- hirdetés -

A tavalyi évhez hasonlóan idén is a Táncsics Mihály Gimnázium adott otthont a Bay Zoltán Fizikaverseny döntőjének. A Békés megye középiskoláiból érkezett 41 diák április 13-án ült asztalhoz, hogy összemérje tudását.

A versenyt az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Békés Megyei Csoportja szervezi a megyében tanuló középiskolások számára három kategóriában. Jövője a köznevelési rendszer átszervezését követően bizonytalanná vált, ekkor határozta el a gimnázium fizika munkaközössége Berki Sándor vezetésével, hogy elvállalják a rendezést.
– Az országos középiskolai versenyek jelentős részét nem az átlag diák számára találták ki. Mára már elmentek olyan irányba, ami számunkra elérhetetlen, nincsenek meg hozzá a megfelelő eszközeink, a megfelelő óraszámaink, úgy szoktuk mondani, hogy ezeket a versenyistállóknak szánják. A mi megyénkben is van azonban sok tehetséges gyerek, akit fel kell ismerni, támogatni kell, és remek mérnökökké, tanárokká válhatnak – mondta el Berki Sándor.

Előkészületek a megnyitón – ekkor még nagy volt a vidámság (Fotó: Pirer Katalin)

– Az iskolánk deklaráltan elkötelezett abban, hogy a megye emlékezet program keretében versenyeket, eseményeket rendezzen, mint például a Mendöl Tibor földrajz verseny, illetve emlékkonferencia. Miután a Bay verseny sorsa bizonytalan lett, úgy éreztük, hogy kötelességünk felkarolni. Az elképzelést a tankerület, a Békés megyei és az orosházi önkormányzat, illetve nagy gazdálkodó cégek is támogatták. Mi pedig őrizzük és bízunk benne, hogy meggyökeresedik – tette hozzá Blahó János, a gimnázium igazgatója.

A háromfordulós verseny első két, írásbeli fordulóját a diákok otthon oldották meg, és iskolájukban adták le a fizika tanáruknak. Az elért eredmények alapján kategóriánként a legjobb tanulók jutottak a döntőbe, amelynek első részében ismét írásbeli feladatsorral kellett megbirkózniuk, majd egy mérés elvégzése és kiértékelése várt rájuk.

A másik oldalon az egykori versenyző

A feladatokat kategóriánként más-más csapat állította össze. A kilencedikesekét a gimnázium volt diákja és szaktársai, illetve egyetemi tanáraik.
– Megnéztük az előző évi feladatsorokat, hogy milyen nehézségű legyen és a kilencedikes témákból válogatva raktuk össze a mostanit. Igyekeztünk olyanokat is válogatni, amikhez kell egy kis ötlet, és könnyebbeket is, hogy mindenkinek legyen sikerélménye, és van benne nehéz is, ami eldönti, hogy ki a legjobb a mezőnyben – árulta el Kardos Gergely, aki általános iskolában, matematika-fizika tanárának köszönhetően szerette meg ezt a két tudományt, pedagógusnak készül és egykor maga is versenyzett.

Az elméleti fordulóra másfél órájuk volt a versenyzőknek (Fotó: Pirer Katalin)

Szaktársa és a feladatok összeállításában „tettestársa” Kovács Eszter szintén a jövő tanár generációját erősíti. Mint mondta, nála is korán megmutatkozott, hogy a reál tárgyak érdeklik, azokban erős, így természetes volt számára ez a szakirány.
– Megtisztelő, hogy ennyire fiatalon felkértek erre a nagy feladatra, hiszen nem kis felelősséggel jár egy ilyen színvonalas versenyen, a döntő feladatsort megalkotni. Igyekeztünk is legjobb tudásunk szerint dolgozni – fogalmazott a hódmezővásárhelyi tanárjelölt.

A verseny nem csak a népes diákmezőnytől volt különleges, hanem attól is, hogy tizenkilenc fizikatanár gyűlt össze a megyéből, akik a feladatsorok javítása mellett minden bizonnyal szakmai kérdéseket is megvitattak a jókedvű délutánon.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.