- hirdetés -

Az év elején, a karácsonyi roham lecsengése után a boltok és a webáruházak sokféle akciót hirdetnek meg, jelentős árkedvezményeket kínálnak vásárlóiknak. A fogyasztóvédelmi hatóság a nem valós leértékelések esetén megtévesztés miatt eljárást indít. A szakemberek a 2019-es ellenőrzések töredékénél, a termékek kevesebb mint négy százalékánál találtak kifogásolnivalót – írja az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.

Az elmúlt évben több mint félmillió termék árát vizsgálta a fogyasztóvédelem mintegy négyezer üzletben. Azt ellenőrizték, hogy az előírásoknak megfelelően tüntették-e fel az eladási árakat és egységárakat a kereskedők. Összesen 19 ezer terméknél merült fel probléma, ez a megvizsgál 560 ezer termék négy százalékát jelenti.

Idén is az akciós ajánlatok valóságtartalmára kíváncsiak a szakemberek, kiemelt figyelmet fordítanak az akciós eladási ár és az akciós egységár megfelelő feltüntetésének ellenőrzésére. Mint ahogy a minisztérium közleményében írják, a januári leértékelések ellenőrzése során bekérik a kedvezménnyel kínált termék korábbi árait, így győződnek meg arról, hogy valóban csökkent-e az ár, vagy a kereskedő megtévesztő módon a korábbi teljes eladási árat hirdeti akciósként. Abban az esetben, ha fiktív árkedvezményeket vagy félrevezető tájékoztatást találnak a szakemberek, akkor eljárást indítanak a kereskedővel szemben.

Az év eleji leértékeléseknél fontos tudni, hogy nem elég, ha az eladó csak az akció arányát, százalékát tünteti fel, a vásárlónak a teljes fizetendő árat látnia kell, beleértve az egységárat is.

Utóbbit az egy csomagban elhelyezett több darab, azonos termékkategóriába tartozó, azaz homogén termék esetén kell jelezni akkor is, ha azok különböző színűek vagy mintájúak. Fokozottan érdemes odafigyelni arra, hogy a meghirdetett leértékelés valós mértékű-e.

A vállalkozásnak a vásárló által ténylegesen fizetendő eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, forintban vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell feltüntetnie – írják.

A fogyasztónak az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó bruttó árat kell látnia. Abban az esetben, ha egyszerre két ár szerepel egy terméknél, akkor a kereskedő köteles az alacsonyabb ellenértéken értékesíteni a terméket még akkor is, ha a kihelyezett árral nem tudatos félrevezetés a cél, hanem csak egy egyszerű elütés.

Egyre több üzlet kínál extra kedvezményt azon vásárlóiknak, akik törzsvásárlói- vagy hűségkártyával rendelkeznek. A kártya használatából adódó akciós árakról az üzleteknek előzetesen tájékoztatni kell a vásárlót.

Az árfeltüntetési szabályok ugyanúgy vonatkoznak az internetes vásárlásra is. A fogyasztóvédelmi hatóság és az ITM IT laboratóriuma rendszeresen ellenőrzi a hagyományos és online kereskedők árazási gyakorlatát. A közleményben kiemelik, hogy az előírásokat az eladóknak nemcsak az üzletekben és webáruházakban, hanem a hirdetéseikben, prospektusaikban és egyéb reklámanyagaikban is be kell tartaniuk. Abban az esetben, ha a vásárlók megtévesztő árfeltüntetéssel találkoznak, a kormányhivatalnál kezdeményezhetnek fogyasztóvédelmi hatósági eljárást.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.