- hirdetés -

Orosházán járt a Fidesz volt oktatási minisztere, aki szerint gyökeres változásokra van szükség.
A Fidesz kormány ideje alatt töltötte be az oktatási miniszteri posztot Pokorni Zoltán, aki múlt hét pénteken Orosházán ismerkedett a város iskoláival, lehetőségeikkel és nehézségeikkel. Emellett érintette az országos oktatás helyzetét is.

A pedagógusok kiégnek és motiválatlanok lesznek

Vendéglátóként dr. Dancsó József, a 6. számú választókerület fideszes képviselőjelöltje, a nap végén tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: sok mindent láttak a városban és a térségben, melyek a jövőre nézve hasznosak lesznek. Ezután átadta a szót Pokorni Zoltánnak.
– 2010. január 1-jétől megváltozott az oktatás finanszírozása. Erre volt már példa,de normális esetben nőttek az összegek. Arra is volt példa, hogy csökkentek a pénzek, de akkor a költségvetésben szeptembertől jött a változás, a tanév kezdetéhez igazodva. Azonban 50 éve nem volt olyan, hogy az oktatási szisztéma szerint félévkor, január 1-jén változtassanak a finanszírozáson, ezzel megoldhatatlan, abszurd helyzetet előidézve. Ám most ez megtörtént – mondta Pokorni a sajtó képviselőinek.

Dancsó József és Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón (Fotó: Melega Krisztián)
Dancsó József és Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón (Fotó: Melega Krisztián)
Kiemelte, hogy az orosházi Székács József evangélikus iskolában megtudta: 50 millió forinttal kevesebb pénz lesz a tervezettnél idén, mert a költségvetés 18-19 százaléka hiányzik. Pokorni két számadattal is érzékeltette a jelenlegi változást. Míg 2002 szeptemberében egy első osztályos gyerekre 185 ezer forint támogatás járt, addig ez az összeg mostantól 132 ezer forint, 50 ezerrel kevesebb, mint 8 évvel ezelőtt. Ez szerinte nagyon durva érvágás az oktatásban, melynek szomorú következményei vannak: összevonások, elküldött dolgozók, rosszabb órabontások és rosszabb tanulói eredmények.
Hangsúlyozta, hogy ugyanezt a romlást látják a pedagógusok bérezésében és mentális állapotában is. Sajnálatosnak tartotta, hogy ezek miatt a pedagóguspálya nem jelent életcélt a mostani fiataloknak, ráadásul nem is a legkiválóbb tanulók jelentkeznek a tanárképző intézetekbe. Emellett kiemelt problémának tartja, hogy a pályán lévő pedagógusok egy harmada 50 év feletti, míg alig 10 százalékuk 30 év alatti. Ez szerinte annak is köszönhető, hogy ez a pálya nem ad megélhetést, perspektívát, tekintélyt és méltó állást.
– A pedagógusok alulfinanszírozottak, nincsenek megbecsülve, keveset keresnek, ezért túlmunkát vállalnak, kiégnek és motiválatlanok lesznek. Első dolgunk kell hogy legyen ezt megoldani. Azt nem állítom, hogy ha a pedagógus életpálya modell megoldódik, akkor minden jó lesz, de ha ezt nem kezeljük, akkor minden tovább romlik. Barkácsolhatunk a tantervekkel, de ha nem állnak mögötte megbecsült hús-vér emberek, az semmit nem ér – hangoztatta véleményét a fideszes szakpolitikus.
Elhangzott, hogy az állam tolja le magáról az oktatás felelősségét, az önkormányzatok pedig nem tehetnek mást, minthogy átveszik az állam szerepét. Ám közben eladósodnak, kötvényt bocsátanak ki, eladnak, és próbálnak átszervezni. Közben pedig nő az iskolák közötti szakadék, pedig a szegény településeken él a legtöbb hátrányos helyzetű tanuló, oda kellene a legtöbb pénz, de épp ott nincs erre egyáltalán.
Szerinte fel kell építeni egy új szakfelügyeleti rendszert is, mely nem azonos az egykori pártállam politikai ellenőrzést felügyelő szakfelügyelőivel, hanem a tartalmat és a minőséget koordinálja. Elmondta, ez nehéz feladat, nem is annyira pénzügyileg, inkább az erre alkalmas pedagógusok csekély száma miatt.

