- hirdetés -

Sokszínűek vagyunk, de elfogadjuk és segítjük egymást.” – akár ez is lehetett volna a mottója a Székács iskola péntek délelőtti játéknapjának. Rendhagyó volt ez az alkalom, hiszen az évzáró diákönkormányzati nap szórakoztató programjai mellett helyet kapott benne néhány olyan játékelem is, amely a különleges bánásmódot igénylő gyerekek integrációját segíti elő.

Sok-sok játék és kihívás, tanár-diák foci, valamint ajándék jégkrém, ezekkel kedveskedett idén az evangélikus intézmény diákönkormányzata az iskola közösségének. Twister, óriásmalom és ugróiskola várta a földszinten az osztályok egy-egy tanulóját, így versengtek egymással az egyes évfolyamok, a termekben pedig a fejlesztő társasjátékok kerültek a középpontba.

– Az evangélikus egyház pályázatot írt ki a BTMN-es és SNI-s gyerekek befogadásának és elfogadtatásának segítésére – fogalmazott Bánszki-Fábián Aranka, az inkluzív pályázat helyi koordinátora. – Ez a Nagy Társasjátéknap is ennek a célkitűzésnek a része, amelyben az iskola egész közössége részt vesz. Már több erre irányuló programunk is volt, az érintett diákjainkat bevonjuk a különböző feladatok, így próbáljuk meg elérni, hogy ezek a gyerekek ne szoruljanak a perifériára.

Az SNI-s, azaz a sajátos nevelési igényű gyerekek különleges bánásmódot igényelnek, ők általában valamely mozgásszervi, érzékszervi, értelmi- vagy beszédfogyatékossággal élnek együtt. A BTMN-es, azaz beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő gyerekek – mint ahogyan azt a megnevezés is jól meghatározza – általában a tanulás, a társas kapcsolatok és a magatartás-szabályozás terén küzdenek nehézségekkel. A gyermekek IQ értéke átlag alatti, de azért még a normál övezetbe esik. Általában lassabban tanulnak, tanulmányi eredményük gyengébb és motivációs problémáik is akadnak.

– Remek ez a társasjátéknap, számos pozitív hozadéka van – fogalmazott Feketéné Varga Mónika tanító. – Fejleszti a gyerekek együttműködési- és kudarctűrő-képességét, játék közben a kis diákok megélik a magasságokat és a mélységeket. Ebben a digitalizált, telefonos, őrült világban egyre több ilyen programot kellene biztosítani a számukra. Ezen a napon az SNI-s és BTMN-es gyerekek felszínre tudják hozni az erősségeiket. Hogyan? Mivel ők ismerik ezeket a társasokat a fejlesztő- és gyógypedagógusaik révén, most ők lehetnek azok, akik brillírozhatnak, és akik elmagyarázzák társaiknak a szabályokat. Igyekszünk úgy párba rendezni a gyerekeket, hogy egy különleges bánásmódot igénylő egy ügyesebb diákkal kerüljön össze, így juttatjuk őket sikerélményhez, ezáltal az önbizalmuk is nő.

A pályázat szakmai és anyagi támogatást nyújt az iskolának az inkluzív programok megvalósításában. A cél az egyes gyerekek különbözőségeinek elfogadása, ezen keresztül az esélyegyenlőség biztosítása. Az inkluzív szemlélet nem skatulyáz be, nem címkéz, nem ítél el, helyette mindenkire, mint önálló, értékes személyiségre tekint. Igyekszik az egyéni adottságokból előnyt kovácsolni, figyeli az érintett gyerekek érdekeit, rugalmasságot biztosít, befogad, segít és támogat. Mivel ezek a gyerekek együtt tanulnak és együtt élik a mindennapjaikat társaikkal, fontos a kooperáció, hogy megtanuljanak együtt, csapatban dolgozni a társaikkal. Erre adott lehetőséget a június 16-ai Nagy Társasjátéknap is.

Fotók: Horváth Bence

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.