- hirdetés -

Február 23-án tartott tisztújító ülésén új vezetőséget választott az Orosházi Lakásszövetkezet, melynek elnöki pozícióját innentől Vincze Tibor tölti be. Vele beszélgettünk az új vezetőségről, terveiről és az eddigi tapasztalatairól.

Hogyan került kapcsolatba a lakásszövetkezettel?

Az egyik orosházi lakóházban vagyok már hosszabb ideje szövetkezeti lakás tulajdonosa.

Mi volt az a pont, amikor úgy döntött, hogy komolyabban belemélyül a lakásszövetkezet életébe, és tisztséget vállal?

A lépcsőházban napi szinten szembesültem azzal, hogy miként működik a szövetkezeti rendszer, annak milyen pozitív, vagy negatív hatásaival kell együtt élni azoknak, akik szövetkezeti ingatlannal rendelkeznek. Sajnos idővel egyre inkább az derült ki, hogy inkább negatív, mint pozitív dolgok történnek. Éppen ennek apropóján, mint a lakóház választott küldöttje többször kaptam megkeresést a tulajdonostársaimtól, hogy komoly problémák adódnak. A kaput a végén az tette be, amikor egy úgynevezett GINOP-os pályázatba került bele a lakóház úgy, hogy az abban való részvételt a tulajdonosok nem igényelték. A projekt megvalósítása el sem kezdődött, annak brutális költségeit viszont követelni kezdték tőlünk, tulajdonosoktól. Ez volt az a helyzet, amikor azt gondoltam, hogy elég, itt valamit tényleg tenni kell.

Hogyan indult el a változás, voltak ebben partnerei?

Időközben több másik lakóház küldöttjével is konzultálni kezdtem, és kiderült, hogy a hasonló anomáliák több szövetkezeti lépcsőházat is sújtanak. Azokkal a hasonlóan gondolkodó küldöttekkel az idő előrehaladtával egyre nagyobb létszámú közösséget alkottunk. Folyamatosan kommunikáltunk egymással és kezünkbe vettük a sorsunkat, mert másra nagyon nem számíthattunk. Konstans nőtt az igény, ha lehet azt mondani városi szinten, hogy történjen valami olyan mértékű változás a szövetkezeti életben, ami garantálhatná a megbízhatóbb, kiszámíthatóbb jövőt. Sajnos azt már az elején lehetett látni, nagyon hosszú időre lesz szükség, hogy megváltozzon a kialakult közvélekedés.

Korábban nem volt mód arra, hogy a változást elérjék?

A rendkívül alapos háttérmunkának köszönhetően idő kellett, hogy elérkezzünk oda, amikor olyan súllyal bírunk a szövetkezeti közösségben, hogy egy teljes váltást is el tudjunk érni. Rengeteg akadállyal szembesültünk, illetve olyan személyeket kellett találnunk, akik egy új vezetőség felállása esetén megfelelően rátermettek arra, hogy az adott tisztségeket betöltsék. Szerencsére akadtak olyanok szép számmal, akik alkalmasnak ítéltettek meg ezekre a feladatokra. Így azt mondhatom, évek kitartó munkájával elérkeztünk oda, többszöri, kevésbé sikeres kezdeményezést követően, hogy február 23-án, a soron következő szövetkezeti tisztújításnak jó eséllyel vágtunk neki, ott egy új vezetőséget választhattunk, akikben reményeink szerint idővel valamennyi szövetkezeti tag, tulajdonos meg tud bízni.

Mi történt február 23-án?

Az Orosházi Lakásszövetkezet vezetőinek tisztsége 5 évre szól. Az ominózus napon került sor a tisztségviselők megválasztására az Orosházi Lakásszövetkezet által összehívott küldöttgyűlés során, mivel a korábbi mandátumok a lejárathoz közeledtek. A megjelent küldöttek egyértelmű többséggel az új vezetőség mellett, egyben a múltban a szövetkezet vezetését végző személyek távozása mellett tették le voksukat.

Az új Igazgatóság így név szerint a következők szerint alakult: Vincze Tibor (elnök), Imre Zsolt, Szépe Gáborné, Tószeczki Pálné, Kovács Péter

A Felügyelő Bizottság pedig a következő lett: Dr. Svarsnigné dr. Fülöp Gabriella (elnök), Megyeri Emese, Gelegonya Ágnes

Az Orosházi Lakásszövetkezet vezetését azóta Önök látják el?

