- hirdetés -

Próbavásárlásokkal és vásárlóktól kapott jelzések alapján gyűjti és elemzi a tűzifavásárlás kapcsán tapasztalt jogszerűtlenségeket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A hivatal EUTR szakemberei egy kérdésgyűjteményt állítottak össze, mellyel segítséget kívánnak nyújtani a vásárlóknak az esetleges visszaélések elkerülésének érdekében.

A hatóság tapasztalatai szerint a vásárlók elsősorban a helyi újságok hirdetési rovataiból, illetve az internetes fórumokról gyűjtenek – első olvasásra rendkívül előnyösnek tűnő – ajánlatokat. Ezekben jellemzően rendkívül olcsón, nagyon jó minőségű, száraz, akciós tűzifát kínálnak eladásra – írja a Nébih hivatalos honlapján. Hozzátették, az eladók megbízhatóságának vizsgálatára már jóval kisebb hangsúlyt fektetnek a leendő vásárlók. Nem ritka, hogy az áru megérkezésekor derül fény arra, hogy kisebb mennyiséget, nem a leegyeztetett fajtát és vizesebb fát szállítanak a megrendelőnek. Példaként kiemelték, a fuvarosok azzal védekeznek, hogy nekik ezt az árut adták, a probléma orvoslása érdekében az eladóval vegye fel a kapcsolatot a vásárló. Ezt követi a magyarázkodás, az ígérgetés és végül az eladó felszívódása.

Az eladók az emberek jóhiszeműségére alapozva csalják ki a tüzelőre félretett pénzt, ez a probléma országos szinten fennáll.

Kiemelték, a leghatékonyabb eszköz mindezek megelőzésére a körültekintő vásárlás, az óvatosság és a fokozott tájékozódás a megrendelés előtt.

A Nébih összegyűjtött néhány információt, amiről felismerhető a tisztességes erdőgazdálkodó vagy kereskedő.

  • Ha egy szabálykövető kereskedő hirdetést ad fel, abban a hatósági azonosítószámot (ez lehet az erdőgazdálkodói kód vagy az ún. EUTR technikai azonosítószám) is feltünteti. A hatósági nyilvántartásokban ez alapján válik azonosíthatóvá.
  • Amikor az eladó kiszállítja a tűzifát, minden esetben át kell adnia a vásárló részére egy FA-AA betűkóddal és hétjegyű egyedi sorszámmal ellátott (pl. FA-AA 3324532), szállítójegyet, amin az adott tűzifa-vásárlás és -kiszállítás összes lényeges adata szerepel. Ezek közül a legfontosabbak: az eladó, a szállító és a vevő adatai, így neve, címe, a teherautó rendszáma, a tűzifa fafaja, mennyisége, a szállítás időpontja, melyet év, hónap, nap, óra és perc pontossággal kell feltüntetni, valamint annak megnevezése, hogy honnan származik a fa.
  • Fontos tudni, hogy a szállítólevél, nyugta, számla, átvételi elismervény vagy más megnevezésű dokumentumok nem helyettesítik a szállítójegyet!
  • A jogkövető kereskedő a lerakodás előtt lehetőséget biztosít a vevő részére, hogy meggyőződjön róla, valóban a megrendelt mennyiséget kapja-e meg. Ha mázsára történt a megrendelés, akkor a mérés adatait is feltünteti a szállítójegyen (a méréshez használt, hitelesített mérleg hitelesítési jelének feltüntetésével), vagy úgynevezett mérlegjegyet ad. Ha köbméterre vagy kalodában történt a megrendelés, akkor kérésre megengedi, hogy a vevő maga is megmérje a lerakodás előtt a teherautón lévő fát.
  • Lerakodás után érdemes meggyőződni arról, hogy a teherautó platóján, a lerakott tűzifa alatt nem volt-e valami előre nem látott nagyobb tárgy (traktorgumi, raklap, ládák stb.), amelyet beleszámítottak a tűzifa térfogatába. Tisztességes kereskedőnél ilyen nem fordulhat elő.
Szállítójegy (Fotó: nebih.hu)

Azt tanácsolják, hogy a vásárló már a megrendeléskor tudatosítsa a hirdetőkben, hogy nem lesz könnyű dolguk, ha meg akarják téveszteni, mert tudja, milyen adatokat kell rögzíteni és probléma esetén továbbítani a Nébih felé. A hivatal összeszedett néhány kérdést, melyeket feltéve és rögzítve az arra adott válaszokat a csalók többsége megfutamodhat.

Javasolják továbbá, hogy a hirdető felhívásakor a vásárló jelezze, hogy a megtévesztések elkerülése érdekében elsőként néhány kérdést szeretne feltenni, hogy tisztázza, kinek a hirdetését olvasta. A vásárló adja tudtára a hirdetőnek, hogy a kapott válaszokat rögzíti!

A javasolt kérdések:

  • Bejelentkezett Ön a Nébih hatósági nyilvántartásába tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként? Ha igen, milyen azonosító számot kapott, és ennek megfelelően, mi az erdőgazdálkodói kódja vagy EUTR technikai azonosítószáma?
  • Nem bánja, ha megrendelés előtt ellenőrzöm a megadott azonosítót a Nébih honlapján? A hirdetésben szereplő vagy a telefonon megadott EUTR technikai azonosítószám valódisága ellenőrizhető a Nébih honlapján (http://portal.nebih.gov.hu/felir-kereso).
  • Ha esetlegesen reklamációm lenne a tűzifával kapcsolatban, kit keressek, milyen címen, telefonszámon?
  • A tűzifa-szállítmány mellé ugye hoznak szállítójegyet, amin rajta van az Önök neve és címe, a tűzifa fafaja, mennyisége, az autó rendszáma, amivel hozzák a fát, a sofőr neve és címe, továbbá az a hely, ahonnan a fát hozzák?Kérem, hogy amikor elindulnak hozzám a fával, telefonon hívjanak fel és adják meg a teherautó rendszámát, mert csak az azzal érkező szállítmányt fogadom!

Kiemelték, ha a hirdető ezen kérdésekre nem hajlandó válaszolni, esetleg nemleges választ adnak, akkor attól a kereskedőtől kockázatos tűzifát vásárolni.

Ha a vásárló úgy érzi, hogy megtévesztés áldozata lett, és az eladó a kifogásokra nem adott megfelelő magyarázatot, nem biztosította a kért bizonylatokat, illetve az eladó az egyeztetéstől elzárkózik, akkor meg kell őrizni minden kapott bizonylatot, fel kell jegyezni a vásárlással kapcsolatos összes információt, majd a panaszt továbbítani kell a Nébih részére (eutr@nebih.gov.hu).

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.