- hirdetés -

Ezt a kérdést tette fel az Orosházán ismert vállalkozó, Polyák János, miután a Démász minden értesítés nélkül kikapcsolta nála a szolgáltatást. A Vasex Kft órákra sötétségbe borult, pedig minden számlát időben fizettek.

Múlt hét szerda délután csörgött a telefon, amibe feldúltan szólt bele a város egyik ismert vállalkozója. Gyorsan elmondta, hogy van egy érdekes sztorija: kikapcsolták a cégénél az áramot, sötét van, még a vevőket sem tudja rendesen kiszolgálni. Pedig túlfizetése van, nem is érti az egészet – mondja.

Kiautózunk a Vasex Török Ignác utcai telephelyére, ahol szokatlanul nagy volt a csend. A nagy, fémszerkezetes áruházban félhomály honolt, az információs pult előtt a dolgozók egy állványon álló reflektor fényénél beszélgettek. Próbáltuk viccesre venni a helyzetet, hiszen olyan érzésünk volt, mintha egy stúdióban készültek volna fotózásra. Mosolyogtak, de éreztük, nem őszintén.

Többet fizettek mint kellett, mégsem volt áram

Az irodáknál a cég vezetője, Polyák János ügyvezető fogadott minket, még mindig idegesen.
– Láttátok ti is, sötétbe borult a Vasex Kft. Derült égből villámcsapásként ért minket, hogy január 29-én délben az EDF- DÉMÁSZ kikapcsolta a szolgáltatást cégünknél, noha a folyószámlánk pozitív egyenleget mutat a szolgáltatóval szemben – fakadt ki belőle egy szuszra a panasz.

"A pénztárgépek csak úgy működtek, hogy a boltban kapható hosszabbítókkal a telephely másik végéről áramot vittünk az üzletbe" - mondja Polyák János
„A pénztárgépek csak úgy működtek, hogy a boltban kapható hosszabbítókkal a telephely másik végéről áramot vittünk az üzletbe” – mondja Polyák János

Ebben a pillanatban két hölgy érkezett a szomszéd irodából. Polyákné Torda Edit már adta is a helyzetjelentést, hogy továbbra is egy automatát hallgatnak az áramszolgáltató ügyfélszolgálatán.
– Ezt csináljuk dél óta, folyamatosan telefonálunk, próbáljuk elintézni, hogy kapcsolják vissza az áramot. Az egyik telefont már tölteni kell, jó kis plusz számlát generálunk ezzel, de egyelőre semmi eredmény – mondja az ügyvezető felesége. Megtudjuk, 17 óra magasságában már a 12. hívásnál tartottak.

Nem intézte időben, magát is büntette a DÉMÁSZ

A történet 2013. januárjában indult, a Vasex Kft telephelyén ekkor alakított ki önálló mérőhelyet az EDF Démász, és – ideiglenes szerződés alapján – megkezdődött az áramszolgáltatás, két fizető számon. Kilenc hónapig húzódott az ún. szabadpiaci áras szolgáltatási szerződés megkötése, de végül csak sikerült, szeptembertől már normál szerződéses keretek között kapta az áramot a Vasex. A cégvezető elmondása szerint az érkező számlákat rendben fizették, a szolgáltató nem jelezte, hogy bármi gond lenne. Noha két fizető számon futott a szolgáltatás, de a Vasex rendben fizetett, sőt, túl is fizetett, miközben folyamatosan kérte a számlák egyesítését. Erre az ügyvezető elmondása szerint minden esetben ígéretet is kaptak, de semmi nem történt.
– Az ügyintézők segítőkészsége és felkészültsége nem vitatható – mondja Polyák János a hűvös irodában, mert áram nélkül a fűtés sem működött –, ám a rendszer átláthatatlan és átjárhatatlan. Megnyugtattak, hogy minden rendben van, sőt adminisztrációs hiba miatt 10 ezer forintot jóvá is írtak, elismerve, ők nem tudják kezelni a helyzetet. Majd január közepén kaptunk egy kikapcsolással fenyegető fizetési felszólást, amit nem tudtunk mire vélni, hiszen ilyen összegű számlát nem kaptunk a szolgáltatótól. Erre január 29-én délben jöttek és lekapcsolták az áramot – fogalmaz Polyák János.

