló adásvételi szerződést köt az önkormányzat az érintett ingatlanok tulajdonosaival.

Abban az esetben, ha nem sikerül a megállapodás, szükséges a Békés Megyei Kormányhivatalnál kisajátítási eljárást kezdeményezni. A tervezett kerékpárút megépülésével 1829 m hosszú új kerékpárúttal bővül a város 27 km-es meglévő kerékpárút hálózata. Az elkészített értékbecslések szerint, az öt ingatlan értéke 10.687.967 forint. A pályázatban ingatlan vásárlásra 1.994.105 forint áll rendelkezésre, valamint projekten belül erre a sorra átcsoportosítható még 5.982.317 forint, mely átcsoportosítás engedélyeztetése már folyamatban van. A hiányzó 2.711.545 forintot az önkormányzatnak önerőből kell biztosítania.

Kérdés észrevétel ennél a napirendi pontnál sem volt, 12 igennel elfogadták a napirendet a képviselők.

10.) Többlettámogatási igény benyújtása a TOP-4.2.1-BS1-2016-00037 kódszámú, Nappali szociális ellátás infrastruktúrájának fejlesztése Orosházán elnevezésű pályázat kapcsán. Az előterjesztési ide kattintva olvasható.

Orosháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete döntött a „TOP-4.2.1-15-BS1-2016-00037 kódszámú, Nappali szociális ellátás infrastruktúrájának fejlesztése Orosházán” elnevezésű pályázat pótmunkái kapcsán arról, hogy a felmerülő többletköltségek finanszírozására többlettámogatási igényt nyújtson be.

A határozat értelmében Orosháza Város Önkormányzata 17.494.222 forint összegű igényt nyújtott be, míg a fennmaradó 3.873.416 forintot önerőként biztosította.

Ezt követően a felmerült további pótmunkák miatt felmerült költségek finanszírozására az önkormányzat újabb, 8.275.450 forint összegű többlettámogatási igényt nyújtott be, erről döntés az Irányító Hatóság részéről még nem született.

A fajlagos költségkorlátok megváltozása miatt azonban lehetőség nyílik a korábban önerőként biztosított 3.873.416 forint összeg többlettámogatási igényként történő benyújtására.

Fetser János (MSZP) kért szót, nem értette, ha folyamatos pótmunkát kell végezni, hogyan volt előkészítve műszakilag a beruházás és hogyan végzi a munkáját a hivatal műszaki osztálya. Szakmailag nem támogathatónak nevezte az előterjesztést. Úgy véli, hogy az orosháziak pénzét veszik el az újabb felmerülő költségekkel.

Szavaztak a képviselők, 9 igen 3 tartózkodással elfogadták a napirendet.

11.) TOP-4.3.1-15 pályázat előkészítésének elszámolása és döntés TOP keretében benyújtandó (TOP-4.3.1-15 és TOP-5.2.1-15) pályázatokról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Orosháza Város Önkormányzata 2016-ban pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Leromlott városi területek rehabilitációja tárgyú felhívásra. A pályázatot a 2017. december 7-én kelt értesítés szerint elutasították, de az érintett projekt előkészítő tevékenysége kapcsán a teljes dokumentáció elkészítését várta el az Önkormányzat. A Projektfelügyelet Kft-vel 2016. március 25-én a fenti tárgyú pályázat kapcsán megkötött, 2017. október 17-én módosított, az egyes előkészítő tevékenységekre vonatkozó vállalkozási szerződés módosításával az I. határozati javaslat mellékletét képező Jegyzőkönyvben foglaltak szerint kíván elszámolni, amelynek jóváhagyása a képviselő-testület hatásköre.

2019. augusztus 6-án a fenti kódszámú és tárgyú pályázati felhívást újra megnyitották, amely kapcsán az önkormányzat a korábban elkészült dokumentáció részleges felhasználásával pályázatot kíván benyújtani. A pályázati kiírás célja a leszakadó vagy leszakadással veszélyeztetett városrészeken koncentráltan megnyilvánuló társadalmi-fizikai-gazdasági problémák komplex módon való kezelésére a területen élők társadalmi integrációjának elősegítése.

