Az általános iskolák első négy évfolyamán április 19-én elkezdődik a tantermi oktatás. Városunk általános iskoláinak igazgatóit kérdezzük arról, mi a véleményük a részleges nyitásról, valamint arról, miben és hogyan fog változni a gyerekek élete az iskolába való visszatértük után. Ez alkalommal Orosz László, a Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola igazgatója ad választ kérdéseinkre.
Hogyan vélekedik a digitális távoktatás eredményességéről?
– A digitális munkarend alatt a pedagógusok igyekeztek mindent megtenni az eredményes oktatás érdekében, de közös véleményünk, hogy a hagyományos jelenléti oktatást semmi nem pótolhatja! A tavalyi első, újdonság erejével ható digitális oktatás után most úgy látjuk, hogy diákjaink hamarabb elveszítik a tanulás iránti motivációikat, néhány esetben nehezebb a tanulásra való koncentrálásuk. Az otthoni tanuláshoz igény esetén biztosítottunk eszközöket, azért így is előfordult, hogy nem éltek vele, vagy a családi körülmények nem tették lehetővé a digitális módszertanba történő tanulói bekapcsolódást. A szülők kérelmére tanulói felügyeletet működtettünk mindhárom iskolánkban, erre elsősorban az alsó tagozaton volt igény. Pedagógusaink rendszeresen tartanak online órákat, hogy a tanulók otthoni tanulását – igaz online – de személyes módon segítsék, érezzék tanulóink, hogy az iskola részéről sincsenek magukra hagyva.
Hogyan vélekedik az április 19-ei részleges nyitásról?
– A legutóbbi hírünk az április 19-i részleges nyitás, vagyis az alsó tagozat hétfőtől történő visszatérése az iskolába, melyet felkészülten várunk. Folyamatos a tájékozódás, a kapcsolattartás a szülőkkel, pedagógusokkal, de figyelünk pl. az étkezés megrendelésére, a tanulói buszbérletek beszerzésére stb. is. Folyamatosan zajlanak a napi rutinnal járó, illetve határidős feladatok, ezen a héten pl. a leendő elsősök online és személyes beiratkozásai. A digitális munkarend alatt mindhárom iskolánkban, így a Czina Sándor Tagintézményben, a Rákóczitelepi Tagintézményben és a Vörösmarty Székhelyintézményben is megtörtént a tavaszi nagytakarítás mellett a fertőtlenítő takarítás, és minden iskolánkban több osztályterem, folyosó stb. is kifestésre került. A folyosók, tantermek feldíszítve várják, hogy megteljenek újra élettel. Pedagógusaink és más dolgozóink nagy része megkapta a védőoltást. Tudjuk, a gyerekek számára nincs védőoltás, ezért is fokozottan figyelünk a tanítványainkat érintő szabálykövető magatartásra, a rendszeres fertőtlenítésre, az egyéb – következőkben részletezett – szabályok betartására. A biztonság növelése érdekében a már meglévő eszközök (automata testhőmérséklet mérők, fertőtlenítőszer adagolók) mellé további kéztörlő papír adagolókat, fertőtlenítőszer adagolókat szereltünk fel pl. az osztálytermekbe.
Milyen szabályokat kell majd betartania az intézményben tartózkodó diákoknak és pedagógusoknak?
– A március 8-át megelőző időszakhoz képest jelentős változások nem lesznek, a korábban előírt biztonsági intézkedéseket kérjük továbbra is. Érvényben marad az iskola honlapján megtalálható eljárásrend és Intézkedési Terv, melyek betartása mindenki számára kötelező. Ezekben részletesen megtalálhatók azok a szabályok, melyeket a tantermekben, az udvaron, az ebédlőben stb. alkalmazni kell. Külön szabályoztuk pl. a takarítási rendet, a fertőtlenítést. Eddig is előírás volt, ezután is kérjük pl. a távolságtartás, a maszkhasználat, a belépéskori testhőmérséklet mérés, a fokozott kézfertőtlenítés, gyakori szappanos kézmosás, a tantermek szellőztetése stb. előírások betartását. Iskoláink épületeibe továbbra is csak az ott dolgozók és a tanulók léphetnek be. Ügyintézés, egyéb egyéni esetekben előre egyeztetett időpontban fogadjuk az érintetteket – természetesen az óvintézkedések megtartása mellett. Kerüljük az egyes csoportok egymással való keveredését, az ezzel járó kockázatokat, pl.: az iskolaudvaron felváltva, elkülönített csoportokban tartózkodhatnak a tanulók, a közösségi terek használatát kerüljük vagy korlátozzuk, a különböző osztályok között minimalizáljuk az összevont órákat. Nagyon fontosnak tartjuk a tanítás mellett az élményadást, a közösségi programok megvalósítását, az osztály- és iskolai közösségek erősítését, de a jelenlegi helyzet ezt kívánja meg tőlünk.
Konkrétan lesz valamiben változás a március 8-a előtti időszakhoz képest?
– A digitális munkarend alatt életbe lépő országos jogszabályi előírásokat követve néhány változás a jelenléti oktatásunka is érinti, pl. szigorítunk a maszkhasználat szabályán és ellenőrzésén, a kis légterű helyiségekben egyszerre tartózkodók maximális létszámán (szertárak, iskolabüfé). A Czina és a Vörösmarty iskoláinkban az iskolai büfé üzemelni fog, de egyszerre csak 1 tanuló vásárolhat ott, a többiek a kijelölt távolságok tartásával várakozhatnak. Az április 19-én történő részleges nyitásra tanulóinkat biztonságos környezettel várjuk vissza. Most hétfőtől az alsós, május 10-től pedig a felső tagozatos tanulóink is visszatérnek a hagyományos iskolába járással történő oktatásba. Kollégáimmal igyekszünk számukra változatos programokkal folytatni a jelenléti oktatást. Amikor március 8-án áttértünk a digitális munkarendre, éppen a Pénz7 programsorozatot valósítottuk meg. A tantermen kívüli oktatás során márciusban a Digitális témahét eseményeivel színesítettük a tanulást, április 19-től pedig a Fenntarthatósági témahét változatos programjait is ajánljuk a gyerekeknek.