Az információnál fél napig teljes sötétség volt (archív fotó: Melega Krisztián)
Az információnál aznap fél napig teljes sötétség volt (archív fotó: Melega Krisztián)

Áram hiányában álltak a Vasex gépei, nem haladtak a munkákkal, az üzlethelyiségben sötétség honolt, és már a hálózsákokat készítették, hiszen ha az őrző-védő rendszert árammal nem lehet működtetni, akkor a humán erőforrásra támaszkodva kell a biztonságról gondoskodni. Erre nem került sor, hosszas telefonálgatások és ügyintézés után fény gyúlt az alagút végén – szó szerint, este 7-kor ugyanis visszakapcsolták az áramot.

Mindez 280 ezer forintjába került a Vasexnek, plusz a visszakapcsolási díj, de a délután folyamán az utalás után az is kiderült, mégsem 280, hanem 130 ezer az állítólagos tartozás. A cég reméli, kiderül, nem ők tévedtek és jóváírják számukra ezt az összeget. Ez azonban nem kárpótolja a leállásból fakadó bevételkiesést, sem a presztízsveszteséget.
– Mi ki szeretnénk szolgálni Orosháza lakosságát. Számunkra elfogadhatatlan, hogy energia nélkül maradjunk, úgy, hogy magunkat vétlennek érezzük az ügyben. Jogkövető módon jártunk el, mégis kabátlopási ügybe keveredtünk. Megrendült a bizalmunk a szolgáltatóban. Ha mi, viszonylag nagy cég, sok tapasztalattal a hátunk mögött csak ilyen nehézségek árán tudjuk elérni, hogy visszakapjuk a szolgáltatást, akkor mi történik az egyszeri emberrel, aki nem jártas ezekben a dolgokban – teszi fel kérdést Polyák János, aki azért tárta a történetet a nyilvánosság elé, hogy felhívja a figyelmet a rendszer hibáira.

Egy hetet vártunk a DÉMÁSZ válaszára

Mint a dátumokból is látszik, a fenti események még múlt hét közepén történtek. Január 30-án délelőtt az ügyben megkerestük az EDF-DÉMÁSZ sajtóosztályát. Hamarosan fel is hívtak minket és türelmünket kérték, hiszen az ő elmondásuk szerint is bonyolult az ügy, napokba telik, mire minden szálát felgöngyölítenek. Mivel a Vasexnél lett áram még szerdán, így beleegyeztünk, hogy megvárjuk a választ. Február 5-re ígérték a reagálást, azonban akkor egy újabb hívás érkezett, amiben jelezték, készen vannak, de engedélyeztetniük kell, így újabb türelmet kértek. Megkapták, de jeleztük, hogy másnap 16 órakor közöljük az eredeti írást. A válaszuk ezidáig nem érkezett meg hozzánk. Amennyiben megkapjuk, természetesen közzétesszük.

Az áramszolgáltatónak az alábbi kérdéseket tettük fel:

– Miért nem tudta az EDF-DÉMÁSZ 9 hónap alatt kialakítani a közös fizetőszámot a cég telephelyén az ügyfél többszöri határozott kérelme és az ígéretek ellenére sem?

– Amennyiben a cég állítása valós, és 2014. január 17-e előtt nem kaptak a szóban forgó 130 ezer forintról semmilyen fizetési felszólítást, illetve túlfizetésük is van, akkor miért rendelték el a kikapcsolást a telephelyen?

– Nem lehetett volna egy ekkora fogyasztónál – amely állítása szerint mindig rendben fizet – személyes egyeztetést kezdeményezni a kialakult helyzetről?

– Miért nem tudja elfogadni az EDF-DÉMÁSZ az azonnali banki átutalás igazolását, miért kell órákat várni az ügyfélnek arra, hogy ezt hitelesítsék?

– Visszakapja-e az ügyfél a most befizetett összeget, illetve a visszakapcsolási díjat?

– Amennyiben bebizonyosodik, hogy a cég nem hibázott, ellenben a szolgáltató igen, a szolgáltató hogyan kárpótolja ügyfelét az őt ért károk miatt?

Polyák János egyébként panaszlevélben fogalmazta meg felvetéseit és kérdéseit, és arra kérte az áramszolgáltatót, azonnal vizsgálja ki az esetet.

Frissítés

Az ügyben február 7-én délelőtt megérkezett az EDF-DÉMÁSZ válasza, amiben tulajdonképpen elismerik, hogy ők hibáztak. Az erről szóló írás itt olvasható.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.