A helyi iskolák is nehéz helyzetben vannak

A nap folyamán meglátogatták a Táncsics gimnáziumot, a Kodolányi főiskolát, a Harruckern közoktatási intézményt, majd a Székács József iskolát.

Pokorni Zoltán a Táncsics gimiben Blahó János igazgatóval (Fotó: Kecskeméti Krisztina)
Pokorni Zoltán a Táncsics gimiben Blahó János igazgatóval (Fotó: Kecskeméti Krisztina)
– Ez a város igen gazdag az oktatási intézmények terén. A Táncsics gimnázium gyönyörű és imponáló, nagyon jó benyomást tett rám. A Harruckern iskola vezetőivel is beszélgettünk. Nagyon nagy átalakulásban van jelenleg a szakképzés, de azt a folyamatot, melyet itt Orosházán láttam, jó iránynak tartom – mondta Pokorni.
– A program úgy lett összeállítva, hogy minden típusú és fenntartású intézményben tapasztalatot szerezzünk – vette át a szót dr. Dancsó József, aki kijelentette: az evangélikus iskola hiányzó 50 milliója mellett a csökkentés miatt a Táncsics gimnáziumból is hiányzik 40 millió forint és az általános iskolákban is 50 millióval kevesebb a normatíva a tavalyihoz képest.
– Most látszik igazán, hogy jó döntést hoztunk, mikor a Mezgét átadtuk a megyének, hisz 150-170 millió forinttal többet kellene hozzátenni az iskola költségvetéséhez az idén, melyre a városnak most nem sok lehetősége lenne – jelentette ki az orosházi képviselő.

Válaszok az iskolai erőszakra

Arra a kérdésre, hogy van-e megoldásuk az iskolai erőszak megfékezésére, Pokorni úgy válaszolt, hogy rövidtávon mindenki a házirendek, a fegyelmezés primer eszközeit keresi. Fontosnak tartotta, hogy az adott iskolából eltiltható legyen a házirendet megsértő tanuló, bár hozzátette, hogy a tanulást más intézményben biztosítani kell neki.
– Ezek bátorító eszközök, de nem a megoldást jelentik. A megoldás az iskola nevelő funkciójának megerősítése, mely mára elsorvadt. A közösség tudja az erkölcsi normákat kialakítani. Az iskolák – mint afféle luxuscikkeket – feladták a sportot, énekkart, szakköröket, táborokat, ahol a közös cselekvés, az egymásra utaltság megjelenik. Azt, hogy mi a becsület meg lehet tanítani, de tudni az a diák fogja, aki például a többiekkel együtt állít sátrat esőben, gyűjt fát, átveszi a lányok táskáját ha már elfáradtak és a ducit sem hagyja magára ha lemarad egy túrán. Ezt tartom a legfontosabbnak. Emellett meg kell tanulni a pedagógusoknak együttműködni a szülőkkel, és a szülők közötti beszélgetéseket maga a pedagógus kell generálja – hangoztatta.

Képesek legyetek dönteni

Pokorni szerint az iskola egyik fontos feladata, hogy a döntés képességét kialakítsa a diákokban. A Táncsics gimnáziumban kitűnő, országos versenyeken részt vett diákokkal találkozott a Fidesz szakpolitikusa, és elismeréssel szólt az elért eredményeikről.
Rövid, közvetlen hangú történetet osztott meg a hallgatósággal, amely szerint egy középiskolai tanár próbaképpen szeptemberben órarend szerint elkezdte tanulni az összes tantárgyat, amelyet a középiskolások egyik évfolyamának előírnak. November végéig bírta. Ezzel szemléltette, mennyire kiemelkedő teljesítmény mindezt kitűnőre megtanulni.
Dr. Dancsó József az inspirációról, az ihletről szólt, amelyet az iskola indít el a diákokban, és ezen a téren a Táncsicsba járókat szerencsésnek nevezte.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.