Szekeres Tamás édesapjával, Szekeres Pállal közösen indította el 2006 tavaszán a Car-Scool Autósiskolát, ahol a segédmotortól az autóbuszig minden kategóriában indítanak elméleti és gyakorlati tanfolyamokat. Elmondta azt is, hogy a környezeti változásokkal kapcsolatban mire kell a legjobban odafigyelniük a frissen jogosítványt szerzett vezetőknek.
– Főleg a kezdő vezetőket érinti jobban a környezeti változás ebben az időszakban, ilyenkor az őszi időszakban még nagyobb figyelmet igényel az autósoktól az út- és látási viszonyok felismerése, azok kezelése és az ehhez való hozzáállás. Hamarabb sötétedik, megváltozik a láthatóság, az útviszonyok a kora reggeli, esti órákban még nagyobb veszélyt okoznak. A tanulóvezetőknek ez természetesen újdonság, de nem csak nekik, mindenkinek nehéz ilyenkor autózni az utakon.
Mi ott tudunk nekik ebben segíteni, hogy először is felhívjuk a figyelmüket ezekre a dolgokra, hogy máshogy közelítsék meg ezeket az eseményeket. Nyilván nagyobb legyen a féktávolság, próbáljon meg mindenki előre gondolkodni, előrelátónak lenni, kerülni mindenféle hirtelen fékezést, hogy ne torlódjanak össze a járművek. Az óvatosságra és a sebesség csökkentésére kérjük őket ilyenkor – mesélte Szekeres Tamás.
Beállt egy tartós folyamat, egész évben megfelelő mennyiségű a diákok létszáma
Elmondta, hogy korábban, 8-10 évvel ezelőtt inkább az volt a jellemző, hogy a nyári szünet, a nyári szezon alatt emelkedett drasztikusabban a tanulók száma az autósiskolában, főleg azok által, akik még diákkorukban szerették volna megszerezni a jogosítványt. Mára már ez kezd felborulni, beállt egy tartós folyamat, egész évben folyamatosan megfelelő mennyiségű a diákok létszáma. A vizsgák száma sem csökken, folyamatosan szinten van. A nyár persze olykor ebben az esetben is erősebb, hiszen ilyenkor belépnek a különböző motoros kategóriák is.
Mint mondta, nyilván a
koronavírus-járvány nagyban befolyásolta az elmúlt két évet, a
járművezetői képzést is hasonlóan érintette, mint például az
iskolai tanítást.
– Voltak leállások ezen a területen is,
a tavalyi évben kétszer is. Ez ugye feltorlaszolta a tanulókat és
a vizsgákat. Az első leállásnál még oktatni, dolgozni lehetett,
de a későbbinél már a gyakorlati képzést is megállították,
csak az online rendszerű oktatás zajlott és vizsgák sem voltak.
Épp ezért előfordult, hogy aki utána iratkozott be, annak várnia
kellett, sok esetben 1-2 hónapot is, hogy újra vezetni tudjon
kezdeni, de ennél nagyobb problémánk nem volt az újraindulást
követően – árulta el Szekeres Tamás.
Meghosszabbított határidő és szaktanfolyami képzések
Az iskola így hamar utolérte magát, a tanulók pedig kedvezményeket is kaptak, ugyanis a vizsga megszerzéséhez kapcsolódó dátumaikat a hatóság meghosszabbította. Tehát, ha valakinek lejárt volna a két év a sikeres KRESZ-vizsgájától számítva, azt a határidőt 180 nappal meghosszabbították.
– Nálunk a nagyon maximum most egy hónap, hogy valaki a sikeres vizsga után autóba ülhessen. Egy vezetési kartont kell hozzá érvényesíteni, azt be kell vinni az illetékes megyei hatóághoz a vizsgaközpontba, ők érvényesítik, visszaadják. Ekkor kerül az oktatóhoz, aki megpróbálja beilleszteni a naptárba. A nagyobb kategóriákban, a teherautó és a nehéz pótkocsi képzésében is rövidesen utolérjük magunkat. Mellette szaktanfolyami képzéseket is csinálunk, a különböző hivatásos gépkocsivezetőknek a vizsgákat – tudtuk meg.
Hogyan változhat meg a vezetés oktatás a jövőben?
A jövőben várható néhány változás. Tervben van, hogy országosan átalakul a járművezetői képzés, nagyobb lesz a digitalizáció. A jövőben emellett azt szeretnék, hogy ha valaki megkapja az M betűt a vizsga végén és az egyéb feltételek is adottak hozzá, akkor akár azonnal autóba ülhessen, ne kelljen még napokig várnia arra, hogy megjöjjön a postán a vezetői engedély. Ez mind a vizsgáztatásban, mind az oktatásban nagy változást jelentene, hiszen így lényegében megszűnne a papír alapú értékelés, a vizsgabiztos egy tablettel ülne az autóban és amit lerögzít, az azonnal megy a központi rendszerbe. Ez várhatóan 2023-ban válik általánossá.
– Emellett az elméleti képzés során egy örök téma az e-learning rendszer. Mi szakmai oldalról úgy állunk ehhez a témához, hogy szerintünk nem a legjobb. Ellene persze nem sokat lehet tenni, meg az előnyei is megvannak, hiszen a pandémia idején is hasznos volt. Sok autósiskola már teljesen át is állt erre, de mi a tantermi képzést is csináljuk tovább, hiszen azt tapasztaltuk, hogy az igény továbbra is megvan rá. Úgy gondoljuk, hogy a KRESZ tanfolyam és a vizsga nem csak egy vizsga kell, hogy legyen, hanem egyfajta közlekedésre nevelés. Így ha több munka is jár vele, mi ezt a jövőben is szeretnénk tovább vinni, ha a rendszer lehetővé teszi – tette hozzá Szekeres Tamás.