- hirdetés -

A 2012-es év utolsó ülésének első órájában nagy viták voltak. A hosszú szünet után nem jött vissza az MSZP.

Szép decemberi péntek reggelt kívánunk az olvasóknak. A mai témák előterjesztései itt találhatók.

A mai ülésen is teszteljük az új online közvetítő rendszert. A tesztoldalt ide kattintva éritek el. Nézzétek minél többen, lássuk, mit bír az új, tesztelés alatt álló rendszer. És jöhetnek az észrevételek kommentben, emailentwitteren vagy Facebookon. Ha véletlen nem működik, az eddigi megszokott helyen itt is tudod nézni, vagy ha tévé közelében vagy, akkor kapcsold be az Orosházi Városi Televíziót.

Klikkelj a témára, oda ugrik az oldal
Bérlakások: olcsóbb, vagy drágább lesz? Rendeletmódosítások Önkormányzati létszámvita Buszközlekedés Földeladás közmunka vitával Egyetértés a fürdőről Költségvetés módosítás

A zárt ülésen volt szó az aljegyzői pályázat elbírálásáról. dr. Dancsó József polgármester ismertette a döntést.
– A képviselő-testület dr. Durayné  dr. Nikolics Nikolettát bízta meg 2013. január 1-jétől az aljegyzői munkakör betöltésével.

13:26 – 13:29

21. Módosították az önhikire vonatkozó idei évi igényt. 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták.

22. Jogi személy kijelölése történt 10 igen és 1 tartózkodás mellett.

Pluszpont az Orosházi Média Kft-vel kapcsolatos döntések.  A Média kft az elmúlt hónapokban Európai uniós pályázatokban lát el jelentős többlet feladatokat. A megnövekedett ügyvezetői feladatokkal és felelősséggel az ügyvezető jelenlegi díjazása nem áll arányban, ezért javasolják, hogy a Média Kft ügyvezetője egyhavi alapbérét főszerkesztői tevékenységi körből bruttó 450 ezer Ft/hó, az ügyvezetői tevékenységért bruttó 100 ezer Ft/hó legyen.

A megnövekedett feladatok érintik az ügyvezető-helyettes munkáját is, aki az EU-s pályázatok koordinálását is végzi. A jelenlegi szervezeti felépítés hosszútávon hátráltatja az érdemi szakmai munka minőségét. Ezért szükséges egy, a szakmai feladatokat ellátó főszerkesztő-helyettesi álláshely kialakítása, és ennek az SZMSZ-ben történő megjelenítése.

Az előterjesztéseket 10 igen és 1 nem mellett elfogadták.

Ezzel véget ért a nyilvános ülés. A polgármester mindenkinek kellemes karácsonyt és boldog új évet kíván. Köszönjük a figyelmet!

12:56 – 13:25

Költségvetés módosítás

20. A költségvetés módosítása a téma. Zalai Mihály a sportcélok (66 o.) kapcsán szólal fel: – Lehetőségünk nyílik egyesületek számára 4 millió 785 ezer forint plusztámogatásról dönteni, hogy az idei évet nyugodtan tudják befejezni. Komoly eredményeket értek el a sportágak, köszönöm az edzők és valamennyi, a sikerért tevő munkatársaknak.

Tóth Zoltánné módosító javaslatot tett: – Az egészségügyi dolgozók is kapjanak törzsgárda kifizetést. 120 főt érintene a lépés, 17 millió forintról van szó.

Dancsó erre reagál: – A közszférában és a pedagógusok esetében törzsgárda kifizetésekre kerül sor, többszöri egyeztetés után arra jutottunk, az egészségügyi dolgozók elismerésére is szükség lenne. Ennek motorja volt Tóth Zoltánné és Németh Béla képviselőtársunk. Az egészségügyben dolgozók is megérdemlik, áldozatos munkát végeznek, jövedelmi helyzetük jobb is lehetne. Az önkormányzat a törzsgárda kifizetéssel tud segíteni és elismerést kifejezni, hiszen sikerrel zártuk a 2012-es évet, jut erre forrás, ha a testület ezt támogatja, akkor januárban sor kerülhet erre, ha a testület ezt támogatja.

Lövei Ferenc (Fidesz) köszönet nyilvánításából kiderül, a Lázár utcában megerősítik az útalapot, jut erre forrás.

Németh Norbert vitatta, hogy jó irányba halad a város gazdálkodása

Németh Norbert: – Ez a negyedik módosítás. Amikor a harmadikat tárgyaltuk, akkor már 1 milliárd alatt volt a hiány, azt éreztem, elindultunk jó irányba. Most megint felette: 1 milliárd 194 millió. Jövőre nem tervezhetünk hiánnyal, de látszik, nem érkeznek be úgy a bevételek, mint kellene. Mennyi adósságot vállal át az állam, lehet ezt már tudni?

