- hirdetés -

Elkezdődött az őzek párzási időszaka, ilyenkor nem ritka, hogy az állatok szokatlan időpontokban, nappal is megjelennek az utakon, ezért most körültekintőbben kell vezetni.

Orosházán és környékén, a lelkiismeretes és szakértő vadgazdálkodásnak köszönhetően szép számmal élnek az őzek, amelyek azonban a párzási időszakban potenciális veszélyforrássá válnak.

– Az őzek párzása július második felétől augusztus közepéig tart. Ilyenkor az állatok aktívabbak, többet mozognak nappal is, és gyakran keresztezik a közutakat a mezőgazdasági területek mellett. Az üzekedési időszakban a bakok jóval figyelmetlenebbek, mivel nem igazán tudnak másra koncentrálni a suták felhajtásán kívül. Nem nézi, hogy jön az autó, nem hallja, nem foglalkozik semmivel, csak lehajtott fejjel rohan utána. Így ha az augusztusi időszakban egy suta áthalad az úton, érdemes belekalkulálni azt is, hogy egy bak is jöhet. A vadak egyébként az állam tulajdonát képezik, a vadászatra, a vadállomány kezelésére, a vadgazdálkodásra pedig a vadásztársaságok jogosultak – tudtuk meg Vígh Antaltól, az Orosháza-Kardoskút Széchenyi Zsigmond Vadásztársaság elnökétől.

Teljesen váratlanul és szinte bárhol felbukkanhatnak ebben az időszakban (Fotó: pixabay)

Az autósoknak a szakemberek azt tanácsolják, ne csak előre nézzenek, érdemes az út mindkét oldalát is pásztázni a tekintetükkel és még időben észrevenni a vadat. Hajtsunk lassabban. A megengedett legnagyobb sebesség nem azt jelenti, hogy annyival is kell haladni. Ha lakott területen kívül 90 km/óra helyett csak 80 km/óra sebességgel megyünk, jóval több időnk lesz reagálni egy hirtelen felbukkanó vad esetén.

A vadveszélyre figyelmeztető táblák segíthetnek (Fotó: pixabay)

Ha feltűnik az úton az őz, két alapesetet különböztetünk meg – mondja Duna András gépjárművezető oktató. – Féktávolságon belül, vagy kívül ugrott elénk. Ha féktávon belül, történik, igyekezzünk a lehető legkisebbre csökkenteni a sebességet, támasszuk ki magunkat. Minél kisebbre tudjuk csökkenteni a sebességet, az ütközés ereje annál kisebb lesz. Ha féktávolságon kívül lép elénk a vad, akkor is első a fékezés, esetleg minimális kormánymozdulattal kitérő manővert hajthatunk végre. Az úton az őz nem úgy viselkedik, mint az apróbb vadak. Legritkább esetben fordul vissza, tehát célszerű az esetleges kikerülő manővert arra irányítani, amerről az állat elindult.

Lényeges, hogy egyik esetben se rántsuk el a kormányt, amivel nagyobb bajt okozhatunk, mint egy őzzel ütközés.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.