- hirdetés -

Az emberek sok furcsa dolgot gyűjtenek, mint például hátvakarók, különböző feliratos táblák, de Guiness-rekordot érő megkövesedett ürülékgyűjtemény is van már a világon. Szántai Márk a klasszikusabb gyűjtők közé tartozik, hiszen a hosszú évek alatt vonat-, és buszjegyekből tett szert több ezer darabos gyűjteményre.

A jelenleg Szegeden élő fiatal orosházi 5-6 éves korában csöppent ebbe a világba. A szüleitől kérte el az első vasúti jegyeket, majd lassanként jött a többi. Gyűjtött mindenfélét, még hajójegy is található a gyűjteményében.

– Mindez sokáig a saját, vagy éppen rokonok, barátok által leutazott jegyekre korlátozódott, az általános iskola végén, középiskola elején döbbentem rá, hogy nem vagyok egyedül ezzel a különös hobbival, ekkor találtam rá az Index témába vágó fórumával – eleveníti fel a kezdeteket a 27 éves Márk.

Kéregjegy-generációk a teljesség igénye nélkül

Gyűjtői szempontból a legértékesebbek darabok a kemény kartonos, úgynevezett kéregjegyek, mint mondta ennek több oka is van. Egyrészt ezek a legidőtállóbb darabok, másrészt a legegyedibbek is.

– Ez az egyetlen jegytípus, amelyen gyárilag megjelenítették az állomás nevét és a kiadó pénztár számát. A különböző kedvezmények, az előlap és hátlap színei, a jegy alapjául szolgáló karton minősége, vastagsága mind olyan tényezők, amelyek rendkívüli különbözőséget eredményeznek – sorolja.

Elsősorban magyar jegyeket gyűjt, bár a kollekciójában vannak külföldi darabok is. Minden esetben az állomás neve és a pénztár száma a mérvadó, nem szelektál vonalak vagy megyék szerint.

– Nagyon leegyszerűsítve minden jegy vágyott, ami jelenleg hiányzik a gyűjteményből. Ha mégis szeretnék kiemelni valamit, akkor talán két környékbeli, valaha szebb napokat látott mellékvonalat említenék: a 147-es Orosháza-Kiskunfélegyháza vonalról Gádoros és Fábiánsebestyén, a 121-es Békéscsaba-Újszeged vonalról pedig Csanádpalota, Nagylak és Apátfalva állomások jegyeit fogadnám különös örömmel – mondja.

Mesélt arról is, hogy jelenleg egy 1929-ből származó, Római fürdő állomáson kiadott HÉV-kéregjegy gyűjteményének legrégebbi darabja. Szívéhez közel áll a szülővárosához kapcsolódó ritkaság, ami egy Gyopárosfürdő felsőn (a mai Gyopárosfürdő megállóhelyen) váltott, 220 km távolságra szóló teljesárú jegy.

Elmondta azt is, hogy 2007. június 30-ig sok állomáson voltak forgalomban a hagyományos kéregjegyek. A klasszikus beszerzési lehetőségek lezárulásával felértékelődött a csere lehetősége. Márk szerint érdekes darabokat lehet találni olykor online piactereken vagy régiségvásárokban, a közösségi médiában, de személyes ismeretségek révén is előkerülnek régi menetjegyek.

Szántai Márk

Márk már megszerezte a történelem-magyar szakos tanári diplomát. Jelenleg az irodalomtudományi doktori iskolán másodéves hallgató, modern és kortárs magyar prózával foglalkozik. Kritikákat ír különböző lapokba, mint például Jelenkor vagy az Élet és Irodalom. Párjával, Zsófival olvasókört vezetnek a szegedi Eötvös Kollégiumban. Később szeretne majd tanítani, de a tudományos és kritikai munkáját sem hagyná abba, ahogy hobbiját sem. Ezúton kéri, ha valaki régi vasúti jegyet talál otthon, és szívesen felajánlaná a gyűjteménye számára, jelentkezzen.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.