Dancsó pontosít: jövőre működési hiányt nem lehet tervezni, a bevételek és a kiadások egyensúlyban kell legyenek. – E tekintetben jó úton járunk. Egyrészt a várt adósság konszolidáció meglesz, másrészt a plusz bevételekkel lehet biztosítani az egyensúlyt – fogalmaz. Az adósság konszolidáció kapcsán elmondja, a december 31-i állapotnak megfelelő rövid és hosszútávú önkormányzati adósság a kiindulás, és 40-70 % között hajtja végre az állam ezt annak függvényében, hogy milyen adóbevétellel rendelkezik a város. Erről február 28-ig kell majd megállapodni. Ez háromoldalú megállapodás lesz, a bankoknak is hozzá kell járulni ehhez, ezért hosszabb a folyamat. – Arról tárgyalunk, hogy minél jobb pozíciót érjünk el. Azok az összegek, amiket főleg szocialista körökben terjesztenek a város adósságáról, tévesek. Van adósságunk, de Orosháza nincs eladósodva, a 2006 előtti adósságokat kötvényesítettük, jóval kedvezőbb feltételekkel. Szándékunk sincs arra, hogy újabb adófajtát vezessünk be Orosházán.

Zalai: – Amikor a törzsgárda felfüggesztéséről döntöttünk, leghangosabban Füvesi és Fetser képviselő verte az asztalt. Az, hogy most nincsenek itt az MSZP-sek, azt jelzi szerintem, hogy csak a politikai purparlé érdekelte őket, amikor arról lehetne szavazni, hogy újra lesz törzsgárda kifizetés, nincsenek itt, nem érdekli őket.

Jámbor Nándor arra int, ne essen a testület Stockholm szindrómába: – Túl sokat beszélünk az MSZP-ről. Ha ők úgy gondolták, hogy számukra véget ért a munka, akkor nem tehetünk semmit.

Szavaznak a módosítóról: elfogadták, így lesz forrás azoknak az egészségügyi dolgozóknak is a törzsgárda kifizetésére, akik 2012. április 30-ig jogosultak erre.

Az előterjesztésről név szerint kell szavazni: 10 igen és 1 nem mellett elfogadták.

A 20/1-es napirendnél Miszlai József irodavezető kiegészítést tett, amire az előző, törzsgárdát érintő módosítás miatt volt szükség, hogy kifizethessék az egészségügyi dolgozóknak a törzsgárdát. Erre egyébként január végén kerül majd sor.

20/2 Az önkormányzati tulajdonú társaságok közfeladat ellátását is elfogadták.

12:44 – 12:55

Egyetértés a fürdőről

19. A gyopárosi fürdőnél és az Orosháza Kártyánál tartunk.

Zalai Mihály: – Megnőtt a vendégek száma Gyopárosfürdőn, augusztusra vetítve ez több mint 50%, mint volt a tavaly ebben a hónapban. Kevés olyan fürdő van, melyet a helyiek ilyen olcsón vehetnek igénybe. Azon dolgozunk, hogy ezt a tartalmas és egészséges kikapcsolódási lehetőséget továbbra is biztosítani tudjuk.

Jámbor Nándor: – Látszik az elszámolásból, hogy az Orosháza Kártyával többen vették igénybe a fürdőt. Ez öröm, ami azt igazolja, hogy nem igaz, hogy az orosháziak nem járnak ki Gyopárosra. Marketing szempontjából tehetünk még érte, buszon utazva a reklámot sugárzó tévében a makói fürdőt promózták, a gyopárosit nem. Ha nem tudnak rólunk, akkor nem lesz előrelépés, eszközt, pénzt kell biztosítanunk a fürdőnek ehhez, hogy a nagyvilág elé tudjuk tárni Gyopárosfürdőt – emelte ki Jámbor.

Elekes Lajos meghatottságában, hogy pozitívan értékelik a fürdőt, véletlen átkeresztelte Jámbort Novákra, majd komolyra fordítva a szót, elmondta: több fürdő beszámolóit összehasonlítva a gyopárosi a középmezőnybe tartozik, a kártya hatása érezhető.

Zalai Mihály szerint a makói fürdő állatorvosi ló, amelynek az építésében marketing költség is szerepelt:- Jelentős forrásokat tudtak a marketingre fordítani, mégis komoly bajok vannak náluk. Ez arra int, hogy bár egyetértek Jámbor képviselővel, de átgondoltan, a költségeket kímélve kell ezt megtennünk. Ezért jó a jelenlegi stratégia, hogy óvatos költséggel, cégeken keresztül hirdetünk. Egy pályázat keretében marketingeszközöket nyertünk, és egy TDM-es pályázat keretében is erre a célra várunk pénzt.

Dancsó is egyetért az előtte szólókkal, kell az erősebb marketing tevékenység: – Ezt újra kell gondolni, a főtér kapcsán erre kötelezettségünk is van.