A projektvázlatból kiderül, hogy Orosháza területén öt szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett területet határoltak le. A pályázat kapcsán a kijelölt akcióterületnek meg kell egyezni a TOP-5.2.1-15 konstrukcióban meghatározott akcióterülettel, ez pedig a Dankó utca – Szondi utca, Kutasi utca és Hun utca – Sámsoni utca – Makói utca által határolt területet foglalja magában. Ezek közül is elsősorban a szegregált, másodsorban a szegregációval veszélyeztetett terület megújítása valósítható meg. Így a Dankó utcán található három önkormányzati lakóépület 10 lakásának felújítása – hőszigetelés, nyílászárócsere, tetőszerkezet és héjazat javítása, cseréje, fűtés megújítása kályhákkal, fürdőszobák kialakítása –, valamint a kapcsolódó melléképületek bontása, felújítása is megvalósulna.

Továbbá térfigyelő rendszert alakítanának ki a Dankó István utcai közterületen, valamint megtörténne az udvarok rendezése, fásítás, illegális hulladéklerakók felszámolása és egy közpark kialakítása. További fejlesztésként napelemes kandelábereket telepítenének, illetve a Dankó István és Sámsoni utcák útfelújítása is megtörténne, továbbá útépítés, valamint a Sámsoni utcában járdaépítés valósulna meg. A Dankó utcán a még nem megoldott helyeken a közműves ivóvízellátást és szennyvízelvezetést is szorgalmazza a projekt. A pályázat benyújtásának határideje 2019.09.30-a. A projekt megvalósítására 42 hónap áll rendelkezésre.

A projekt költsége 100 százalék támogatási intenzitás figyelembe vételével bruttó 360 millió forint, amelyet utófinanszírozás keretében biztosítanak. A pályázati felhívás lehetővé teszi a megítélt támogatás 100 százaléka előlegként történő kifizetését, amelyet igénybe kíván venni az önkormányzat. A pályázat megvalósítását az önkormányzat a 2019., 2020., 2021. évi költségvetései terhére biztosítja.

Az infrastrukturális beavatkozásokat a társadalmi hátrányok kompenzálását célzó szociális, oktatási, foglalkoztatási, egészségügyi, közösségfejlesztési, antidiszkriminációs és közbiztonsági programok egészítik ki, amelyeket a TOP-5.2.1-15 intézkedés finanszíroz és amely kapcsán az önkormányzat 2017.06.01-jén megkezdte a TOP-5.2.1-15-BS1 2016-00005 „Tegyünk érte közösen! – Helyi komplex program Orosháza társadalmi integrációjáért tárgyú projektje megvalósítását. A leromlott területet érintő fizikai beavatkozás ideje alatt – valamint az azt megelőző és követő minimum 6 hónapban – kötelező az aktív, folyamatos szociális munka feltételeit megteremteni és fenntartani, valamint az érintett lakosság felzárkóztatására irányuló feladatokat ellátni. Ennek értelmében a fizikai beavatkozással járó TOP-4.3.1-15 projekt elindításához köteles az önkormányzat a fenti felhívásra is pályázatot benyújtani, amelynek.

Jelen projekt elsősorban a települési szegregált, másodsorban a szegregációval veszélyeztetett területek lakosságának felzárkóztatására nyújt lehetőséget. A pályázat kapcsán kijelölt akcióterület a két legrosszabb helyzetű szegregátumot (Dankó István utca – Szondi utca – Kutasi utca és a Hun utca – Sámsoni utca, Makói utca) foglalja magában.

Fetser János (MSZP) elmondta, hogy már korábban is javasolták, hogy az önkormányzat keresse meg a lehetőségét, ami elsősorban a Dankó utca rehabilitációjára vonatkozik. Megkérdezte a Projektfelügyelet Kft. dolgozott-e ezen a pályázaton és nem nyert? Mégis további összegeket 11 millió forintot kér, hogyan alakult ki ez az összeg?

A Dankó utcával kapcsolatban megfogalmazta, hogy lényeges milyen lesz a műszaki tartalma. Azért nem támogatta a Projektfelügyelet Kft. munkáját, mert nem ismeri a Dankó utcai állapotokat. Véleménye szerint jobb lett volna, ha bevonnak helyi embereket is. Egy alapos kiviteli tervet kell készíteni, hogy később folyamatosan ellenőrizhetők legyenek és ne alakuljon ki ismét ilyen állapot, mint most.

