- hirdetés -

Huszonhárom évesen itt kezdett tanítani, harminc évesen pedig már igazgató-helyettessé nevezték ki. Imádja az iskolát, nem is vágyott el soha másik intézménybe. Palotás-Rózsa Diána a Mezgéről mesél nekünk, méghozzá pedagógus szemmel.

Palotás-Rózsa Diána 30 éves volt, mikor felkérték a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, közismertebb nevén a Mezgé igazgató-helyettesi posztjának betöltésére. Akkor már hét éve dolgozott az intézményben, hiszen az egyetem után magyar nyelv és irodalom szakos tanárként rögtön itt kapott állást. Túl sok korkülönbség tehát nem volt közte és tanítványai közt, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy 23 évesen olyan osztályt is kapott, melybe 20-21 éves, szakmai vizsga után érettségizni kívánó tanulók jártak.

– Ballagás után mondták csak el ezek a diákok, hogy azt hitték az első találkozásunkkor, az osztálytársuk lépett be a terembe. Néhány évvel voltam csak idősebb náluk, de úgy gondolom, sikerült jól együtt dolgoznunk. Nagyon jó mentort kaptam magam mellé Hajdu Hanna személyében. A stílusából, a lendületéből is sokat ellestem, hogy eredményes legyen a közös munka a középiskolásokkal – kezdte az igazgatóhelyettes.

Igénylik a figyelmet, hogy valaki meghallgassa őket

Ma is úgy érzi, nincs nehéz dolga, hiszen szereti a középiskolás korosztályt, és úgy véli, ezek a „nagy gyerekek” is kedvelik őt.

– El kell tudnunk engedni az egyetemen kialakított, tanításra vonatkozó elképzeléseinket egy részét. Az elvárásainkat hozzá kell tudnunk igazítana a valósághoz, a hús-vér gyerekekhez. Ezek a diákok nagyon hálásak a figyelmemért, a közeledésért, azért, hogy valaki meghallgatja őket. Boldogok, ha megnyílhatnak és mesélhetnek. Azt tapasztaltam, hogy ha a tanórán kívül erre is szánok időt, akkor azt ők figyelemmel és tisztelettel viszonozzák, ami a közös munkához elengedhetetlen. De egy kis természetes munkazaj a tanórákon természetesen a feladattípustól függően belefér – tette hozzá mosolyogva.

A diákok meghálálják, ha nyitunk feléjük (Fotó: Rosta Tibor)

Az igazgatóhelyettesi pozíciót 2016 óta tölti be. Bevallja, először kissé ijesztőnek találta a felkérést, hiszen még csak harminc éves volt akkor, de úgy döntött, ha bizalmat szavaznak neki, akkor megpróbálja. Természetesen emellett szaktanári teendőket is ellát, ami semmivel sem könnyebb a vezetői pozíciónál, hiszen a nyelvtan és az irodalom nem a legnépszerűbb tantárgy manapság.

– Az irodalom tipikusan olyan tárgy, amire otthon sok időt kellene fordítani a gyerekeknek, hiszen ott vannak az olvasmányok, amiket a legtöbb esetben házi feladatként adunk fel. Viszont megtapasztaltam már, hogy a mai gyerekek többsége nem olvas. Ha valaki nem hozza magával az olvasás szeretetét otthonról vagy az általános iskolából, azon itt már nagyon nehezen tudunk változtatni. Ezért én a közös műfeldolgozás híve vagyok, vagyis együtt olvassuk az irodalmi alkotások egy-egy részét és értelmezzük őket. Így biztosan tudom, hogy valamennyire megismerték a legfontosabb műveket – hangsúlyozta.

Az igazgatóhelyettes úgy véli, vannak elvárások, melyeket ha valaki nem teljesít, azt nem lenne helyes tovább engedni.

Az oktatás mellett cél az is, hogy megbízhatóvá neveljék a gyerekeket (Fotó: Rosta Tibor)

– Véleményem szerint az életben is meglátszódik, ha a diák az iskolában ahhoz szokik hozzá, hogy bármit megtehet, nincs következménye. Az jó, ha már itt megtapasztalja, hogy minden tettünkért felelősséggel tartozunk. Számomra az okozza szakmai téren a legnagyobb sikert és örömöt, ha a tanulókat motiválni tudom, és ennek köszönhetően jó eredményeket érnek el. Ez nem mindig sikerül, volt már erre példa, de ezek a tanulók is az évekkel későbbi találkozásunkkor örömmel üdvözölnek, és boldogan mesélnek az azóta eltelt időről, a sikereikről – árulta el.

A diák azért teljesíti csak a minimumot, mert nem hiszi el magáról, hogy többre is képes

Palotás-Rózsa Diánának a járványügyi helyzet miatt kialakult online oktatással kapcsolatban jó tapasztalatai vannak, úgy látja, önállósodott a gyerekek egy része.

– Megtanulták, hogyan tudják beosztani az idejüket, és hogyan kell önszorgalmat gyakorolniuk. Sok esetben az a gond a tanulókkal, hogy nem gondolják, nem hiszik el magukról, hogy többet is tudnának annál, mint amit nap mint nap produkálnak. És ez nem jó. Ezt a nézetet jó lenne megváltoztatni a fiatalokban – emelte ki.

Az igazgatóhelyettes reméli, az új szakképzési rendszernek köszönhetően többen választják majd a szakképzést, szereznek piacképest szakképesítést, amivel a munkaerőpiacon el tudnak majd helyezkedni, hiszen ahogy mondja: egy jó szakma felér egy diplomával. Hangsúlyozta, ezért van a Mezgé, hogy átadják az ehhez szükséges ismereteket, és emellett az is céljuk, hogy megbízhatóvá neveljék a hozzájuk járó gyerekeket.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.