A határozati javaslatot 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták.

12:31 – 12:43

15. A regionális víziközmű vagyon tulajdoni helyzetének rendezése a téma. Csizmadia Ibolya alpolgármester (Fidesz) visszautal a települési víziközmű vagyon előző ülésén tárgyaltakra, és kiemeli, lényegében most is arról van szó: – A város tulajdonába kerülnek a regionális rendszer egyes elemei. Orosházának 10,8 millió forinttal gyarapodik a vagyona, ehhez biztosítást kell kötni.

11 igen mellett egyöntetűen elfogadták.

16. Két, önkormányzati tulajdonú társasházi lakást jelölnek ki értékesítésre. Háromszor már árverést írtak ki rájuk, de nem keltek el, rossz műszaki állapotuk miatt pedig nem lehet bérbeadni. Most ismét árvereztetnék, lakásonként 2 millió forintért (ez 800 ezer forinttal kevesebb, mint az előző árveréseknél).

Név szerinti szavazással 10 igen és 1 nem mellett elfogadták.

17. A jövő évi munkatervét határozza meg az önkormányzat, és kitérnek arra, mit nem tárgyaltak 2012-ben. Így például nem készült fejlesztési program a külterületen élők életkörülményeinek javítására (adatokat dolgoztak fel a témában), nem adományoztak díszpolgári címet, mert nem volt felterjesztett, és nem csatlakoztak a Bursa Hungarica pályázathoz, mert nem volt rá fedezet.

Németh Béla jelzi, noha észrevették, hogy nincsenek itt az MSZP-sek, az okokról érdeklődik. – Két tippem van: az egyik, hogy karácsonyi ajándékként nincsenek itt, a másik, hogy a világvégét nem szeretnék velük együtt átélni.

A jegyző elmondja: az MSZP-s frakcióvezető jelezte, nem vesznek részt az ülés további részén, de ezt nem indokolta.

Üresek a székek: az MSZP-s képviselők nem mentek vissza a "második félidőre" (klikk a képre) Fotók: Kecskeméti Krisztina

Információink szerint az MSZP-s képviselők azért nem jöttek vissza, mert a kormányhivatali tájékoztatóra nem hívták meg Varga Zoltán országgyűlési képviselőt, és ezzel nem értettek egyet. (A szerk.)
Az ülést követően Füvesi Sándor képviselő jelezte szerkesztőségünknek, hogy az MSZP azért maradt távol az ülés második felétől, mert nem értettek egyet azzal, hogy a kormányhivatali tájékoztató miatt felfüggesztették a testületi ülést. (A szerk.)

10 igen, 1 tartózkodás mellett elfogadták.

18. Három önkormányzati fenntartású intézmény többlettámogatást kért. A városi könyvtárnak 3 millió forintra lenne szüksége működési kiadásaira. A Gyermek-és Diákélelmezési Intézmény 15 milliós többlettámogatást igényelt, a Táncsics közoktatási intézmény pedig 45 millió forintot kér.

10 igen, 1 tartózkodás mellett elfogadták a határozati javaslatokat.

12:17 – 12:30

Földeladás közmunka vitával

14. Egy külterületi ingatlant értékesítene az önkormányzat. Németh Norbert nem ért egyet a szántóföld értékesítésével, még ha nem is nagy területről van szó. – Azt írják, nem szerepel a hasznosítás a tervekben. Miért nem? Közmunkaprogramban nem lehetne ezt megművelni?

Hagymási László irodavezető válaszol: – Itt egy kiscsákói területről van szó, kivételes eset, ezért nem szerepel a fejlesztési tervben. Egyébként alapvetően nincs az önkormányzati koncepcióban szántóföld értékesítés.

Zalai hozzátteszi, a tervek között szerepel a közmunkaprogram kertészeti része, de ezt célszerű egy területen végezni (pl. eszköztárolás).

Németh Béla nem ért egyet a mezőgazdasági közmunkaprogrammal, noha tudja, országos programként vesznek ebben részt. – Közmunkaprogramban földet megművelni nem kifizetődő. Egy kiló megtermelt zöldségnek mi a bekerülési költsége? Az állam fizeti ennek 95%-át, az önkormányzat 5%-át. A közmunkásokat olyan munkára kellene alkalmazni, ahol valóban rájuk van szükség, és nem a piaci folyamatokba kellene bekapcsolni, amikor tizedéért vehetnék meg a piacon a zöldséget, mint amennyiért a programba megtermelik. Munkában tartanak néhány embert, ez rendben van, de milyen áron, ezen el kellene gondolkodni.

