- hirdetés -

Sok fiatal panaszkodik, hogy a pandémiás időszak alatt otthon kell tanulniuk, szabadidejükben nem mehetnek sehová és csak unatkoznak. Rajki Márk nem tartozik közéjük, ő elfoglalta magát.

Kardoskúton, a Rajki családban nem először kel új életre egy régi gépjármű. Rajki József, az orosházi méhész egyesület vezetője szabadidejében veterán motorkerékpárokat újít fel. Most fia, Márk is kedvet kapott és kihasználva a bezártság miatti több szabadidőt egy gyönyörű Trabantot alkotott újjá.

Így kezdődött

– Mindkét nagyapámnak volt ilyen kocsija, innen a vonzalom. Ezt az autót Székkutason találtuk. Egy tanya udvarán egy nagy fa alatt állt több, mint húsz éven át.

A szabadban töltött évek alatt mohás lett (Fotó: Rajki Márk)

Apával megvettük és hozzáfogtam életem első veterán járműve felújításához. Először is lemostuk egy nagynyomású mosóval, mert vastagon mohás volt. Ez hiányzott, az lógott rajta, a motorházban vastagon állt a szélhordta avar – meséli a kezdetekről Márk.

Így nézett ki a motortér (Fotó: Rajki Márk)

Kicsit csodálkoztak, mikor az öreg járgánynak – egy karburátor tisztítás után – egyből beindult a motorja. Erre tehát nem volt gondjuk. Annál több a karosszériával, futóművel, ablakokkal.

Sok munkaóra fekszik a kocsiban

– Azzal kezdtem, hogy apró darabjaira szedtem szét az egész autót. Felmértem, mi hiányzik. Szerencsére ehhez a típushoz még sok helyen található alkatrész, de volt, amivel meggyűlt a bajunk. A motor burkoló elemeit magam csiszoltam és festettem, a kasztnihoz már szakember segítségét vettem igénybe. A fémrészek kihegesztése után a műanyag elemeket eredeti színre festettük le. Az összerakásnál a szélvédőkkel boldogultam legnehezebben, mert az elöregedett gumi kéderek szabályosan törtek a kezemben. Újakat kellett beszerezni. A hátsó futómű sem volt egyszerű a laprugók miatt, amihez speciális feszítő szerszám kellett, de azért ha lassan is, minden összeállt – mondja a felújításról az ifjú veterános.

Összeállt a futómű (Fotó: Rajki Márk)

A felújítás során végig arra törekedtek, hogy minden elem eredeti és korhű legyen a járgányon. Így került bele nagyapa régi autós hőmérője, a Videoton rádió és persze nem maradhatott el a kalaptartóról a legendás bólogató kutya sem. Rajki Márk kihozta a Trabantból, amit egy Trabantból kihozni lehet. Most a műszaki vizsgára készülnek, hogy az eredeti szürke forgalmihoz rendszám is kerüljön a járműre.

Ha meg lesz a műszaki, lehet száguldani (Fotó: Takács Csaba)

Trabanton szállni élvezet…

– A következő lépés a műszaki vizsga lesz. Nem OT-s, veterán rendszámot szeretnék, hanem normál műszakit, szabványos rendszámmal. Remélem sikerül és a nyáron már furikázhatunk a Trabival – teszi hozzá Márk.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.