- hirdetés -

Az Erasmus+ programjának utolsó előtti fázisához érkezett a Kodolányi János Egyetem. Ebben azt vizsgálták, hogy az informatikai eszközök használatával kapcsolatos kompetenciák milyen mértékben és hogyan állnak rendelkezésre a felnőtteknél, emellett miben szükséges őket segíteni ahhoz, hogy ezeket készségszinten használják a mindennapokban. Több ország részvételével hoztak létre egy tanulmánykötetet, illetve egy keretprogramot, az összegyűjtött jó gyakorlatokat ki is próbálják.

A Békés Vármegyei Kormányhivatal irányításával azt a feladatot vállalta a Kodolányi János Egyetem, valamint a Gál Ferenc Egyetem békési kampusza, hogy utánajárnak különböző jó gyakorlatoknak, amellyel a felnőtteket tudják képezni a továbbiakban a digitalizáció világában. Ennek kapcsán Észtországban, Spanyolországban és Németországban is jártak már, hogy megfigyeljék, hogyan építik be ezt a tudást a felnőttek életébe.

– Háromból kettő keretprogram már létrejött, a Kodolányi és a spanyol partner is elvégezte a rábízott feladatot, már csak az észtek anyaga hiányzik, hogy teljes legyen a tanulmánykötet, melyet ezután augusztus 15-ig egységes szerkezetűvé teszünk. A pályázattal kapcsolatos utolsó utazás szeptemberben lesz Székelyudvarhelyre, ahol a partnerek jóváhagyják a keretprogramot és a jó gyakorlat gyűjteményt – mondta dr. habil. Malatyinszki Szilárd, aki munkatársával dr. habil. Kodó Krisztinával utazik Romániába. – A tanulmánykötet és a keretprogram tartalmazni fogja, hogy egyes országokban milyen képzések szükségesek ahhoz, hogy az oktatók, egyetem, szervezők hatékonyan adják át a tudást. A Kodolányi János Egyetemen is megnézzük, mit tudunk hasznosítani a jó gyakorlatokból a felnőttképzés során – tette hozzá.

Fotó: Horváth Bence

Malatyinszki Szilárd kiemelte, utazásaik során azt látták, hogy a digitalizációval kapcsolatos képzések külföldön sokkal inkább kormányzat vezéreltek és centralizáltak. Az észt tapasztalat azt mutatja, hogy a fiatalok már tizenhat évesen kapnak egy kártyát, amelyen rajta van már például a jogosítvány, az egészségpénztári, a könyvtárhasználati, tömegközlekedéshez való hozzáférés, de akár a banki adatok is. Minden elérhető egy platformon, mellyel a sok applikációt és kártyát kerülik el.

– Magyarországon ugyanez nagyon sok elemből áll. Külföldön rengeteg civil szervezet foglalkozik ezzel, illetve már a gyerekek is azt tanulják, hogyan lehet például egy bankszámlát kezelni. Nagyon nyitottak az új dolgokra – hangsúlyozta az intézetigazgató. – A programunkkal a felnőttképző intézmények felé szeretnénk egy módszertani eszközt adni, melyben leírjuk, hogyan adják át a tudást, mindez mit tartalmazzon és hogyan érjék el a célcsoportokat. A szeptemberi utazással lezárjuk a projektet, a fordítást és a jógyakorlatokat kipróbálását pedig december végéig kell megvalósítani – tette hozzá.

A Kodolányi János Egyetem is vállalta, hogy jógyakorlatot átvesz, adaptálja és kipróbálja. Ennek hatását bemutatja, melynek eredményeiről még nyáron befejezik az összegzést.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.