Elekes Lajos alpolgármester elismeri, a hatékonyság hagy maga után kívánnivalót, de alapvetően jó a koncepció, hogy bevon inaktív munkaerőt és törekszik arra, hogy maga termelje meg a szükséges nyersanyagot. A program második évbe fordul, nagyobb erővel foglalkoznak majd vele a tervek szerint. Elekes úgy véli, a munka teremt új értéket, ezért is fontos ez a program.

Jámbor Nándor odaadná a földet megművelni a szegény embereknek

Jámbor Nándor egyetért, és hozzáfűzi, az Orosházához tartozó Kiscsákón is élnek emberek, mégpedig rossz szociális körülmények között, talán javukra válna a kérdéses terület.

Németh Béla reflektál: szerinte a versenyszférát nem sértő tevékenységekre kellene a programot használni. Dancsó nem ért egyet Németh Bélával, de inkább azt fejti ki, hogy a 47 ezer forint nagyon kevés összeg, de a 22 ezer forintos munkanélküli segélynél még mindig több. Valóban nem a leghatékonyabb, de nem csak a hatékonyság a cél, hanem a munka világába való visszavezetést is szolgálja az értékteremtés mellett a közmunkaprogram. Visszatérve a napirendhez 10 igen és 1 nem mellett név szerinti szavazással kijelölték értékesítésre a területet.

11:54 – 12:16

9. Módosítják a kistérség társulásának megállapodását, egyrészt mert Árpádhalom csatlakozni szeretne, másrészt mert pontosítani kell a szociális feladatokat. Németh Norbert (Jobbik) a népszámlálsi adatok kapcsán kérdez rá a pontos lakosssági adatokra.

Ennek még nincsenek hivatalos adatai – válaszol Dancsó: – Több adatot olvastam arról, hogy mennyi is Orosháza lakossága, a 30 ezer 900-tól 29 ezres kategóriáig. A hivatalos adatokat kell megvárnunk a pontos számokért.

A társulás megmarad – döntött maga a társulás ülésén, társulási elnökként Dancsó úgy véli, ez is jelzi, jól dolgozik az orosházi kistérségért a társulás, ami januártól a polgármesteri hivatal részeként működik tovább. Csorvás és Gerendás a járási rendszerben a békéscsabaihoz fog tartozni, de szándéknyilatkozatuk szerint a kistérségi társulás tekintetében az orosháziban maradnak. Új településként Árpádhalom csatlakozik a kistérséghez.

A testület egyöntetűen, 11 igennel fogadta el a napirendet.

10. Módosítják az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát (SZMSZ) a jogszabályi környezet változása miatt. Miszlai József irodavezető kiegészítéssel él, két pontosítás (szakfeladat megnevezések) és egy kiegészítést tesz (új pontot kapjon egy szakfeladat).

Vita nélkül voksoltak, 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták a határozati javaslatot és a rendelettervezetet.

11. Módosítják a Polgármesteri Hivatal Alapító Okiratát az iskolák államosítása, a kistérségi társulás munkaszervezetének átalakítása, a járási hivatalnak átadott feladatok miatt.

Itt sem volt vélemény, vita, a javaslatokat 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták.

12. Nem változnak a köztemetőkre vonatkozó díjazás mértékei. Németh Béla kiemeli, a lakosság igényét is próbálja teljesíteni az evangélikus egyházközség, melynek Dancsó József köszönetet mond. 9 fideszes és 1 jobbikos igen mellett elfogadták.

13. Változik az önkormányzat feladatköre. A napirendnél Dancsó József elmondja, noha látszólag száraz jogi szövegről van szó, de az önkormányzati munkát hosszú évekre megszabó, a polgármester véleménye szerint kiváló előterjesztésről van szó.

9 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadták.

11:42 – 11:53

8. Elszámolnak a történelmi egyházak az idei évre biztosított 2-2 millió forint önkormányzati támogatással. A református egyházkerület azt kéri, a támogatási összeget jövőre használhassa fel. Az evangélikus egyházközség 4 millió 956 ezer forintot kap a köztemető fenntartásra, ezzel az összeggel is elszámolnak.

Németh Béla: – Az egyházak a közpénzből kapott támogatást felelősséggel hasznosították. Az evangélikus egyházközség közigénynek megfelelve a rákóczitelepi ravatalozást megoldotta, az Alvégi temetőben felújították a ravatalozót, saját erőből a szentetornyai ravatalozónak használható helyiséget és mellékhelyiséget alakítottak ki. A Corvin utcai temetőben évente egy-két temetés van, de ott is biztosítani kell a méltó búcsúzást. Üdvözlendő, hogy az egyházak nem működésre, hanem épületeik felújítására fordították a kapott összeget. Remélem lesz lehetőségünk az egyházaknak támogatást biztosítani jövőre is, hiszen ez a köz javát, az orosházi lakosoknak járó szolgáltatások jobb biztosítását szolgálják.

