- hirdetés -

Három téma volt. Üveg helyett újra bronzplakettet kapnak a városi kitüntetettek, Rózsa Zoltán lett az értéktár bizottság új tagja. Na és a buszközlekedés, ami személyeskedő vitába csapott át.

Újabb ülést hívott össze Orosháza polgármestere, ami elsőre úgy tűnik, elég gyors lesz, lévén, csak három téma szerepel a meghívóban. Persze kétség sem férhet ahhoz, hogy a buszközlekedés témájánál jó nagy politikai odamondogatás lesz a pártok képviselői között, hiszen a körjáratok bevezetése óta ez örökzöld téma a testület előtt. De most vége lehet a körjáratos korszaknak, erről itt írtunk.

A napirendeket egyébként itt foglaltuk össze, az előterjesztések pedig itt olvashatók. Az ülést március 7-én, szombaton 12 órától ismételjük az Orosházi Városi Televízióban, de nézhető itt az OrosCafén is, ide kattintva.

08:52

Szép csütörtök délelőttöt kívánunk minden olvasónknak. Pár perc és indul az élő közvetítés írott formában is.

09:00

Minden képviselő a teremben, de még mindenhol háttér egyeztetéseket tartanak.

09:05

Elkezdődött az ülés. Tóth Zoltánné és Elekes Lajos (Fidesz) jelezte, nem tud részt venni az ülésen.

09:06 – 09:11

Üveg helyett bronzplakett

1.) Egyes kitüntető díjak adományozásáról szóló rendeletek módosítása

Fetser János, MSZP-s frakcióvezető kér szót: – Támogatjuk, mert visszamegyünk ahhoz a koncepcióhoz, ami vitán felül állt évtizedekig. Itt van azoknak a kétharmada, akik annak idején ezt megváltoztatták, de nem állta ki az idő próbáját. Dicséretes, hogy ezt belátták és visszatérnek a bronzplaketthez. Kiemelnénk, hogy akkor Dancsó és Zalai megbélyegezte azokat, akik nem szavazták meg azt a sületlenséget, az egykori üvegeseket bélyegezték meg. Rossz kitérő volt az üvegplakett, a bronz az igazi, ezért ezt támogatjuk.

Az ellenzék is támogatta a bronzplakett visszaállítását (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva
Az ellenzék is támogatta a bronzplakett visszaállítását (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva

A képviselők egyöntetűen, 14 igennel elfogadták a napirendet, így az áprilisi városalapítási ünnepségen bronzból készült plakettet kapnak majd a kitüntetettetek.

09:12 – 09:18

Új tag az értéktár bizottságban

2.) Tag delegálása az Orosházi Települési Értéktár Bizottságba

Miután lemondott Dedák Angéla, a Jövő Építők TDM vezetője, így Rózsa Zoltánt, a Szántó Kovács múzeum igazgatóját delegálták az értéktár bizottságba. A bizottságok támogatását is élvezi a szakember.

Fetser János szerint megint furcsa helyzet fog előállni: – Ugyanis támogatni tudjuk az előterjesztést, ebből is látszik, hogy nem politikai, hanem szakmai alapon ítéljük meg az előterjesztést. De a TDM sok pénzt kapott a várostól, és átláthatatlanul működött. Ne nevezzenek ki olyanokat, akik nem méltók a turizmushoz, az orosháziak pénzét használta fel ellenőrizetlenül, örülünk, hogy lemond.

Fetser szavai közben Dávid Zoltán polgármester jelzi, ez nem tartozik az előterjesztéshez, az MSZP frakcióvezetője ettől függetlenül folytatta.

Sára Csaba úgy értette, hogy Fetser nemtelennek nevezte Rózsa Zoltánt. Fetser visszaveszi a szót, és ezt elutasítja: – Rózsa az orosháziak által nagy tiszteletnek örvendő ember, minden szinten nagy megbecsülés övezi munkáját politikától függetlenül. Én a TDM-ről beszéltem, ami az orosháziak pénzét költi ellenőrizetlenül – mondta a frakcióvezető, aki jelzi, a jegyzőkönyvből ez pontosan visszanézhető.

Sára Csaba szerint nem kell mindenből aktuálpolitikát kreálni (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva
Sára Csaba szerint nem kell mindenből aktuálpolitikát kreálni (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva

Bojtor István (FIDESZ) alpolgármester örül annak, hogy újabb kiváló szakember kerül a testületbe, akit mindenki elfogad.

