- hirdetés -

Igen, múlt pénteken legalábbis így volt. Április 19-én valóban felejthetetlen élményben volt része a Székács Evangélikus Iskola 11-12. osztályos diákjainak, ugyanis ezen a napon Locker Dávid, Nagy Dániel és Korsós Gergő kortárs költők jártak náluk, hogy egy rendhagyó irodalomóra keretében felébresszék a többségükben ott szunnyadó versfabrikátort, és hogy közvetlen, fiatalos módon felkeltsék az érdeklődést a – sajnos egyre inkább perifériára szoruló – nyelvi játékok, valamint a klasszikus és XXI. századi irodalmi alkotások iránt.

A Közjáték nevű iskolai projektet fiatal irodalmárok, költők, írók viszik a vállukon. Ez egy önkéntes program, melynek lényege, hogy a középiskolás diákok rendhagyó irodalomórákon, illetve műhelymunkákon keresztül első kézből nyerhetnek információkat az irodalomról, illetve kedvet, ihletet kaphatnak az íráshoz is.

– A diákokkal „együttműködve, eltérő olvasásmódokat, megközelítéseket keresünk adott szövegekhez, megmutatjuk, hogyan lehet játszani a nyelvvel, illetve hogy miért és hogyan érdemes az irodalommal foglalkozni. Fontosnak tartom, hogy megmutassuk, egy kortárs írás is beszélhet ugyanúgy az életükről, mint egy hip-hop szöveg. Továbbá örömmel megmutatjuk az esetleg verseket, prózákat író diákoknak, hogy milyen lehetőségeik vannak, ha komolyabban szeretnének irodalommal foglalkozni.” – írta előzetes tájékoztató levelében az intézménynek Korsós Gergő költő.

A blackout poetry során a diákok különféle szövegekből kaptak egy-egy részletet, amelyekből aztán rombolással, azaz a szavak kihúzásával, kiemelésével hoztak létre új szövegeket. Így kipróbálhatták a versköltés örömét, és közben megvizsgálhatták, hogyan születhet meg egy vers vagy épp egy dalszöveg.

– A költők úgy nyilatkoztak, nálunk aktív diákokra találtak, akik valóban figyeltek az óráikon. Én is úgy tapasztaltam, hogy kíváncsiak voltak a fiatalok erre az izgalmas lehetőségre – mesélte Samuné Jenei Mária, magyartanár, szervező. – A költők saját verseikből is felolvastak, így tették élővé az irodalmat. Végre nem holt költőkről tanultak a gimnazistáink, helyette élőkkel beszélgethettek, sőt véleményt mondhattak az általuk közvetített versekről is.

A diákok és a szervező pedagógus elmondása szerint igazán jó hangulatban teltek a közös órák, a kortárs költők humorosan és közvetlenül vezették végig a foglalkozást. A „trió” eddig öt helyszínen járt az országban, az Alföldön itt, Orosházán voltak először.

– Inspiráló volt megtapasztalni, hogyan nézhetünk egy 100 éves és egy kortárs versre. Megnéztük mindkét kor adottságait, és az előadók kinyitották a kapukat a kortárs irodalom és kortárs versek világa felé – mesélte Szigethy Mátyás, 12/6 osztályos tanuló. – Több versük is megjelent már verseskötetekben, ezeket tőlük hallani nem kis öröm volt a számunkra. Ők a jelen pillanatába rejlő szépségekre hívták fel a figyelmünket, ami új élményt jelentett. Elmesélték, hogyan kezdtek el írni, és motiváltak bennünket is a versírásra, valamint az olvasásra.

Samuné Jenei Mária hozzátette, Locker Dávid, Nagy Dániel és Korsós Gergő lehetővé tette azt is, hogy a tanulók a későbbiekben tartsák velük a kapcsolatot, és hogy saját verseket küldjenek nekik véleményezésre. Örömmel és készségesen beszéltek arról is, hogy a verseket, prózákat író diákok milyen ajtókon kopogtathatnak, ha komolyabban szeretnének foglalkozni az irodalommal. Szó esett a tehetséggondozási és a publikációs módokról, a specifikusan fiataloknak szóló írótáborokról is. A lehetőség tehát adott, már csak a múzsa csókjának kell elcsattannia.

Fotók: Székács Evangélikus Iskola

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.