A városvezetés megköszönte az egyházak munkáját

Zalai Mihály az egyházak együttműködésért mond köszönetet. – A támogatások néhány esetben sokszoros egyházi forrást mozgattak meg, az önkormányzati forrás nélkül adott esetben el sem indulhatott egy-egy beruházás. Például a református templom tetőfelújíátásban csekély mértékű az önkormányzati rész, ennél jóval több az egyházi forrás és jövőre megújulhat a tető.

Dancsó József a hitéleti munka mellett a karitatívért is köszönetet mond az egyházaknak, és reméli, az egyháztámogatási rendszert folytatni fogják, de ez a forrásoktól függ.

Mind a négy határozati javaslatot 10 fideszes és 1 jobbikos igennel, egyöntetűen fogadták el.

Buszközlekedés

Az 1 órás szünet után folytatódik az ülés. Az MSZP-s képviselők egyelőre nincsenek az ülésteremben.

A 6-os ponttal folytatódik az ülés, megérkezett a Körös Volánt igazgatója, Szarvas Péter. Kérdés nem érkezett, Dancsó József annyit tesz hozzá, a közbeszereztetési eljárás végét nem ismerve meg kell hosszabbítani a város és a közlekedési társaság közötti közszolgáltatási szerződést és rendelkezni kell a szolgáltatás biztosításáról. Elszámolást tekintve az eredetileg számított 17 milliós tétel helyett valamivel kevesebb, mint 12 milliót kell az önkormányzatnak megtérítenie a Körös Volán felé. A pontos összegeket Miszlai József irodavezető ismerteti: a helyi közlekedés biztosításához első félévre benyújtott 17 millió 302 ezer ellentételezésen felül, a második félévben 11 millió 617 ezer forint ellentételezést biztosít a város. A megtakarítás 5,6 millió forint.

Németh Béla a buszpályaudvar felújításáról beszél, két évtizedes tulajdonviszony vita perbe torkollott, de végül a két fél megoldotta a kérdést és korszerűsíthették a pályaudvart. A testület megszavazta az előterjesztést.

A 6/1-es előterjesztést szintén többséggel elfogadták.

10:35

Füvesi Sándor azt javasolja, ne legyen szünet a kormányhivatali tanácskozás miatt, ők inkább dolgoznának tovább. Dancsó József elrendeli a szünetet, a folyosón már várakoznak a kormányhivatali munkatársak, hogy a nagyteremben egyeztessenek.

10:06 – 10:34

Önkormányzati létszámvita

09:45 – 10:05

7. A polgármesteri hivatal 31 dolgozója átkerül a járási hivatalhoz, 6 fővel pedig csökken a létszám – pontosította a jegyző a számokat (az eredetiben 30 fő áthelyezése és 7 fő leépítése szerepelt). Módosul tehát a polgármesteri hivatal létszáma, és változik a szervezete is. Az előterjesztés szerint a korábbi 5 helyett 3 iroda (közgazdasági, igazgatási, városfejlesztési) lenne.

Fetser János a városházi dolgozók létszámáról érdeklődött

Fetser János azt szeretné tudni, mi történt egy éjszaka alatt, hogy két szám is megváltozott. – Önök többször módosítottak létszámot, alkotmányellenesen is. Önök 182 fővel hajtják végre a fele feladatot, mert ha összeadjuk a jelenlegit az áthelyezésre szántakkal együtt, akkor ennyi jön össze. Figyelembe véve a folyamatos létszámcsökkentést, hogy duzzadt fel a létszám. Volt persze átszervezés, amiért többen vannak, de ez nem indokolja az ilyen mértékű létszámemelkedést.

Hegedűsné dr. Hegedűs Mária címzetes főjegyző válaszol: – A kormányhivatal döntésén alapszik a létszámváltozás. 57 technikai dolgozót kellett átvenni az oktatási intézmény államosítása következtében. Figyeltünk arra, hogy köztisztviselői tekintetben ne növekedjen a létszámunk. 133 fő most a létszám, január elsejétől 152,375 az államosítás, illetve a járási hivatal következtében történő átszervezés nyomán, mindezt jogszabályok alapján léptük meg – válaszolt a jegyző.

Zalai Mihály nem érti, mi az MSZP problémája, és indokolja a változások okát. – Fetser úr, Ön azonos feladat tömeg mellett csökkenteni akarta a hivatali létszámot, ki akarta rúgni az embereket válogatás nélkül. Most feladat módosítással változik a létszám, sokan átkerülnek a kormányhivatalhoz.

Füvesi Sándor visszautasítja a kirúgatásra vonatkozó Zalai mondatot és arra vár választ “igaz-e, hogy elég valakinek Fidelitas tagnak lenni és akkor munkát kapnak a hivatalban, de nem is tudják miért kapják a fizetést?” Megjegyzi, érdemes lett volna a most elmondott tájékoztatást beletenni az előterjesztésbe, hogy egyértelmű legyen, “de ha kérdéseink vannak, engedtessék meg, hogy feltegyük.” A képviselő kitért az SZMSZ-re: – Korlátozzák a hozzászólások számát és idejét, nem lehet egy költségvetéshez kettőnél többször hozzászólni, ez nem volt régen, Dancsó József vezette be. Éjszakánként adják ki az előterjesztéseket, éjszaka készülünk fel – bírálta a testületi előkészítő munkát.