Az előző vezetés mandátuma március 6-án járt le hivatalosan. A bejegyzéshez szükséges, hivatalos dokumentumok benyújtása megtörtént, a cégbírósági bejegyzés folyamatban van. Az átadás-átvétel folyamata ezzel párhuzamosan hetek óta zajlik, amely sajnos közel sem zökkenőmentes, különböző okokból kifolyólag. Igen sok hátráltató tényezővel szembesülünk az átvétel folyamán, amelyeket gőzerővel igyekszünk elhárítani. Reményeink szerint rövid időn belül sikerül normalizálni a helyzetet, és a lakásszövetkezet működését a megfelelő pályára állítani.

Vincze Tibor a lakásszövetkezet új elnöke

Mik a tervei, van-e konkrét stratégia, amelyet szeretne megvalósítani a szövetkezet vezetése élén?

Már az elejétől fogva egy három pilléres rendszert tűztünk ki célul, amely mentén haladva, azokra építve szeretnénk a lakásszövetkezetet egyenesbe hozni. Az első pillér, rendkívül fontos elem a jogi ügyek tovább vitele, azok érvényesítése, ha úgy tetszik az elszámoltatás, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy egy tiszta, legitim lakásszövetkezetet lehessen fenntartani, működtetni.

A második pillér a lakásszövetkezet alapszabályának átfogó reformja. Erre a legnagyobb szükség a tartozások miatt van, hogy ezek következmények nélkül véletlenül se maradhassanak. Továbbá a küldöttek szerepének jelentőségét kell növelni, olyan jogosítvánnyal felruházni őket, amellyel ennek a tisztségnek az ázsiója számottevően javul, ahogyan az ezt betöltő személyek megbecsülése is. Mert tartjuk vezetőségi tagtársaimmal, hogy a küldötteknek igen fontos szerepük van, amely az utóbbi időben rendkívül elsilányult.

A harmadik pillér pedig a kintlévőségek, tartozások kiegyenlítése, behajtása. Sajnos ebből a szempontból a helyzet az évek előrehaladtával nem javult, hanem romlott. Ezt az átadás-átvétel során már most jól lehet látni. A tartozóknál is látni kell, hogy különböző fajtákkal találkozhatunk. Vannak azok a tartozók, akik azért nem térítik a költségeket, mert a szövetkezet részéről az átláthatóságot, koncepciót hiányolják, ezért amíg nem tudják, hogy miért annyi a megállapított előirányzat, inkább nem fizetnek. Előfordulnak szociális helyzetükből adódó tartozók, itt a szociális háló nyújtotta lehetőséget is meg kell vizsgálni, amely ezen segíthet, így akár az önkormányzat szerepe is előtérbe kerülhet. Valamint akadnak olyan notórius tartozók is, akik csak azért sem fizetnek, mert úgy vélik, megtehetik. Miközben egyéb anyagi lehetőségeik alapján a fizetési probléma nem kerülhetne felszínre. Ennek sürgősen gátat kell szabni, a fizetési morált javítani kell.

Ezen felül azt gondolom, hogy a szövetkezet renoméját haladéktalanul helyre kell állítani, mert sajnos emiatt a szövetkezeti ingatlanok értéke lényegesen romlott az utóbbi több év során. Erre vonatkozóan számtalan ötlet, terv van, amellyel lényegesen vonzóbbá szeretnénk tenni a szövetkezeti tagság intézményét.

Tud-e mondani konkrétumot, amit az eddigiek alapján tapasztaltak? Említette a nem túl zökkenőmentes átadás-átvételt.

Sajnos valóban akadnak gondok, a korábban terjedő hírek több esetben beigazolódtak. Olyan rossz beidegződések, ha lehet azt mondani „szokásjog” alakult ki a szövetkezetnél, ami már káros volt a működésre. Ezeknek az átadás-átvétel során megisszuk a levét, illetve azt lehet mondani, hogy ezeken haladéktalanul változtatni kell, muszáj szakítani a rossz gyakorlattal. Illetve sajnos időnként méltatlan hozzáállással találkozunk egyesek részéről a folyamat során, amellyel nem csak az új vezetést, hanem a tagságot, a szövetkezeti tulajdonosok akadályozzák. Bizony fizikálisan, tárgyi szinten is van olyan hiány, amelyre fény derült. Nyilvánvalóan a szükséges jogi eszközök a kezünkben vannak, amelyekkel meg fog történni a felelősségre vonás.

Mert a legfontosabb, amivel talán kezdeni kellett volna: a mi elméletünk az, hogy a lakásszövetkezet a tulajdonosoké, amit vissza kell szolgáltatnunk részükre, és azért kell dolgoznunk, hogy aki ehhez az „intézményhez” tartozik, elégedett legyen, és a saját sorsáról, vagyonáról ő dönthessen!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.