- hirdetés -

Culture is our common treasure – A kultúra közös kincsünk2020 szeptemberében kezdte meg az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola legújabb Erasmus+ programját, melynek szerződésszáma 2020-1-HU01-KA229-078638_1. A projekt megvalósításra európai uniós támogatás révén 36.120€ áll rendelkezésükre. A pályázat témája: hogyan lehet a fiatalokat arra érzékenyíteni, hogy művészetet kedvelő felnőttekké váljanak.

A kétéves projektet a Vörösmarty korábbi portugál partnerével és két új taggal együtt hozta létre, így négyen Lourosa – Portugália, Drama – Görögország, Cerignola – Olaszország dolgoztak együtt az érdekesebbnél érdekesebb feladatokon.

Az első év célja a múltbéli értékek felkutatása, a művészetek egyes ágainak feltérképezése, a népművészettel való ismerkedés volt. A számos feladat között szerepelt pl. kedvenc népdalok eléneklése és elküldése a partnereknek. A külföldről érkezett dalokat az orosházi iskola diákjai is megtanulták és előadták. Az alsósok is bekapcsolódtak a megvalósításba, hiszen néptáncot mutattak be, melyet szintén megkaptak videón a partnerek tanulás céljából. Karácsonykor és húsvétkor képeslappal köszöntötték a résztvevő intézmények egymást. Egy kincses ládika is elkészült, hiszen az eredeti tervek között az szerepelt, hogy minden intézmény elkészít egyet, melyet népi motívumokkal díszítenek, és ebben helyezik el a találkozókon a partnereknek szánt, saját országukra jellemző kulturális jellegzetességeit. Sajnos ez a ládika jelenleg még mindenkinél üres, hiszen a vírushelyzet nem tette lehetővé a partnerek meglátogatását. Az elkészült anyagok még csak elektronikus formában vannak jelen, és számos tevékenységet is el kellett halasztaniuk a későbbi időszakra. Ezek között szerepel pl. a batikolás megismerése, sógyurma-szobor készítése, valamint helyi népművész felkeresése és múzeumlátogatás is.

(Fotó: Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola)

A tanév végi könnyítéseknek köszönhetően az iskola meg tudta rendezni a hagyományos év végi DÖK- napját. A projekt témájához kapcsolódva zenei és kulturális programokkal készültek a nevelők a diákok nagy örömére. Az előadások között szerepelt a kecskeméti Leskowsky hangszermúzeum munkatársának, Szilágyi Áronnak az interaktív előadása, aki számos régi magyar és külföldi hangszert megszólaltatott, még egy fűrészt is dalra fakasztott. Egy másik helyszínen Gulyás Ferenc citeraművész beszélt munkásságáról, egyedi hangszereket mutatott be és mesélt történetükről, kialakulásukról. Nagy Natasa és Nagy László a magyar néptánc művészetébe vezette be a diákságot. A Hudák Család Kéziszövő és Varró Műhely képviselői népi ruhadarabokat hoztak magukkal, és beszéltek a különböző viseletekről. Emellett a gyerekek harangjátékot tanulhattak, zenei keresztrejtvényt fejtettek, megtekintettek néhány videót a „Hogyan készült?” c. sorozat hangszerekkel kapcsolatos részeiből, és visszafele lejátszott mai slágereket kellett felismerniük. A nap zárásaként a 3.a-sok görög, a 4.a-sok portugál néptáncot tanítottak társaiknak, a 8.a-sok pedig bemutatták azt a táncot, mely része lett volna előző pályázatuk projekttermékének, a musicalnek.

A magyar pályázatok koordinálója és támogatója a Tempus Közalapítvány, aki minden magyar koordinációjú projekt futamidejét automatikusan 12 hónappal meghosszabbította, így remélhetőleg az elmaradt feladatokat pótolni tudják a Vörösmartysok és partnerei, így a második év modern művészetekkel foglalkozó tevékenységeire és az elmaradt projekttalálkozókra is jut majd idő.

(Fotó: Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola)

Az iskola nemzetközi pályázatairól a www.comeni.us oldalon tájékozódhatnak.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.