Zalai szerint mindenki el tudja mondani a véleményét, ha nem lenne SZMSZ szabályozás szerinti a hozzászólás, akkor másnap hajnalban is itt lennének. – Én sem beszélhetek többet az ülésen, mint ön Füvesi úr, pontosan annyi ideje van minden képviselőnek, mint önnek. A Fidelitasra visszatérve: ezek szerint Önök számon tartották, hogy ki milyen politikai beállítottságú. Mi nem ez alapján döntünk.

Németh Norbertet az érdekli, miért jelent előnyt a járási hivatalok felállítása az állampolgároknak. – 180-nal csökken a parlamenti létszám 2014-ben, és ennél valamivel több járási hivatal áll fel. A kirakatba ezt jól ki lehet tenni, de mi az előnye az egésznek?

dr. Dancsó József (j) szerint a járások jól látják majd el feladatukat

Dancsó válaszol: – Élesen elválnak az állami és a települési feladatok, ez biztosítja a szolgáltatásokhoz való hozzájutást. Például az okmányok kiadása mindig állami feladat volt, ehhez kapcsolódnak most a földhivatali feladatok, a vidékfejlesztés, a gyámhatóság, szociális járandóságok biztosítása, olyan funkciók, melyek az állami gondoskodással kapcsolatban vannak. Egy feszesebb, szigorúbb, ügyfélközpontúbb régi-új rendszer fel fog állni (járások voltak már korábban, de a mostani azért más jellegű) – összegezte Dancsó, aki sok sikert kívánt a kinevezett vezetőnek, Lustyikné dr. Papp Anikónak és a dolgozóknak is.

Fetser János visszautasítja Zalai szavait (“butaságot állított” – mondta Zalai): – Kérdeztünk, kaptunk rá választ és meg is köszöntem, tehát nem igaz, amit mondott. Hasonló stílusban tette ezt a múltkori ülésen a PMK esetében is, ahol az interneten a város korábbi főmérnöke válaszolt is önnek. Nem mondták meg azt sem, hogy hány lakásban nincs áram vagy gáz.

Dancsó József elmondja, a hivatal nem tud konkrét számot mondani a szolgáltatásból kikapcsolt lakások számáról, mert egyrészt a szolgáltatóknak nincs bejelentési kötelezettsége, másrészt folyamatosan változik ez a szám. A dolgozói létszámra térve kiemeli: a létszámadat vonatkozásában jelentős módosítások történtek törvényi kötelezettségekből adódóan. – 31 fő átkerül a járási hivatalhoz, ez csökkenés. De van egy növekedés, mert a testület novemberben úgy döntött, hogy az iskolák államosítása kapcsán a működtetéshez kapcsolódó technikai dolgozókat átveszik még ha nincs is rá állami forrás. 400 millió forintot kell előteremteni a működtetéshez, ez volt az igény, iskoláink működtetése fontos, még ha kommunális adót kellett is kiszabni. Nyomon követhető és kimutatható a létszám alakulása.

Két határozati javaslatot tartalmaz az előterjesztés: mindkettő, 10 igen és 5 nem ellenében a többség elfogadta.

Rendeletmódosítások

2. Önkormányzati feladat marad a jelenleg még önkormányzati fenntartású intézményekbe járó diákok étkeztetése, Orosháza esetében a Tisza helyi tagintézményében tanulóké is. Az élelmezésért fizetendő térítési díj alapjául szolgáló nyersanyagnormát határozzák meg az előterjesztésben. A javaslat a várható fogyasztói árindex alatti mértékű emelést javasol. A Gyermek- és Diákélelmezési Intézmény esetében 2% körüli az emelésre tett javaslat. Legtöbb a középiskolai menza esetében (283 Ft/napról 289Ft/napra), legkevesebb az általános iskolai menza esetében (237 Ft/napról 241 Ft/napra). Az Egységes Szociális Központ esetében a bölcsődei étkezésnél nagyobb mértékű (4,53%-os) drágulás várható az allergiás gyerekeknek biztosított ételek magasabb alapköltsége miatt.

Dancsó József kiemeli, az infláció alatti, 2% alatti emelésre tettek javaslatot. Komoly élelmiszer ár emelkedés történt az elmúlt időszakban, de nagy odafigyeléssel kordában tartják az intézmények az árakat. 9 igen, 5 nem ellenében elfogadták.

