- hirdetés -

Fenntartható jövő? – Ezt a címet viselte dr. Blahó János iskolaigazgató táncsicsista diákoknak tartott előadása, mely a Fenntarthatósági Témahét keretében hangzott el október 13-án a Táncsics gimnáziumban.

– Ez egy borzasztóan aktuális téma – hangsúlyozta dr. Blahó János. – A címben a „Fenntartható jövő” után egy hatalmas kérdőjel szerepel, hiszen az a fajta harmónia és egyensúly, ami eddig az ember és a természet között viszonylag megvolt, most felbomlóban van. Akár a klíma- vagyis az éghajlatváltozásra gondolunk, akár a meg nem újuló energiaforrások használatára, komoly gondokat szült az elmúlt körülbelül 150 év. A XXI. század óriási változásokat hoz mindannyiunk életébe. Rajtunk múlik, hogy ezek a változások pozitív irányúak lesznek-e – emelte ki.

A témahét célja, hogy felhívja a diákok figyelmét arra, milyen veszélyek fenyegetik a bolygónkat. A globális felmelegedéstől kezdve a vízhiányon át a csökkentő energiakészletig minden szóba kerül remélvén, hogy az előadásoknak köszönhetően formálódik a gyerekek szemlélete. A szervezett programok jóvoltából a tanulók megtapasztalhatják, mennyire fontos az ő személyes odafigyelésük, és azt, hogy akár kisebb közösségi szinten is – akár egy iskolát tekintve – mennyit tehetnek a Föld védelméért.

Apró tettek a globális hatásért

Illusztráció: agroforumonline.hu

– Nagyon hiszek ebben a generációban, hiszen ezek a gyerekek egyszerre kreatívak és kritikusak. Meggyőződésem, hogy az iskola képes olyan felelősségteljes polgárokat nevelni, akik nyitottak az új lehetőségekre, az alternatívákra, sőt még akár azt is meg merem kockáztatni, hogy ezeknek a gyerekeknek a kezdeményezéseiből újfajta megoldások is születhetnek. A témahét célja a gondolatébresztés és tudatformálás, hogy a jövő és a fejlődés is fenntartható legyen – hangsúlyozta dr. Blahó János.

A diákok ismereteinek bővítése által apró lépések tehetők a víz- és energiatakarékosság és a CO2 kibocsátás csökkentése felé is. A gyerekek környezettudatos magatartásának kialakítása már egész kicsi korban elkezdhető. Ez egy tanulási, szocializációs folyamat, ami akár otthonról is elindulhat, ehhez ad hozzá az iskola. A szemléletformálással a cél olyan polgárokat nevelni, akik felelősséget vállalnak tetteikért, és tesznek az egészséges környezetért. A gyerekek megtapasztalják, hogy az olyan apró dolgoknak is hatása van, mint hogy nem hagyják égve a villanyt az üres tanteremben, nem folyatják feleslegesen a vizet a mosdóban, illetve különválasztva, szelektíven gyűjtik a papír, műanyag, fém és üveghulladékot. Az újfajta tudással felvértezve ők is hatékonyan tehetnek majd egy szebb jövőért.

Kiemelt kép: archív felvétel, Horváth Bence

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.