- hirdetés -

Lázár János építési és közlekedési miniszter tegnap a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara gazdasági évnyitóján több Békés vármegyét, valamint Orosháza és térségét érintő fejlesztésről, hosszú távú kormányzati tervről adott tájékoztatást a résztvevőknek. A Gyulán megrendezett Fenntartható fejlesztés, Békés vármegye gazdasági felzárkóztatásának lehetőségei című gazdaságpolitikai fórumot dr. Orosz Tivadar, a megyei kamara elnöke elismerését kifejezve nyitotta meg. 

– Komoly vállalkozások vannak a megyében, amelyekre lehet alapozni, ehhez gratulálok a cégeknek, és köszönöm azt a teljesítményt és hozzáállást, amit az elmúlt években tapasztaltunk a részükről – fogalmazott az elnök. Dr. Orosz Tivadar nyomatékot adott annak a megállapításnak, miszerint Békés vármegye egy gazdasági felzárkóztatásra váró és szoruló megye. Ezért is tartotta fontosnak kiemelni a miniszterelnök korábbi bejelentését, miszerint külön kiemelt állami támogatásra számíthat a vármegye. A házigazda véleménye szerint ugyanis rendkívül fontos megőrizni a gazdaság működőképességét a térségben minden külső körülmény, nehézség ellenére is, ennek egyik kulcsa lehet a közlekedésfejlesztés, ehhez pedig szükséges az állam támogatása. Ráadásul az elnök szerint itt rövid időtávlatokban kell gondolkozni.   

Az esemény keretében mutatták be a Békés vármegye TOP100 című kiadványt, amely a 2020-as és 2021-es gazdasági adatok alapján rangsorolja a cégeket. Az összehasonlításban az első 10 cég között 4 orosházi illetőségű szerepel, míg összességében 14 orosházi vállalkozás kapott helyet a 100-as ranglétrán. 

Orosháziak a TOP100-ban
1. Linamar Hungary Zrt. 
3. Guardian Orosháza Kft.
6. O-I Hungary Kft.
9. Green-Divízió Kft.
29. Merian Foods Kft.
33. Szkaliczki és Társai Kft.
42. M-AUTO MAGIC Kft. 
57. PurgoLux Kft.
60. Pannon Fine Food Kft.
61. Techno-Druck Kft.
63. Agro-M Zrt.
71. Cerlux Kft.
79. Doherty Hungary Kft.
90. Iványi Építőmester Kft.

Lázár János miniszter számos gazdaságpolitikai kérdést érintett felszólalásában, illetve a helyi kérdésekre válaszolva konkrét Békés vármegyei problémák és tervek aktualitásairól is tájékoztatást adott. Az egyik kiemelt kérdéskör volt részéről a közlekedés-fejlesztés. Mint mondta, kormányzati szándék, hogy a háborús helyzetben közlekedési-logisztikai előnyre tegyünk szert, ehhez áteresztő forgalomnak kell lennie Magyarországon. Ezen a területen Békés vármegyének is jut szerep, így kiemelten kezelik az M44-es és az M47-es kérdését. A miniszter álláspontja szerint a megkezdett M44-es építkezést be kell fejezni és a Békéscsabától az országhatárhoz vezető szakaszát is mielőbb meg kell tervezni és építeni. A 47-esel kapcsolatos tervekről megtudtuk, hogy azt két lépcsőben szeretnék megvalósítani. 

– Az M47-es négysávúsítását el kell kezdeni még ebben a ciklusban Békéscsaba és Debrecen között, ez az egyik legfontosabb feladat. A következő szakaszban ugyanezt el kell végezni Békéscsaba és Hódmezővásárhely között, de itt a mostani útviszonyok közlekedésre és fuvarozásra megfelelnek – fogalmazott Lázár János. Az információk sorában az is elhangzott, hogy mindkét gyorsforgalmi út beruházását fel kellett függeszteni és legalább egy évvel elhalasztották a tervezési, előkészítési munkákat. Az utak témakörében elhangzott még, hogy Békés vármegyében mintegy 1700 kilométer közút van, ebből 12 év alatt 400 kilométernyit újított fel a kormány mintegy 300-350 milliárd forintból. 