Minden csak nézőpont kérdése (klikk a képre) Fotók: Kecskeméti Krisztina

3. Január elsejétől új hulladékgazdálkodási törvény szabályozza az önkormányzatok hulladékgazdálkodási feladatait. Ez érinti a közszolgáltatási díjakat is, amelyeket január elsejétől már nem az önkormányzat szabja meg, hanem egy később hatályba lépő miniszteri rendelet. Ezért módosítani kell a vonatkozó önkormányzati rendeletet – hatályon kívül helyezik a díjmértéket megállapító rendelkezéseket. Az új jogszabály értelmében viszont számos kérdést kell szabályoznia az önkormányzatnak.

Az Alkotmánybíróság megsemmisítette azokat a rendelkezéseket, amelyek alapján az önkormányzatok saját rendeletben határozhatták volna meg a pénzbírsággal sújtható tiltott, közösségellenes magatartásokat, így ezeket a rendelkezéseket is hatályon kívül kell helyezni.

Vita nélkül 10 igen és 4 tartózkodás mellett elfogadták.

4. Az ivóvíz-ellátás és szennyvíz-elvezetési díjaknál tartunk. Zalai Mihály visszatér a rezsicsökkentés témájára. – Az önkormányzat ármegállapítási jogát az állam átveszi, az állam részéről így kordában lehet tartani az árakat és ilyen módon meg lehet védeni a lakosságot.

A rendeletmódosítást 11 igen, 4 tartózkodás mellett elfogadták.

5. A települési folyékony hulladék kezelése kapcsán Miszlai József irodavezető pontosít: az ártalmatlanítási díj 485 Ft+áfa helyett 497,42 Ft/m3, így a közszolgáltatási díj mértéke 1721 Ft/m3 lesz – az Alföldvíz Zrt. tavalyi emelését vezetik most át. 10 igen 4 nem 1 tartózkodással elfogadják a napirendet.

6. A helyi buszközlekedés előterjesztését későbbre halasztják, a Körös volán igazgatója jelezte, később érkezik.

09:16 – 09:44

Bérlakások: olcsóbb, vagy drágább lesz?

1. Az önkormányzati lakások, helyiségek bérlete kapcsán három variáció olvasható az előterjesztésben. Az első (A) szerint jövőre nem emelkednek a lakbérek, a második (B) szerint 3,9%-kal (infláció mértéke) drágulna, a harmadik (C ) pedig ettől eltérően mértékben szabná meg a lakbér változást, ez bizonyos esetekben csökkenést, bizonyos esetekben pedig az inflációnál nagyobb mértékű emelést jelentene.

Két bizottság tárgyalta, mindkettő a C pontot javasolta elfogadni, így a díjtételek is közelednének egymáshoz.

Füvesi Sándor a bérleti díj emelése ellen érvelt

Füvesi Sándor (MSZP) szerint a C pont nem megfelelő, mert egy sorban valóban csökkenés lesz, a többi esetében viszont jelentés emelés. – Ezért mi az A pontot javasoljuk, ami szerint nem emelkednek a bérek. Szerintünk ez a jó megoldás.

Zalai Mihály szerint a C változat is azt jelenti, hogy összességében ne emelkedjen a lakbér, nem kíván ezekből több pénzre szert tenni. – Jelenleg egy összkomfortos, 50 m2-es lakás átlagos összbérleti díja 13.300 Ft. A folyamatos százalékos emelés következtében az árak egyre jobban elmentek egymás mellett, egy komfortos lakás bérleti díja 8700 Ft. Ahol egyszerűbb fűteni, ott jobb az arány. Azért szeretnénk módosítani, mert 170 összkomfortos lakással rendelkezünk, itt 10 százalékkal lenne olcsóbb, a konfortos bérleti díja azonban emelkedne. A kettőt összhangba hozását szeretnénk hozni. Az 50-es össznek havonta 11950-re cskken, a komfortosoké 10 400 -ra nő. Akkor járunk el helyesen, ha a szociális bérlakások ára kevesebb, mint a paicon elérhető albérletek.

Németh Norbert (Jobbik) szerint százalékosan kell nézni: – Konfortos és garzonbérlők házában lévő lakás esetén 20%-kal kell többet fizetni. Mi ez, ha nem emelés?

Füvesi Sándor javaslatot tesz az A és C pont ötvözésére: – Szerepeljen minden sorban nulla, mint az A pontban, és maradjon meg benne a tervezett 10 százalékos csökkentés az összkonfortos lakások esetében. Így az is meglesz, amit önök akartak, az is, amit mi.

– A súlyozott átlagszámítás fogalmával nincs tisztában Füvesi – mondja Elekes Lajos társadalmi alpolgármester. – Csökkenés lesz abban a kategórriában, ahol a legtöbb a lakás. Statisztikailag ez nulla bevétel emelkedést jelent az önkormányzat számára. Az ön által tett javaslat bevétel csökkenést eredményez. Akkor azon gondolkozzunk el, miből tartjuk fent ezeket az önkormányzati lakásokat, hiszen a minőség romlása senkinek, az ott élőknek sem érdeke.

