- hirdetés -

Az előző tanévben még a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma nevet viselte a mindenki által Mezgéként ismert intézmény, szeptemberben azonban már a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium küszöbét léphetik át a tanulók. De nem csupán a név módosult, hanem a szakképzési rendszer is. Emellett van még egy fontos változás az intézmény életében, a január 1-től megbízott igazgatóként tevékenykedő Pörneki Attila július 1-jén az iskola kinevezett igazgatója lett.

A Szakgimnáziumból technikum lett, a szakközépiskolából pedig szakképző iskola. A Szakképzés 4.0 stratégia szeptembertől élesben indul. A legfontosabb újításokról Pörneki Attila igazgatót kérdeztük.

– Az új szakképzésnek legfontosabb célja a a rugalmasság. Ez elsősorban nálunk abban nyilvánul majd meg, hogy az iskolát körülvevő munkaerőpiachoz megpróbálunk még jobban alkalmazkodni. A helyi gazdaság szereplőivel szeretnénk a jelenleginél is szorosabb kapcsolatot kialakítani, és az itteni sajátosságokat megfigyelve képezni a diákokból szakembereket. A duális képzésen lesz a hangsúly, a meglévő 21 cég mellé – úgy mint Doherty, Linamar, Tesco és több vállalkozó – akár újakat is bevonunk a jövőben. Az új szakképzés által szeretnénk a tanulókban kialakítani a szakmai cselekvőképesség – kezdte az igazgató.

A technikus szónak ereje, rangja van

Pörneki Attila kiemelte, az eredmény alapú tanulást helyezik majd középpontban. Ez egy olyan korszerű gondolkozásmód, ami az oktatóközpontú kultúrával szemben a tanulásra és a tanulóra helyezi a hangsúlyt. Természetesen lesznek olyan tárgyak, ahol marad a frontális forma, hiszen a közismereti oktatás a meglévő pedagógiai módszerekkel működik tovább.

– A minőségi szakképzést helyezzük előtérbe. Már maga a szó is, hogy technikus, sokat mond a diákok, a szülők és a munkaadók számára. A technikusképzés erősen kapcsolódik majd a felsőoktatáshoz, a nálunk végzett tanulók akár szakirányú egyetemekre is jelentkezhetnek majd. De nemcsak ez a vonzó, hanem az is, hogy a diákok előbb ösztöndíjat kaphatnak a tanulmányi eredményük alapján, később pedig szakképzési munkaszerződést kötnek a gyakorlati helyükkel, ez pedig már a képzés alatt is jövedelemhez juttatja őket – mondta.

Pörneki Attila, a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium kinevezett igazgatója (Fotó: Horváth Bence)

A technikus képzés ötéves. Az első két évben az ágazati alapképzés, a második ciklusban, harmad, negyed és ötödéven pedig a duális képzés folyik. Az ágazati alapok mellett közismereti tárgyakat is tanulnak a fiatalok, matematikából, magyartól, történelemből és idegen nyelvből ugyanaz a tananyagtartalom és az óraszám a technikumban, mint a gimnáziumban.

Az igazgató hozzátette, a tanulók a 12. évfolyam végén matematikából, magyarból és történelemből előrehozott érettségi vizsgát tesznek, így a 13. évfolyamon már csak két tárgyra helyeződik a hangsúly. Ebben az évben már csak idegen nyelvet oktatnak nekik, amiből a negyedik érettségi jegyüket szerzik, illetve a szakmai vizsgájukra tanulnak, ami az ötödik érettségi tárgyuk lesz. Ez utóbbi emelt szintű érettségi vizsgának számít majd.

