- hirdetés -

Orosházán a Táncsics gimnázium használta először az iskolai e-naplót. Ennek már tíz éve. Kíváncsiak voltunk, valóban megkönnyíti-e a tanárok, diákok, szülők életét a digitális forma. Érdekes és őszinte vélemények érkeztek.

– Az elektronikus naplóra való áttérés nagyon megosztotta a tantestületet. Voltak, akik nagyon nehezen álltak rá az e-naplózásra, de voltak olyanok is, akik nagyon szívesen fogadták – kezdte Misinszkiné Szőke Nóra, a gimnázium igazgatóhelyettese.
– Az egyik legnagyobb könnyebbség, hogy internetalapú, így bárhonnan, bármikor használható, ahol van internetelérési lehetőség. A papíralapú naplót nem lehetett hazavinni, azt az iskolában kellett vezetni. Emellett az e-napló nagy segítséget jelent az osztályfőnököknek, mert kimutatásokat készít a tanulmányi munkáról, valamint az iskolavezetésnek, mert nem kell több naplót átnézni ellenőrzéskor vagy statisztika készítésekor. Minden egy helyen bármikor megtalálható.

Illusztráció: Pixabay

A szülők és a diákok is hamar megszerették

Az e-napló talán egyik legnagyobb előnye, hogy a szülők is jobban belelátnak az iskolai életbe, és nyomon tudják követni gyermekük eredményeit. Itt garantáltan minden jegy bekerül a rendszerbe. De nem csak ezt tudja, hanem a késések és hiányzások azonnali megjelenítését is. Emellett a szülők kapcsolatot tudnak tartani az iskola vezetőségével és a tanárokkal.

– Én nagyon szeretem az e-naplót – mondta Czirle Klaudetta Stella, a gimnázium 12. osztályos tanulója. – Átlagolja a jegyeimet, mindig rá tudok keresni az órarendre, benne vannak a teremváltozások is. És ami még nagyon jó, hogy látom benne azt, hogy melyik hiányzásomat nem igazoltam még. Vagy rá tudok keresni a késéseimre, azokat össze tudom adni, hogy lássam, mennyire közelítek a 45 perchez, amiből ugye egy igazolatlan óra lesz. És anya is látja, ha esetleg nem voltam valamelyik órán. Meg persze azt is, hogy az hányadik órám volt, mert lógni nem szoktam, de elaludni igen – mesélte Stella.

– Nagyon jó, hogy van- e napló, mert így követni tudjuk gyermekünk osztályzatait, hiányzásait, késéseit, beírásait és a várható dolgozatokat – mondta el nekünk Szabóné Iványi Erika szülő. – Látjuk a pontos átlagszámítást vagy az óraelmaradásokat. Mi ezeket mindig figyeljük. Így a gyerek nem tud semmit elhallgatni. Képben tudunk lenni azzal, hogy milyen tárgyból hogyan áll. Persze mindez csak akkor igaz, ha a tanárok pontosan, napra készen vezetik. Előfordult már, hogy több hónapra visszamenőleg kerültek be az osztályzatok, és a gyerek nem is tudta, mire kapta az adott jegyet – mesélte Erika.

A tanároknál nem ennyire egyértelmű a helyzet

– Kettős könyvelést vezetünk, hiszen az e-napló beírására sokszor nincs lehetőségünk az órán. Mindenki viszi a saját naplóját, abba feljegyzi a hiányzókat, felelőket, egyéb tudnivalókat, majd utólagosan könyveli be mindezt az e-naplóba. Ez természetesen dupla munka – vallotta Mikulás Rolandné tanárnő. – Azért sok előnye is van. Ennél a naplónál az általános adatokat egyszer, 9. évfolyam elején kell bevinni a rendszerbe, a következő években csak naprakészen kell tartani, és nem szükséges minden tanévben újra begépelni. Ez sok időt megtakarít.

Illusztráció: Pixabay

– Számomra a papír alapú napló sokkal jobb volt – árulta el Király Olga tanárnő. – Talán ez egyrészt annak tudható be, hogy nem vagyok informatikai beállítottságú. Másrészt pedig, amikor elkezdtem dolgozni, akkor ez volt, és ezt szoktam meg. Mellette szólt, hogy nem volt „internet függő”, óra elején vagy közben bármikor lehetett bele írni, mert mindig kéznél volt – folytatta a tanárnő.

Mikulás Rolandné elmondta, a papíralapú napló mindennapos használata azért is volt hasznos, mert egyben láthatta az egész osztály minden tantárgyból nyújtott teljesítményét. Emellett gyermekenként is jól lehetett követni a tanév során a tanuláshoz való viszony alakulását. Ha valaki hirtelen rontott az általa tanított tárgyból, akkor azonnal láthatta, hogyan alakulnak másból a diák jegyei. Ha azt tapasztalta, hogy máshol is lankad a tanulási kedv, tudott neki külön segíteni, vagy jelezni, hogy koncentráljon jobban. Az e-napló esetében ezt csak akkor tudná megtenni, ha minden nap minden diák oldalát külön megnyitná és úgy átböngészné.

E-ügyintézés vagy személyes találkozás

Ha nem vigyázunk, az e-napló használatával a személyes kontaktus háttérbe szorul.

– Az e-napló ad egy olyan csatornát a szülők és az iskola közötti kommunikációban, ami hivatalos felületnek számít, de nincs időkorláthoz, fogadó órához kötve – folytatta Mikulás Rolandné. – Az általunk használt e-napló legújabb szolgáltatása az e-ügyintézés, mely megint csak az időkorlátok nélküli hivatalos ügyek lebonyolításának, a szükséges igazolások lekérésének hivatalos felülete. De a közvetlen kontaktus, a személyes találkozás még mindig fontosabb és célravezetőbb. A szülők döntésén múlik, hogy mennyire élnek a személyes kapcsolattartás lehetőségével.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.