Fetser János szerint a leginkább rászorulóknak kell majd többet fizetni, az pedig egyszerű kérdés, hogy miből tarthatók fenn ezek a lakások: – Ha önök nem öntenék egy követhetetlen csatornába az orosháziak pénzét, akkor lenne rá pénz, akkor még felére is lehetne csökkenteni. Nem fakadunk sírva, hogy 10%-os csökkentés lesz – utalt a képviselő a napirend előtti felszólalásra. – Megdöbbentően nagy számú orosházi ingatlan esetében van kikötve a gáz és az áram, nekik kellene segíteni. Adórendszertől kezdve a rokkantnyugdíj elvételéig sok olyan döntést hozott, ami növeli a rászorulók terheit, szociális érzékenységgel nem “vádolható” ez a kormány. Az indoklás nélküli kirúgások mellett felesleges propaganda beszédet folytatni. Semmilyen szinten ne nőjenek a terheket, sőt, csökkenjenek. Kezdjék a költségcsökkentést magukon, nem kell 3 alpolgármester, mert kevesebb is lett az önkormányzati feladat.

Zalai elmondja, hogy garzonlakások estében átlag 600 forintos emelés várható, míg a többségében összkonfortos szociális bérlakások esetében 10%-kal kevesebbet kell fizetni. – Évi 16 ezer forint megtakarítást jelenthet ez nekik. Van tartalma a kormány lépéseként megtörténő 10%-os rezsicsökkentésnek is, aminek során átlag 35 ezer forint marad a családoknál.

Elekes Lajos az alpolgármesteri fizetését jótékony célra fordítja

Elekes Lajos reagált Fetser szavaira: – A ciklus kezdete óta ingyen dolgozom itt, az önkormányzatnál realizált jövedelmet helyi jótékony szervezeteknek osztom szét. Tegyék ezt meg önök is. A jövőben azon a területeken ahol én dolgozom lesz elég dolgom, mert adósságcsapdában vergődik az ország, és ezen meg kell próbálni enyhíteni. Az önök kormányzása alatt nőtt ilyen mértékben az adósság, önök privatizálták az energiaszolgáltatókat és azért ilyen magasak a közüzemi díjak, mert önök ezt meglépték, a profitot külföldi cégek viszik ki.

Jámbor Nándor jobbikos országgyűlési képviselő ismét részt vesz a testületi ülésen, SZMSZ szerint napirendenként 5 percet szólhat hozzá. Jámbor a számokat átbeszélve kijelenti, ha kevesebben is, de lesznek, akiknek többet kell fizetni.

Fetser reagál Elekesnek és elmondja, hogy a tiszteletdíja többszörösét osztom szét civileknek, tehát engem nem kell felszólítson. Unalmas bajnaizni, gyurcsányozni. Én konkrét példákat mondtam. Miért kellett ide juttatni az országot, hogy emberek hallnak éhen, vagy halnak meg, mert nem tudnak infúziót bevinni a kórházba.

Dávid Zoltán nem érti az MSZP-t, mert hozzájárultak a jelenlegi gazdasági helyzet kialakulásához, a C pontban fogalmazott bérleti díj változás pedig sokaknak jelent enyhülést.

09:12 – 09:15

A napirendi pontokról döntenek – kiegészítésekkel együtt többségi szavazással elfogadják. Elhangzik, a délelőtt folyamán lesz egy hosszabb (kb. 1 órás) szünet egy kormányhivatali egyeztetés miatt.

09:00 – 09:11

Napirend előtt

Napirend előtt felszólalt Zalai Mihály alpolgármester (Fidesz), aki a csökkenő rezsiköltségekről beszél. – 2002 és 2010 között többszörösére emelkedett a gáz- és áramár. Most december 12-én döntöttek arról, hogy 10%-kal csökkentik az árakat. A szolgáltatók profitja biztosítja ennek fedezetét. Egy átlagos családi ház esetében 35 ezer forint, panellakás esetében 25 ezer forint megtakarítást jelent évente – összegzi az alpolgármester, aki kitért az állami kontroll növelése érdekében tett intézkedésekre is. – Az első napirendben a szociális bérlakások bérleti díja esetében most nekünk is lehetőségünk lesz 10%-os csökkentésre.

Dancsó József polgármester a Fidesz frakció nevében reagált. Szerinte az Orbán Viktor vezette kormány világos stratégia mentén dolgozik, ennek egyik eleme a rezsiköltségek csökkentésére tett lépések, mert a hazai háztartások tekintetében aránytalanul nagy teher a rezsi. – Ezért is támogatom a kormány szándékát, hogy folyamatosan csökkentsük a családok kiadásait.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.