A szociális politikus azt is javasolta, hogy a Székács József Családsegítő Alapítványt is vegyék be konzociumi partnernek a Békés Megyei Önkormányzatot és a Magunkért Egymásért Civil Egyesület mellé.

(Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Dávid Zoltán polgármester elmondta jó dolognak tartja, hogy a Dankó utcai helyzet megoldására pályázatot találtunk. Hozzátette, hogy a Benkő Ferenc vezette Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. munkatársai komoly feladat hárul majd. A győztes pályázat esetén nagy összegű beruházást valósítanak meg itt.

Ezután dr. Horvátné dr. Barta Edit jegyző válaszolt Fetser János kérdésére. Korábban a testület beadott egy pályázatot a leromlott városrészekre vonatkozóan 233 milliós összeggel, ez a pályázat nem nyert.
Tovább magyarázva elmondta, hogy a pályázat előkészítését meg kellett kezdeni ezért kötött szerződést az önkormányzat a Projektfelügyelettel.
Ez két részből állt: egyrészt a pályázat beadásához szükséges tanulmányok, dokumentációk elkészítéséből, másrészt nyertes pályázat esetén annak műszaki tartalmához igazodó tervek elkészítéséből.

A Fetser János által említett 11 millió 650 ezer forintot a szerződéskötéskor a pályázati összeg öt százaléka volt. A jegyző elmondta, a szerződés úgy szólt a pályázat befogadása esetén két százalékot fizet ki az önkormányzat, azaz 4 millió 660 forintot. A pályázat nem nyert végül és abban maradt az önkormányzat, hogy a Projektfelügyelet Kft. folytatja a tervezést és végleges terveket kap a város.

Időközben az előterjesztésben megjelent pályázat is elindult, amely szinte megegyezik az előzővel, így a Projektfelügyelet Kft. a mostani feltételeknek megfelelően folytatta a tervezést. Ebben az új pályázatban viszont a Projektfelügyeletet nem veszi igénybe az önkormányzat a megvalósíthatósági aktualizálásában, hanem házon belül oldanák meg. Így az új pályázatnál nagyságrendben két millió forintot kell fizetnie csupán az önkormányzatnak önrészként.

A jegyző összefoglalta hogy az egyes határozati javaslat az elszámolásról szól, a kettes arról, hogy beadja a város a leromlott városrészek rehabilitációjára vonatkozó pályázatra, a harmadik pedig a szoftos pályázat.

Végül szavaztak:

  1. határozati javaslat: 12 igen
  2. határozati javaslat 12 igen
  3. határozati javaslat kiegészítve Fetser János indítványával: 12 igen

12.) Döntés óvodákkal kapcsolatos további munkálatokról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Orosháza Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvodájának Könd utcai és Lehel utcai telephelyeinek felújítása, valamint a Könd utcán 24 db új bölcsődei férőhely kialakítása valósul meg.

A TOP pályázat benyújtásakor is ismert volt, hogy a beruházás nem teljes körű felújítást tartalmaz, a pályázati felhívásban meghatározott támogatható feladatokhoz és az abban meghatározott igényelhető támogatáshoz igazodva elsősorban energiahatékonyság korszerűsítési munkálatokat emeltek be a pályázatba. Az óvodaépületek külső és belső állapota korukból kifolyólag megértek a felújításra. A pályázat ezeket csak részben tartalmazta. Ezek okán az önkormányzat önerőből további munkák elvégzését javasolja a gyermekek komfortérzetének növelése, a szebb környezet kialakítása, a biztonság fokozása érdekében elvégeztetni. A feladatokat in house beszerzés keretében a pályázatban foglalt munkálatok elvégzését követően az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt-vel kívánják ez év december 31-ig elvégeztetni, lehetőség szerint az óvodai működés biztosítása mellett, figyelve arra, hogy mindez ne zavarja a gyermekek életvitelét és az ott dolgozók munkáját. A feladatok elvégzésének költsége az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. árajánlata alapján bruttó 13.633.161 forint.

Fetser János (MSZP) szerint a kivitelezőnek kellene elvégezni és visszaállítani az eredeti állapotot. Nem érti miért a városnak kell ezt kifizetnie. Megkérdezte, hogy mikor kötbérezte a kivitelezőt? Név szerinti szavazást kért.