A közutak mellett a vasúti közlekedés fejlesztése is érintimegyénket. A miniszter tájékoztatása szerint folyamatban van a Békéscsaba–Lőkösháza szakasz pályabővítése és villamosítása, ami a nemzetközi forgalom számára minőségi közlekedést biztosít majd. Szintén érinti a megyét annak a lehetősége, ha újra kiépítik a Békéscsaba–Szeged–Szabadka–Baja–Pécs vasútvonalat.

A nemzetközi fuvarozás mellett a közlekedési lehetőségek fejlesztése a munkaerő helyben tartása szempontjából is fontos a kormány számára. Lázár János úgy fogalmazott, rá kell hordani a munkaerőt a járási központ településekre, és ez az út nem lehet több, mint 25 perc, mert ha igen, akkor hosszú távon elköltöznek az emberek a kistelepülésekről. – Ezért fontos a tömegközlekedés megszervezése és az úthálózat javítása Békés megyén belül – összegezte a miniszter. 

A vármegyét illetően két területet emelt még ki a tárcavezető. Az egyik az építőipar. Ezen a területen meglátása szerint van potenciál Békésben, itt vannak jó cégek. A másik pedig az élelmiszeripar, illetve a mezőgazdaság. Bár ebben a kérdésben még nincs egyértelmű kormányzati állásfoglalás, a szakértők kérdésesnek tartják, hogy az ez ágazat képes lenne-e rövid idő alatt a 3.-4. húzóágazattá válni, amivel pozíciót tudna fogni az ország, mert Szlovákiával és Lengyelországgal szemben jelentős a lemaradásunk. Ha mégis pozitív irányú lesz a döntés, és megkezdődik az élelmiszeripar állami fejlesztése, az véleménye szerint Békés vármegye számára fordulatot jelentene. – A megyében van élelmiszeripari hagyomány, kapacitás, termőterület, de tény, hogy többszáz-milliárdos beruházásokra lenne szükség – fogalmazott Lázár János. 

Az építőipar fontosságáról, a fennálló kihívásokról és egyéb részletekről is számos információ hangzott el Lázár János részéről Gyulán. Kiemelve, hogy különösen értékes az ágazat, ezért segítik a vállalkozásokat és pozícióba hozzák a magyar tulajdonú cégeket. Hamarosan lesz egy állami beruházásokról szóló törvény, és az építésügyi joganyag is meg fog változni egy új törvény keretében. Az építőipari alapanyagok exporttilalmáról és az állami elővásárlási jogról elmondta, hogy az ellátásbiztonság érdekében szükséges ezeket a döntéseket meghozni, ugyanakkor nem a vállalkozások korlátozása a cél. A Nemzeti Tüzép fogalma is ehhez a kérdéskörhöz tartozik, de a miniszter megnyugtatott mindenkit, hogy nincs szándék egy új tüzéphálózatkialakítására, a működő magán tüzépek rendszerével szeretnének együtt dolgozni. 

Az Iványi Építőmester Kft. – illetve jogelődje – 40 évvel ezelőtt kezdte működését. A cég évek óta szerendszeres szereplője a TOP100 rangsornak. 

– Bár nehéz talpon maradni az építőiparban, mindig megtaláljuk azt a szegletet, ahol tudunk dolgozni. Volt 10 esztendő, ami nagyon kellemes volt, több állami beruházás volt, most meg például mezőgazdasági cégek telephelyfejlesztésében veszünk részt. Emellett egy 25 lakásos lakóparkot építünk a Szabó Dezső utcában üzlethelyiségekkel, és megvásároltuk a Gémes-palotát, ahol színvonalas báltermet szeretnénk kialakítani. Közel 100 embernek tudunk munkát adni folyamatosan – nyilatkozta portálunknak Iványi István cégtulajdonos a pénteki gazdasági fórum alkalmával. 

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.