Dr. Szabó Ervin jobbikos képviselő szerint is méltatlan ez a vita, hiszen úgy látja, ez az egyetlen olyan bizottság, ami ténylegesen is politika mentesen működik.
– Én is tagja vagyok ennek a bizottságnak, és méltán elismert, kimagasló tudású szakember ülhet közénk Rózsa Zoltán személyében.

Sára Csaba ismét szót kér, és arra kéri Fetsert, hogy aktuálpolitikát szakmai kérdésekben ne hozzon elő.

Valamennyi képviselő elfogadta a napirendet.

09:19 – 10:09

Buszközlekedés – vége a körjáratoknak

3.) Helyi menetrend szerinti autóbusz-közlekedéssel kapcsolatos döntés

Füvesi Sándor (MSZP) emlékeztet, a helyi busz-közlekedésről két évvel ezelőtt kezdtek el beszélni, a változások szerint Rákóczitelepen hurokjárat lesz, Szenttetornya, Gyökeres és Gyopárosfürdő esetében pedig kiskörjárat lesz, nem igaz, amit írt az újság. Füvesi említi az elmúlt években tett lépéseket, Botos Attila aláírásgyűjtését. – Ön is megszavazta polgármester úr annak idején, most próbálják helyrehozni azokat a hibákat amit a Dancsó-Zalai éra idején elkövettek, a legkevesebb, amit megtehetnek, hogy bocsánatot kérnek. 2013-ban volt egy rendőri biztosítással megtartott fórum, ahol Dancsónak jelezték a lakosok, hogy ez így nem jó. Az egyetlen követhető megoldás, hogy visszaállítják azt a menetrendet, amit volt eredetileg. Ez egy közszolgáltatás. Annak idején azzal indokolták, hogy változtatni kell a menetrendet, mert emelkedtek az üzemanyagárak. A 2014-es gázolajár 428 forint volt, most márciusban 350 Ft, mégsem látok csökkenést. De nem azt kérjük, hogy csökkentsék az árakat, hanem vissza kell adni a rákóczitelepieknek és a szentetornyaiaknak a helyi autóbusz-közlekedés eredeti menetrendjét.

Németh Béla pár hónap múlva újra átnézné a buszközlekedés hatékonyságát (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva
Németh Béla pár hónap múlva újra átnézné a buszközlekedés hatékonyságát (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva

Fejes Róbertné alpolgármester szerint pozitív előterjesztések kerültek a testület elé. – A hétköznapi, menetrendi járatok nem változnak. A körjáratok hétvégén, tanmentes és munkaszüneti napokon közlekedik, ezekről van most szó. 2015. december 31-ig szerződés köt minket, ezért nem lehet jegyárakról beszélni. Itt most csak a körjáratokról van szó. Nem másfél, hanem két óránként járnak majd a buszok, és a szentetornyai buszok nem érintik Rákóczitelepet. Az egyik fontos szempont volt, hogy ne növekedjen az önkormányzat költsége.

A DAKK Zrt. részéről, Kaity Károly, a DAKK forgalmi igazgatója vázolja a társaságot érintő változásokat, és elmondja, a DAKK Zrt. minden jogosultsággal viszi tovább az ügyeket, ez érvényes az Orosházával kötött közszolgáltatási szerződésre is. – Felénk az a jelzés érkezett, hogy az 1-es vonalat próbáljuk szétválasztani, és olyan menetrendet kialakítani, ami az igényeknek megfelel, és többlet költséget nem jelent. Megszüntetnénk az 1-es vonalat, 6-os és 7-es vonalat alakítanánk ki, periodikus, jól megjegyezhető menetrend alakuljon ki. Az előterjesztéshez képest két módosítást ismertetnék, az egyes vonal számát 7A-ra javasolt változtatni, az utastájékoztatás miatt van ennek jelentősége. Az 5 óra 55 perckor közlekedő járat esetén az A nyomvonalon való közlekedést, a 9 óra 45-kor induló járat esetében az A nyomvonal helyett a B-t javaslom elfogadni. Az új menetrend bevezetésére március 7-ét javaslom.