Dávid Zoltán válaszában elmondta, hogy ezek a tételek indokoltak, hiszen nem voltak benne a közbeszerzési eljárásban. Egy energetikai beruházásról volt szó, amibe a belső burkolatok és vizesblokkok cseréje ebbe a pályázatba nem fértek bele. A kötbérekkel kapcsolatban az önkormányzat a legszigorúbban számolt el. Dr. Horváthné dr. Barta Edit jegyző tette hozzá, hogy a maximális több mint 34 millió forint kötbért számlázott ki az önkormányzat. 

Fejes Róbertné is elmondta, hogy egy energetikai beruházásról beszélünk. A burkolatok és vizesblokk felújítása régóta esedékes lett volna. Kifejtette, egy teljes rekonstrukciója lesz az óvodának a gyerekek érdekében. A cél, hogy egyszerre minden szükséges fejlesztést végrehajtsanak, ne kelljen többször nekikezdeni a munkának. 

8 igen 2 nem 2 tartózkodással elfogadta a napirendet.

13.) Orosházán megvalósuló mérnökképzés támogatása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Az önkormányzat, a Szegedi Tudományegyetem, az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium, valamint fenntartója a Békéscsabai Tankerületi Központ közreműködésével egy együttműködési megállapodást kötött, melyben célul tűzték ki a felek, hogy az óvodától a munka világáig fő programokban kialakítják és működtetik a „Tehetség Híd” programot, amelynek célja többek között a tehetségazonosítás, mentorhálózat kiépítése, működtetése, kapcsolódás az egyetem tehetségprogramjaihoz. A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara idén gépészmérnök képzést indított Orosházán.

Az SZTE Mérnöki Kar a képzés tantervében szereplő kötelező szakmai gyakorlat biztosítása céljából számos orosházi, illetve környékbeli vállalkozással létesített együttműködést.

A város képviselő-testülete a mérnökképzés elindítását felkarolva és szorgalmazva döntött arról, hogy az Önkormányzat a Szegedi Tudományegyetem részére a gépészmérnök alapképzési szak beindításától kezdődően félévente 1.000.000 forint, évente összesen 2.000.000 forint összegű működési támogatást kíván biztosítani, amely támogatási összegek átadásáról az orosházi telephelyen történő gépészmérnök képzés fennállása alatt minden évben az éves önkormányzati költségvetési rendelet elfogadásával dönt.

Az Orosházán elindult mérnökképzésre 45-en jelentkeztek és 19 fő felelt meg a felvétel kritériumainak.

A Képviselő-testület korábbi döntésében foglaltak szerint Orosháza Város Önkormányzata 2019. évi költségvetésében az 1.000.000,-Ft támogatási összeg fedezete biztosított.

12 egyhangú igennel elfogadta a testület a határozatot.

14.) Beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Kérdés nem volt, szavaztak: 9 igen 3 tartózkodás, elfogadták a napirendet.

15.) Orosháza Város Önkormányzata 2019. évi költségvetéséről szóló rendelet II. számú módosítása. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Név szerint szavaztak:
Antal László: igen, Bojtor István: igen, Burka László: nem, Fejes Róbertné: igen, Fetser János: nem, Füvesi Sándor: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Németh Béla: igen, Sára Csaba: igen, Tóth Zoltánné: igen.

16.) Döntés hitelfelvételről. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Név szerint szavaztak: 

Antal Láslzó: igen, Bojtor István: igen, Burka László: nem, Dávid Zoltán: igen, Fejes Róbertné: igen, Fetser János: nem, Füvesi Sándor: nem, Kovács Péter: igen, Lövei Ferenc: igen, Németh Béla: igen, Sára Csaba: tartózkodik, Tóth Zoltánné: igen.

17.) Nyilatkozatok elővásárlási jogokról. Az előterjesztés ide kattintva olvasható.

Fetser János arra kérdezett rá, hogy a Teréz utcai idősek otthonát hosszú távon befolyásolja-e? Abban az esetben, ha bővítenék az épületet.

Dávid Zoltán polgármester elmondta, hogy nem befolyásolja a későbbi terveket.

  1. határozati javaslat: 10 igennel elfogadták
  2. határozati javaslat: 10 igennel elfogadták

Zárt ülés keretében folytatódik a testületi ülés.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.