- hirdetés -

Érdekes előadásokat hallhattak a Kodolányi János Egyetem hallgatói a minap. Pódiumra állt Gajdács Krisztián, a RoboKaland megálmodója is, aki többek közt arról beszélt, hogy az autizmus nem spektrumzavar, sokkal inkább spektrumélesség.

A délelőtt első előadója Malatyinszki Szilárd, az egyetem Orosházi Oktatási Központjának igazgatója volt, aki Korszerű IT kompetenciák fejlesztése a fiatal felnőttek számára címen tartott előadást.

– A Kodolányi János Egyetem Orosházán egy újabb szerepvállalását mutatja be, a fiatal felnőttek kompetenciafejlesztését támogattuk az elmúlt négy évben – kezdte dr. Malatyinszki Szilárd. – Bemutatjuk azt a négy darab 18 órás programot, melyek célja az volt, hogy a fiatalok okos módon használják a telefonjaikat, a közösségi média felületeit, tudjanak megfelelően bankolni, tudatosan használják bankkártyájukat, és ne váljanak hackerek célpontjaivá. Szeretnénk, ha valóban eszközként használnák a digitális technológiák a fiatalok, és nemcsak a szórakozást jelentené a számukra.

Dr. Malatyinszki Szilárd

A tudatos elektronikai eszközhasználatot népszerűsítette dr. Malatyinszki Szilárd előadása, őt követte a pódiumon Gajdács Krisztián, aki az Esélypedagógiai Központ és a KJE támogatásával megvalósuló, fogyatékkal élők kompetenciáit fejlesztő programról mesélt.

A RoboKaland az autisztikus spektrumzavarral küzdő fiatalok tudását, jó képességeit erősíti. A cél azon területek fejlesztése, melyek a versenyszférában előnyt jelentenek.

A program jóvoltából a hátránnyal élő fiatalok felismerhetik, ők maguk miben kiemelkedőek, motivációt kaphatnak, és ennek következtében a munkaerőpiacon is meg tudják állni majd a helyüket.

Gajdács Krisztián

– Igazi csodákat éltünk meg a közelmúltban – mesélte Gajdács Krisztián. – Most már látjuk, hogy azok a fiatalok is bevonzhatók a felsőoktatásba, akik autisztikus tüneteket mutatnak. Több mint ötven fiatallal dolgozunk együtt a nyáron a Kodolányi János Egyetem jóvoltából, és ez idő alatt hihetetlen eredmények születtek. Hatalmas élmény volt, mikor azt az áramkört, amit egyébként másfél óra megépíteni, egy fiatalember 4 perc alatt megépített. Ennek a fiatalembernek a kommunikációja igenre és nemre korlátozódik, de mi most találtunk egy olyan területet, amiben ő remekül teljesít. Van olyan kisfiúnk, aki 11 éves, és öt nyelven programoz. Mi épp ezért nem spektrumzavarról, hanem spektrumélességről beszélünk, hisz ezek a gyerekek és fiatalok bizonyos területen rettenetesen kivételes tehetségűek. Abban a spektrumban, amit ők képviselnek, csodákra képesek – emelte ki a RoboKaland Alkotóműhely megalapítója.

A RoboKaland négy éve alapult, megálmodói a gyerekeket és fiatalokat szakkörök, táborok keretében oktatják elsősorban szoftver- és hardverfejlesztésre. Mellette robotokat építenek, de vízklaszterizációval és plazmatechnológiával is foglalkoznak, vagyis olyan dolgokkal, melyekkel a fiatalok egyébként nem találkoznának.

A Mágnes Program már négy éve működik az egyetemen, azóta segíti a térség hátrányos helyzetű fiataljait. A cél a fiatalok felsőoktatásba való kapcsolódásának támogatása. Műszaki, tudományos, informatikai és természettudományos kompetenciákat fejlesztenek 18, 20, 60 órás képzés keretében.

Ez idő alatt körülbelül 3500-4000 diáknak mutatták meg, milyen módon tudják fejleszteni képességeiket. Rengeteg pedagógust vontak be a programba, 14 mágnes-partnerintézményt is találtak. Dr. Malatyinszki Szilárd hozzátette, véleménye szerint országos szintre bővíthető ez a rendszer. Ha egy minimális támogatással, pályázati forrással meg tudnák ezt dotálni, akkor nagyon sok fiatalt vissza tudnának csábítani a felsőoktatásba, vagy ahhoz tudnának motivációt nyújtani, hogy a munkaerőpiacon szerepet vállaljanak ezek a fiatalok.

Vedovatti Anildo (Fotó: Kodolányi János Egyetem gyűjteménye)

Az előadások sorát a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal EPALE nagykövete, Vedovatti Anildo prezentációja színesítette.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.