Németh Béla (FIDESZ) kér szót, és elmondja az Orosháza-Kaszaper út felújítása kapcsán az Orosfarm Zrt. előtt volt egy buszváró, de a felújításkor az eltűnt, pedig megalapozott az igény az utazók részéről – mondja Németh és kéri, hogy ezt vizsgálják meg. – Tegnap megkérdeztem Antal Lászlót, Szentetornya képviselőjét, és ő azt mondta, hogy ott nem volt lakossági fórum, amit nem értek. Az lett volna a minimum, hogy ezt elmondhassák és kialakuljon egy közigény. Hezitálok most az előterjesztés kapcsán. Azt javaslom, hogy két-három hónap múlva térjünk vissza, hogy a szentetornyaiak is megfogalmazzák véleményüket, ismét foglalkozzunk ezzel.

Dávid Zoltán elmondja, Antal László beszerezte az információkat a tornyaiaktól, és ezt képviselve ül most itt. – A mostani bevezetett módosítás előrelépés, de nem végleges, mert ha úgy ítéli meg a lakosság, hogy ez nem elégséges, akkor tovább tudjuk változtatni a menetrendet. A DAKK egy szolgáltatást végez, és a szándék, hogy a megrendelőnek, vagyis az orosháziaknak igényeinek megfeleljen.

Dávid Zoltán szerint ha az igények változnak, újragondolható a menetrend (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva
Dávid Zoltán szerint ha az igények változnak, újragondolható a menetrend (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva

Füvesi egyetért Németh Bélával, szerinte is kellett volna lakossági fórum Szentetornyán. Újra kiemelte, hogy a 2013-as menetrendet kell visszaállítani teljes egészében, nem csak lépegetni visszafelé. – Két évvel ezelőtt letértek a jó útról, térjenek vissza rá. A volán képviselője is elmondta, őket azzal keresték meg, hogy válasszák szét a körjáratot. Önök írták le, hogy csökken az eljutási lehetőségek száma mostantól, ilyen menetrendet nem tudok támogatni.

Sára Csaba (FIDESZ) szerint az hibázik, aki dolgozik. – Az előző ciklusban azért változtattak, mert az remélték, hogy egy hatékonyabb rendszer alakul ki, ez nem állta ki az idő próbáját. Most ezért változtatunk. Ha van rajtunk sapka az a baj, ha nincs, az a baj. Szóba kerültek az üzemanyagárak, de ez globálpolitikai kérdés, folyamatosan változik, néhány hónap alatt elérheti a korábbi szintet, ilyen rövid idő alatt belenyúlni a volánnak adott támogatásba, vagy a jegyárakba, nem lehet. Ez a pici idő talán segíthet a DAKK-nak, hogy fejlessze az eszközparkot. A világot a pénz mozgatja, mindenki nyereségre törekedik és ne nevessen képviselőtársam (szólt oda Füvesinek). Változtattunk a menetrenden, igen, mert igény merült fel erre. Ésszel kritizáljanak.

Fetser János nem érti, miért minősít Sára Csaba: – Ostobaság, ne nevessen, ez minősítés. 1990 óta a Körös Volán mindenkori vezetésével korrekt volt a viszony és próbálták teljesíteni a testület kéréseit. Nem a volán kezdeményezte a két évvel ezelőtti változásokat, hanem önök. Hogyan írják ki a közbeszerzést, milyen céllal, stb. ezeknek a város érdekeit kell képviseljék. Tíz év alatt nem volt annyi rendkívüli ülés, mint most, reggel is adnak ki anyagot, hogy átnézzük, milyen változások vannak benne. Meghallották a lakosság hangját, hogy nem jó a menetrend és részben változtattak rajta, részben nem. Próbáljuk ezt a lakosság igényéhez igazítani, rossz volt, amit önök kialakítottak, tessék visszaállítani azt, ami volt, mert az működőképes. Annak idején azért adtunk kiemelt támogatást a volánnak, mert az ígérték, hogy lecserélik a buszokat újakra, de ez nem történt meg.

Bojtor István: – Van egy adott rendszer, amin pozitív irányba szeretnénk változtatni. Ez részemről és azt gondolom, hogy a többség részéről üdvözlendő.

