- hirdetés -

A 120 éves Vörösmarty Mihály Általános Iskola nemzetközi pályázatokban gazdag éveket tudhat maga mögött. A mostani, 2023-as esztendő is mozgalmasnak ígérkezik, a következő hónapokban többek között Görögországba és Erdélybe is ellátogatnak majd. A várható utazásokról és sikeres pályázataikról, az Erasmus+ programmal való kapcsolatukról kérdeztük az intézményt.

Az iskola diákjai még 2005-ben vettek részt először Comenius határokon átnyúló együttműködésben. Akkor még partnerként valósították meg a különböző tevékenységeket, öt évvel később azonban már koordinátorként nyújtottak be pályamunkát. Azóta minden beadott programjukat támogatásra méltónak találta a budapesti székhelyű központi irányító szervezet, a Tempus Közalapítvány. A most már Erasmus+ pályázati névre hallgató kiírások témái igencsak változatosak.

Összehasonlították a nyelvi különbségeket és hasonlóságokat a finn-ugor nyelvcsaládban, vizsgálták a víz fontosságát, együtt főztek a résztvevők olasz és spanyol partnereikkel. Ökoiskola lévén az öko tevékenységek is beépültek az egyik programba. A hagyományok és tradíciók mindig helyet kapnak a pályázatokban, így az elmúlt időszakban a zenével és művészetekkel foglalkoztak. Ennek eredményességét tükrözi, hogy többet felterjesztettek Európai Nívódíjra illetve példaértékű munkájukat saját környezetbe átültetve portugál iskolában indítottak művészeti órákat. A külföldi mintákat átvéve, így idejét megelőzve pilot programként vezették be a tablettel való tanítást. Mindkét tanított nyelven, így angolul és németül is sikeresen valósították meg a pályázatokat.

– Idén egy futó program mellett a tizenegyedik is útjára indult. A folyamatban lévő pályázat témája a művészetek vizsgálata a múltban és a jelenben, melyet egy olasz, egy portugál és egy görög iskolával közösen valósítunk meg. A programok egyik elengedhetetlen eleme a diákmobilitás, mely során a diákok és nevelőik is ellátogatnak a partnerekhez, hogy az online munkát személyes találkozón egészíthessék ki közös tevékenységekkel, megismerhessék a partnerek mindennapjait, a fogadó városok környezetét és kultúráját. Az említett országok közül már csak a görög találkozó van hátra, melyre hamarosan sort kerítünk. A program májusban, itthoni találkozóval ér véget – tudtuk meg az intézménytől.

Az októberben kezdődő új pályázat a játékok világába repíti el a tanulókat, hiszen azt vizsgálják meg a résztvevők, hogyan lehet motiválni a diákokat, milyen a játékos tanulás. Ezt egy francia és egy portugál iskolával közösen valósítják meg. Ennek a programnak a legnagyobb hozadéka, hogy a gyerekek családoknál laknak, így megismerhetik azok mindennapi életét, miközben a tanult idegen nyelv használatára van lehetőségük.

Többek között Portugáliában jártak az elmúlt évek során sikeres pályázatiaknak köszönhetően (Fotó: iskola)

A Vörösmarty iskola emellett már a legelső projekt indulása óta töretlenül sikeresen pályázik a Bethlen Gábor Alapkezelő Nonprofit Zrt. Határtalanul! Programjára, melynek célja a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítésének elősegítése. A pályázat célja a magyarországi köznevelési intézményekben 7. évfolyamon tanuló, nappali rendszerű oktatásban részesülő diákok Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia vagy Horvátország magyarlakta területeire irányuló tanulmányi kirándulásának támogatása.

Az iskolából eddig 557 gyermek jutott ki külföldre a pályázat kapcsán, melyet mindig önerőből, utazási irodák segítsége nélkül szervezték meg, pályázták és bonyolították le. Jártak már Szlovákiában és Horvátországban is, de legtöbbször Erdély felé vették útjukat. Az idei lesz a 12. sikeres pályázatuk, melynek során újabb 48 gyerek tölthet el 5 napot Erdélyben. Az idei programjuk, ahogyan a pályázat címe is sugallja (Székelyföldön 2023) a magyarlakta területek szívébe kalauzolja el őket, ahol három magyar iskola diákjaival találkoznak.

– Számos közös programon vesznek részt és ajándékaikkal is megörvendeztetik őket, mint a dévai árvaházat, ahol eddig minden erdélyi útjuk során megálltak. A programban számos túra és nevezetesség megtekintése is szerepel, de legfőbb értéke, hogy növeli a gyermekek szociális érzékenységét, szélesíti világlátásukat, perspektívájukat és erősíti magyarságtudatukat egy olyan életre szóló élmény átélésével, melyre majd mindig szívesen emlékeznek vissza.

A két pályázat során eddig már 20 országban jártak a csoportok, idáig összesen 746 tanuló ment külföldre. Ez a szám folyamatosan növekszik, mert az idén is számos út áll előttük a pályázatoknak köszönhetően – ismertették a részleteket Csoh Anita és Szalók József, pályázati koordinátorok.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.