- hirdetés -

Egy régi, egész életünket meghatározó élmény vagy autó mindig a legkellemesebb emlékeink közé tartozik – vallja Kaáli Nagy Géza professzor, aki egyedülálló oldtimer motor- és autógyűjteménnyel rendelkezik. A Balaton északi partján, Dörgicsén található múzeumában látta vendégül Dávid Zoltán polgármestert, Bojtor István alpolgármestert és dr. Blahó Jánost, a Táncsics Mihály Gimnázium igazgatóját.

– Amikor az ember idősebb korba lép, gyakran elkezdi rendezgetni a családi fényképeket. Én is így tettem és itt bukkantam rá a régi motorbiciklis és autós fotókra. Számomra a gyerekkori Orosházáról mondjuk Szarvasra vagy a Hármas-Körösre történő kirándulások autóval vagy motorral olyan élményeket nyújtottak, melyek a legérzékenyebb korban lévő tinédzsereket egy életre hozzákötik az adott járgányhoz – mesélte a professzor.

Ezt követően határozta el, hogy megveszi ugyanazt a darabot, melyről az első fénykép készült a családi fotóalbumban. Ezt édesapja egykori autója követte és mivel nagy örömet lelt ezekben a darabokban, elkezdte szisztematikusan vásárolni őket és felépíteni a múzeumot. Két év alatt mintegy 135 járművet szerzett meg, előfordult, hogy egyszerre többet is.

Magyarországon és Európa-szerte is különleges gyűjteménye tehát viszonylag rövid idő alatt lett összerakva. Mégis szinte minden járgányhoz fűződik valami érdekesség, legyen az személyes emlék, az adott korszak nosztalgiája vagy éppen a régi, nagy filmsztárokkal kapcsolatos visszatekintés, akik hasonló járművekkel rótták az utakat a mozikban. Hiszen az értéket, szépséget érdemes megőrizni az utókornak is.

A motorbiciklik közt sétálva Kaáli Nagy Géza büszkén meséli el, hogy a Dörgicsén található magángyűjtemény az 1920-as évek végétől kezdve 1975-ig (amikor az utolsó Pannónia lejött a gyártósorról) lényegében az egész magyar motorgyártást bemutatja. A magyar mellett más nemzetek gyártmányai is megtalálhatók, szintén korszakokra bontva. A legkedvesebb emlékek viszont mégis egy régi Csepelhez és egy Harley-Davidsonhoz fűzik a professzort.

– Ezek közül az előbbi a II. világháború után az első olyan motorbicikli volt, amit gyakorlatilag a magyar állampolgároknak meg lehetett venni. Édesapám is így tett, 1953-ban vette meg az ezüsttankos kis Csepelt, azzal vitt le engem és a testvéreimet Fonyódra egy évvel később. A Harley-Davidsont 1989-ben vásároltam meg és gyakorlatilag most is újszerű állapotban van, annak ellenére, hogy már lassan 32 éves – idézte fel a járművekhez kapcsolódó emlékeket Orosháza díszpolgára.

Oldtimer autói között sétálva is szinte minden járgány előtt felidéz egy kisebb történetet. Az ország egyik legritkább autóján, egy közel 100 éves Austinon Nagy Péter, a múzeum restaurátora közel 800 órát dolgozott. Mint mondta, munkájának egyik legfontosabb részét jelentette az összeszerelése. A professzor ezen kívül gyűjteményének 1966-os Ford Mustangjáról is szívesen mesélt, mely a legnépszerűbb autónak számított 1969-ben az Egyesült Államokban, amikor az országba érkezett.

– Muscle car, azaz izomautónak hívták, ez volt akkoriban a fiatalok kedvence. Amit itt láthatunk, az is egy abszolút klasszikus darab, amit a Ford legendás mérnöke, bizonyos Lee Iacocca tervezett és forgalmazott, emlékeim szerint másfél millió darabot adtak el belőle annak idején az Államokban, sajnos egyre ritkábban látni jó állapotban lévő példányokat. Viszont amikor először beleültem egy ilyenbe, az olyan volt, mint maga az amerikai álom – sorolta lelkesen a tudnivalókat és az emlékeket.

Tervei között szerepel, hogy Orosházán is létrehozzon egy kisebb motorkerékpárokból álló kiállítást a Könd utcán, ahol helyi gyűjtők legszebb, legjobb és legérdekesebb motorjait állítanák ki, ezzel kapcsolatban már meg is tette a kezdeti lépéseket.

A látogatásról hamarosan videóval is jelentkezünk!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.