- hirdetés -

Létezik Orosházán egy igazán különleges adottságokkal rendelkező iskola: ez a Czina Sándor Tagintézmény, amelyet 45 évvel ezelőtt az üveggyár építtetett dolgozói gyermekeinek. A városi összefogásból alakult iskola annak idején igazán nagy népszerűségnek örvendett, sok gyermek tanult itt, volt olyan időszak, amikor a magas tanulólétszám miatt konténer-tantermeket is működtettek a főépület mellett. A Czina ma már sokak szemében „csak” egy kevés diákot számláló, családias, zöldövezeti iskola, amely nem tartozik nívósabb társai közé, sőt gyógypedagógiai intézmény. De vajon igazak róla ezek az állítások? Csányi Judit tagintézmény-vezető válaszol.

– A mi iskolánk egy családias légkörű, páratlan környezetben található, kiváló pedagógiai módszereket alkalmazó, gyermekszerető iskola. Aki belép az épületbe, egy meleg, tágas, napos kis iskolában találja magát. A tanári karunk nemrégiben teljesen megújult, sok kiváló, lelkes, fiatalos – sőt, pályakezdő – pedagógus dolgozik nálunk. A Czina iskola egy igazán különleges hely, ahol minden dolgozó – a konyhás nénitől a takarítókon át az irodai dolgozókig – ismeri a tanulókat, és keresi a lehetőségét annak, miben tudna segíteni. Kis létszámú tanulócsoportjainkat teljes szakos ellátottság mellett tanítjuk, minden osztályban található pedagógiai asszisztens is, aki a differenciálást segíti. A diákjaink képességeinek megfelelő módszereket használunk, és igyekszünk mindenkit a képességei szerinti a legmesszebbig eljuttatni.

– Olyan gyerekek ellátására nem vállalkozhatunk, akik középsúlyos vagy enyhe értelmi fogyatékosok, őket a városban a Wesley iskola látja el. Viszont sajátos nevelési igényű gyermekeket, például autista vagy más szakértői véleménnyel rendelkező tanulókat fogadunk. Ők a megfelelő módszerekkel, illetve segítő pedagógusok közreműködésével meg tudnak felelni a közoktatás elvárásainak – fogalmazott Csányi Judit, a Czina Sándor Tagintézmény vezetője.

Csányi Judit tagintézmény-vezető

Már második éve járnak az iskolába a Tanítsunk Magyarországért! program egyetemista mentorai, akik a felső tagozatos diákokat segítik a tanulásban, a pályaválasztásban, a szabadidő hasznos eltöltésében. A Szőlő városrész iskolájában nap mint nap számos szakkör és tehetségsáv segíti a tanulókat, kiemelendő a drón-, a robotika- és a kosárfonó szakkör munkája. A Czinában a 21. századi technika legalább annyira fontos, mint a hagyományápolás. De most térjünk át a tanórai munkára!

– Az első osztályosok a hangoztató-elemző-szótagoló módszerével tanulnak meg írni, olvasni, a tanítók kiegészítik ezt a fonomimika módszerével. A mozgás fontosságát is jól ismerjük, ezért használjuk mind tanórákon, mind fejlesztőfoglalkozásainkon a mozgáskotta módszert és a SakkTesit. A módszerek mellett a környezetet is a tanítványaink igényeihez alakítjuk, most éppen az állat asszisztált foglalkozások – lovasterápia, kutyaterápia – szervezése van nálunk folyamatban. Igen nagy hangsúlyt fektetünk a gondolkodás fejlesztésére, ezért vezettük be Polgár Judit Sakkpalota programját. A matematika tantárgy minél alaposabb tanítása érdekében a Matific oktatóprogramot alkalmazzuk tanórákon és a szabadidőben egyaránt.

– A mindennapi tanulásunk része a digitális eszközhasználat, oktatóprogramokat használunk szinte minden tantárgyhoz kötődően, így a gyerekek motiváltabban vesznek részt az órákon, sőt, többet és szívesebben is gyakorolnak – folytatta az igazgatónő.

A tagintézményben évről-évre megtartják a témaheteket, köztük Pénz7-et, a Digitális témahetet és a Fenntarthatósági témahetet. Az utóbbi voltaképp itt egész évben tart, hisz a Czina az örökös ÖKO-iskola, valamint a madárbarát cím tulajdonosai lévén az év minden szakában tesz a környezetünkért és élőlényeiért. Az iskola kertprogramja idén megújult, a raklapokból készített magaságyásokat tavasszal beültetik, majd a finom termést el is fogyaszthatják a gyerekek. A tagintézmény a helyi művészeti iskolával is évek óta jó kapcsolatot ápol, a kihelyezett foglalkozások között megtaláljuk a rajzot és a táncot is. Az iskolában a hagyományokat is őrzik, a szüreti mulatság, a farsangi bál vagy a Művészeti Szemle évek óta velük él. Ezekbe, amikor csak lehet, a szülőket is bevonják.

Diákolimpia verseny: A képen az iskola Jó tanuló, jó sportoló címmel kitüntetett tanulója, Andrékó Anna látható

– Azt gondolom, hogy ezt az iskolát újra fel kellene fedezni, esélyt adni az itt alkalmazott módszereknek, hiszen mind azért vannak, hogy a gyerekekből később elégedett, sikeres emberek legyenek. Mi itt a gyermek-és természetbarát iskolánkban mindenki tehetségének kibontakozásához teret tudunk adni. Megbélyegzés nélkül tanítunk, a gyermeket nézzük, és nem a szakvéleményt. Tudjuk, szerető, elfogadó, odafigyelő háttérrel, kis csoportban csodálatos fejlődésre képesek a gyerekek! Olyan iskolát teremtettünk a Czina Tagintézményben, ahol csapatban, szeretetben nevelünk és tanítunk, hogy a nálunk tanuló diákok később boldog felnőttekké válhassanak. Most is tele vagyunk tervekkel. A megvalósult programjainkról a Czina Facebook oldalán folyamatosan beszámolunk– emelte ki Csányi Judit.

Fotók: OrosCafé archívum

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.