Érettségi és technikusi oklevél, sőt akár nyelvvizsga is

– Ötödévben csak szakmát és nyelvet tanulnak a technikumba járók. Ez hatalmas előnyt jelent. Célunk lesz, hogy ötödév végére el tudja juttatni az iskola a nyelvvizsgáig azokat a tanulókat, akik szorgalmasak és erre igényt tartanak. Gondoljunk bele, ötödév végén egyszerre kap a diák érettségit, technikusi oklevelet és talán még nyelvvizsgát is. Aztán eldöntheti, merre tovább: elkezd dolgozni, továbbmegy a felsőoktatásba, vagy választ még egy érettségire épülő szakmát. A Mezgé kínálatában a szakmáknak csak a neve megváltozott meg, maguk a szakmák maradtak a régik. Például a belügyi rendész képzés neve közszolgálati technikus szakra változott, de a képzés célja nem módosult – tette hozzá.

Cél a szakmai cselekvőképesség kialakítása (Fotó: Horváth Bence)

A következő tanévben a szakközépiskolák szakképző iskolákká válnak. A képzés három éves lesz, első évben az ágazati ismereteket adó órákat tartják meg, az azt követő kettőben pedig szakirányú oktatás folyik majd. Az iskola elvégzése után lehetőség nyílik esti érettségi tagozatra jelentkezni, vagy akár a technikusi képzettséget is megszerezhetik a fiatalok.

Új utak a szakképzésben: Műhelyiskola, Dobbantó program, Orientációs évfolyamon

Új lehetőségeket kínálnak azoknak a diákoknak, akik nem találták még meg a számukra ideális szakmát, illetve nem szerezték meg a nyolc osztályos végzettséget. Emellett fontos cél lett a lemorzsolódás csökkentése.

– A Műhelyiskola azoknak a tanulóknak szól, akik a klasszikus iskolai környezetben nehezen oktathatók és fejleszthetők, illetve akik már a korábbi években lemorzsolódtak. Ők részszakmát tudnak itt szerezni. Azokat célozza meg ez a képzés, akik egyébként elhagynák az iskolát, és végzettség nélkül lépnének ki a szakképzésből. Az a célunk, hogy ha belép hozzánk egy diák szeptemberben, az úgy menjen el, hogy valamilyen papír, végzettség van a kezében – emelte ki Pörneki Attila.

Az igazgató elmondtam ha már részszakmát szerez valaki, akkor bizonyos kisegítő munkálatokat el tud majd végezni azon az ágazaton belül. Egy mester és egy pedagógiai mentor szárnyai alatt a diákok addig maradnak a képzésben, amíg a részszakmát meg nem szerzik, ez maximum 24 hónap lehet. Itt nincsenek közismereti tárgyak, a tanulás pedig a gyakorlóhelyeken történik. A szakmai elméletet ezek a tanulók a gyakorlatba ágyazva sajátítják el.

Megtartani a gyerekeket az iskola falain belül

– A Dobbantó program azoknak a diákoknak szól, akik az általános iskolát nem végezték el, de már betöltötték a 16. életévüket. Itt az alapkompetenciák fejlesztése a cél, innen továbblépni kizárólag a Műhelyiskolába lehet, ahonnan viszont egyfajta végzettséggel távozhatnak a tanulók. Lényeges, hogy ez a program nem tanévhez kötött, hanem egyéni fejlesztési terv szerint működik – hangsúlyozta.

Az Orientációs évfolyam – ahogy a neve is mutatja –, azoknak a fiataloknak szól, akik bizonytalanok a pályaválasztásban, vagy az általános iskolát kompetenciahiánnyal fejezik be. Feladata nem az általános iskolai tanagyag megerősítése, ismétlése, hanem az egyéni és társas kompetenciák fejlesztése. Az itt töltött egy év lehetőséget nyújt különböző ágazatok, szakmák megismerésére, így segíti a sikeres pályaválasztást. A cél a jövőkép és életpálya kialakítása, az erősségek felszínre hozása, sikerélmény megélése és a kreativitás fejlesztése.

Mindezek mellett esti tagozaton is többféle lehetőséget kínál az intézmény. A két éves, érettségire épülő képzések mellett alapfokú iskolai végzettségre épülő szakképesítések is szerepelnek a palettán. Így a felnőttek számára is van mód a továbbtanulásra, akár munka mellett is.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.