Antal László (FIDESZ) Szentetornya-Gyökeres képviselője kér szót: – Mindenképpen üdvözlendőnek tartom a változásokat, előrelépés, hiszen azok az emberek jobb minőségű szolgáltatást kapnak. Tudom, hogy minden lakos számára megfelelő rendszert kialakítani nem lehet, de ami jelen pillanatban működik, az működjön jól, el lehessen érni a helyközi járatokat, vonatokat, illetve hazafelé a helyi járatokat. Köszönöm, hogy a DAKK rugalmasan és segítőkészen állt a kérdéshez. Egy jobb minőségű szolgáltatással igyekszünk most a lakosság igényeire lenni, és remélem, hogy 2-3 hónap múlva újra leülünk és megbeszéljük, hogy mit lehet vagy kell még változtatni.

Antal László reméli, a szetntetornyai és gyökeresi járatokon még lehet változtatni (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva
Antal László reméli, a szetntetornyai és gyökeresi járatokon még lehet változtatni (klikk a képre) Fotó: Bruno Silva

Dr. Szabó Ervin szerint sincs senki a teremben, aki ne üdvözölné a körjárat megszüntetését, de tapsolni nem fognak. – Nem volt akadálya eddig sem, hogy ezen változtassunk. Jó, hogy módosítunk, ahogyan a további tárgyalások ígérete is az. De egy szolgáltatóval tárgyalunk, aki reálisan, és a nyereségét megőrizve működik. Ehhez képest mi azt köszöngetjük, hogy a megrendelő igényeihez formálja a szolgáltatást. Nem látom, hogy sokkal könnyebben, sűrűbben jutnának el majd a külterületen élők.  Az a 37 millió forint támogatás, amit fizet a város a DAKK-nak azért egy picit más szemléletre sarkallhatna. Az pedig ne a város gondja legyen, hogy a DAKK hogyan, miből fejleszt eszközparkot – utal Sára Csaba szavaira az üzemanyagár változásáról, szerinte, ha a DAKK-nak gondja lenne, már rég jelentkezett volna több támogatásért. – Hallgassuk meg a lakosság igényeit, fórumon akár, és eszerint módosítsuk a menetrendet, mert látható, hogy vannak még hiányosságok. Azt is meg kell vizsgálni, hogy az önkormányzat nem tudna-e szolgáltatni, költséghatékonyabban és a lakosság igényeihez jobban igazodni.

Fetser János a korábbi vitából idéz. – Kemény kioktatásban volt részünk az akkori vezetés részéről, hogy mondják meg, maguk nem is akarnak Orosházára buszjáratot. Arcátlanság. Amikor behozták a 700 aláírást névvel címmel, még fenyegetést is kaptak, hogy feljelentik őket jogosulatlan adatkezelés miatt. Pimaszság, gőg. Maguk egyet tehetnek, miután behozták ezt a módosítást, hogy elnézést kérnek azoktól, akiket megaláztak az elmúlt években.

Sára Csaba szerint a tömegközlekedésnek folyamatosan alkalmazkodnia kell az igényekhez, a DAKK profitorinetált társaság, ami szolgáltat, ezért elvárható, hogy új és jobbító észrevételeiket megtegyék. Sára Szabónak is válaszol a olajárakra vonatkozóan, majd elmondja, mint csinált az MSZP nyolc éve, illetve elmondaná, mert Fetser beleszól, hogy ez is eltér témától. Most megy a vita, hogy mi tartozik, a témához, ki mondhat mit el és mit nem, és ki minősít vagy sem.

Fejes Róbertné: – Behoztunk egy előterjesztést, ami a helyi-autóbuszközlekedésről szól, ehhez képest már vitázunk itt mindenről. Folyamatosan tartottam a kapcsolatot a rákóczitelepiekkel, meghallgattam őket, heteken keresztül egyeztettünk a DAKK-kal, fórumot hívtam össze és még ott is merültek fel módosítások, örült a lakosság, nem értem miért kell most ezt így, miért nem lehet felnőtt módon kezelni ezeket – sorolja Fejesné.

– Önök hoztak egy rossz döntést anno, most változtatnak rajta, ez dicséretes, de nem teljes, a képviselőknek joga van erre felhívni a figyelmet, azért vagyunk itt, hogy ütköztessünk az álláspontokat – emeli ki Fetser, aki jelzi, ha az ülésvezető mindenkivel betartatja a szabályokat, akkor ők is befogják tartani azokat.

A polgármester lezárta a vitát, a DAKK Zrt módosító indítványát a testület 14 igennel elfogadták, az így módosított előterjesztést 9 igen, 5 tartózkodással elfogadták.

Ezzel véget ért az ülés, köszönjük a figyelmet!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.