- hirdetés -

Bár egyelőre nem érezzük, de a naptári tavasz előbb-utóbb magával hozza a valódi napsütéses, madárcsicsergős, „szabadban akarok lenni” időt és ezzel együtt a szó szoros értelmében sokan nyergelnek át négy kerékről kettőre. A lelkesedés ilyenkor adott, nem árt azonban néhány nagyon fontos dologra odafigyelni.

A bicikliboltoknak jellegzetes illatuk van. Egy vérbeli bringás ismerősöm szerint „jó kis külsőgumi szag új kerékpárillattal vegyítve”. Ezt éreztük mi is ma délután, amikor az egyik orosházi üzletet látogattuk meg és arról érdeklődtünk, mennyire keresik a betérők a kötelező felszereléseket. Garabuczi Sándor tulajdonos úgy tapasztalja, első körben nem kérik őket, mert a biciklik nagy része eleve felszerelten érkezik, igyekszik is olyanokat tartani, amiken minden rajta van.
– Nyilván ami olcsóbb árkategória, arra nincs felszerelve, ekkor eleve ajánljuk, mivel ez kötelező felszereltség, mondjuk is a vevőnek.

Hogy mi is ez a kötelező felszerelés, abba már Kis Rozália rendőr főhadnagy avat be minket. Mint mondja, attól, mert a kerékpáros közlekedéshez nem kell KRESZ-vizsgát tenni, van egy ezt szabályozó rendelet, ami előírja a bicikli kötelező tartozékait is.
– Egy darab csengőnek kell rajta lenni, legalább az első kerékre szerelni kell minimum két fényvisszaverő prizmát, szükséges két működő fék, előre fehér vagy sárga, hátrafelé piros fényt adó világítás, amit vagy a kerékpárra vagy saját magára erősít fel a közlekedő, valamint előre és hátra is kell egy-egy prizma – sorolja. Hozzáteszi, hogy természetesen ezeket folyamatosan ellenőrizni kell, hiszen az elemes lámpák lemerülhetnek, de előfordulhat, hogy letörik a prizma vagy a fék adja fel a szolgálatot.

A világítás nem csak azért fontos, hogy lássunk, hanem azért is, hogy lássanak (Fotó: Kecskeméti Krisztina)
A világítás nem csak azért fontos, hogy lássunk, hanem azért is, hogy lássanak (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Ez mind baleseti veszélyforrás, ahogyan a közlekedési szabályok megszegése is. Leggyakoribb ilyenek az elsőbbség meg nem adása és a szabálytalan kanyarodás.
– Nem néz hátra, mielőtt a felezővonalhoz húzódna, nem teszi ki a kezét, azaz nem irányjelez és elé kanyarodik az őt előző vagy mögötte haladó autónak és a szemből érkező sem tudhatja, hogy mit szeretne a kerékpáros.

Kis Rozália arra is felhívja a figyelmet, hogy Orosháza körbe van építve kerékpárutakkal vagy kijelölt kerékpársávokkal, ami megkönnyíti a bicajosok életét, ahol pedig nincsenek ilyenek, ott az útpadkán vagy leállósávban kell közlekedniük egymás mögött.

Békés megyében tavaly a 609 személyi sérüléssel járó balesetből 274 alkalommal kerékpárosok is érintettek voltak, ráadásul az esetek több mint felénél, 148-szor maguk a biciklisek okozták a balesetet. A szürkületben és sötétben megsérült kerékpárosok közül 10 semmiféle világítást nem használt – derült ki a megyei baleset-megelőzési bizottság éves értékeléséből.
Éppen ezért fektet nagy hangsúlyt a figyelemfelhívásra idén is a rendőrség. Sok egyéb mellett tizenkettedik alkalommal lesz „Megvilágosodás napja” és jubilál a Zebra Zsaru és Zebra Akadémia program.

(x)

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.