- hirdetés -

A tanév hagyományos munkarendben veszi kezdetét, szeptemberben első hetében nem várható sem hibrid oktatás, sem digitális távoktatás. Az iskoláknak azonban átgondolt és megvalósítható intézkedési tervet kellett kidolgozniuk a járványügyi helyzetre való tekintettel.

Az iskolák a normál munkarend szerint indítják el a tanévet, de már a intézmény falain belül, a közösen töltött időben is a szigorításokra, a digitális távoktatás újbóli bevezetésére készülnek. Addig is minden iskolában nagy hangsúlyt fektetnek a vírussal szembeni védekezésre, ezek az intézkedések azonban nem lesznek teljes mértékben egységesek. Az alapos, naponta több alkalommal ismételt fertőtlenítő takarítás természetesen mindenütt elengedhetetlen lesz, de a részleteket tekintve találhatunk majd különbözőségeket. A Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettesét kérdeztük arról, milyen lesz az élet szeptembertől az iskolájukban?

– Az Emberi Erőforrások Minisztériumától kaptunk egy ajánlást, amit megpróbáltunk a saját arcukra formálni. Nehéz a helyzetünk, hiszen a tantermeink méretei kötöttek, és túl sok bútort sem tudunk majd elmozdítani a helyéről, de megnézzük ennek is a lehetőségét, hogy ezáltal jobban szét tudjuk majd ültetni a gyereket – kezdte Deák Péter igazgatóhelyettes. – Emellett a folyamatos kézfertőtlenítésre kérünk mindenkit. A pedagógusoknál lesz egy kézben hordozható fertőtlenítő, az étkező bejáratánál, a büfénél és a portánál pedig több mobil kézfertőtlenítőt helyeztünk ki. A termeket gyakran szellőztetjük és a büfé, valamint az udvar használatának rendjét is szabályozni fogjuk. Így próbáljuk meg elkerülni a tömörülést, a tumultust – kezdte Deák Péter.

Deák Péter kiemelte, ha váltani is kell a digitális munkarendre, márciushoz képest már előnnyel fognak indulni (Fotó: Palcsek István)

A kicsiknek nem kell, a nagyoknak viszont igen

Az igazgatóhelyettes kiemelte, rendkívüli módon figyelnek majd arra, hogy csak egészséges felnőtt és gyermek érkezzen az iskolába. A maszkhasználatot a közösségi terekben a dolgozók, a gimnazisták és a felsős diákok számára kötelezővé teszik. A teremben is lehetőség lesz azt felvenni, amennyiben a tanuló szeretné, de ott nem lesz muszáj. Emellett a szülők iskolában tartózkodását is korlátozzák. Az ügyintézéshez javasolják az időpontkérést, ennek hiányában a portás útmutatásait követve mehetnek fel a szülők a titkárságra, illetve a vezetőséghez. A maszk viselése minden külsős látogató számára szintén kötelező lesz.

– Ami aggodalomra adhat okot, hogy öt hónap otthonlét után a gyerekek most találkoznak egymással először közösségi szinten. Az immunrendszerük a karanténhelyzet miatt most gyengébb a megszokottnál. Ismeretes, hogy az ősszel jelentkező betegségek, – mint például a tüszős mandulagyulladás, az alsó- vagy felső légúti megbetegedések – közösségben gyorsabban és könnyebben terjednek. A legyengült védekezőrendszerük miatt félő, hogy kevésbé lesznek ellenállók ezekkel a kórokkal szemben – fogalmazott Deák Péter.

Már az iskolapadban készülnek a távoktatásra

Az iskolában a tanév kezdetén normál munkarendben folyik majd a tanítás, de természetesen már most készülnek az esetleges átállásra.

– Ha váltanunk kell a digitális munkarendre, már előnnyel fogunk indul a márciushoz képest, hiszen van tapasztalatunk. Tavasszal egyik napról a másikra tértünk át a digitalizációra, és hiába voltak korábban ilyen jellegű továbbképzések, erre a helyzetre csak az élet készíthet fel. Most van egy kicsi felkészülési időnk. A mi iskolánk vezetése azt javasolja a kollégáknak, hogy a rendes tanítási órák során azokon a platformokon is dolgozzanak, amiket a digitális munkarendben használtak vagy használni fognak. Nálunk a #school lesz az egyik közkedvelt platform, hiszen nagyon sok tesztet, feladatsort, videóelemzést és képelemzést lehet végezni rajta akár rendes tanítási órán is. Az informatikatanárokat megkértük arra, ha szükséges, foglalkozzanak az órák egy részében azokkal a felületekkel, melyeken szükség esetén a digitális oktatás zajlani fog – folytatta az igazgatóhelyettes.

Deák Péter kiemelte, szeptemberben lesz idő arra is, hogy felderítsék, kinek milyen számítógépes vagy internetes problémája, hiányossága van otthon. Ennek felmérése az osztályfőnökök feladata lesz. Ahol szükség volt rá, ott már a tavasszal is segítettek, és a jövőben is fognak.

Az osztályfőnökök felmérik, kinek milyen számítógépes hiányosságai vannak otthon (Forrás: m.atv.hu)

Fontos a szabályozás és az egységesítés

– Arra jutottunk, hogy nem lehet ráhúzni egy internetes felületet az egész iskolára. Teljesen másként kell oktatni egy elsőst és a tizenkettedikest, így az alsó tagozatot mi leválasztottuk. Az alsós szaktanárok is kiválasztják azt a két platformot, amit tudnak használni, és a felsőben, valamint a gimnáziumban is kötelezővé teszünk két felületet. Emellett azért adunk szabad mozgásteret is a pedagógusoknak, így bővíthetik ezek listáját, ha nekik ez nem elegendő. De ezt is szabályozni kell, hiszen a legfontosabb, hogy a diák egyértelműen tudja, hogy mikor, hol és milyen formában lesz órája! A túl sokféle platformhasználat miatt nem morzsolódhat szét a rendszer! – emelte ki Deák Péter.

Az igazgatóhelyettes elmondta, nagyon fontosnak tartja a személyes kontaktust nemcsak a tanárok és a diákok, hanem a tanárok és szülők között is, így mindenképp szeretnék az első szülői értekezleteket is megtartani.

– Reménykedem benne, hogy nem lesz olyan jellegű, teljes bezárás, mint a tavasszal. A felsős és a gimnáziumi osztályok órái még viszonylag könnyen digitalizálhatók, de az alsó évfolyamokon ez elképzelhetetlen. Néhány nap múlva elindulunk a normál munkarendben, aztán pedig várjuk a fejleményeket…A tanári szakmában nagyon fontos lenne az előretervezés. Ebben a helyzetben pont ez az, ami szinte lehetetlen – zárta gondolatait.

Kiemelt kép: portfolio.hu

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.