- hirdetés -

Az elmúlt öt évben jelentős anyagi források érkeztek Békés megyébe és Orosházára, a térség gazdaságának pedig fellendülést hozhat az október 2-án átadott M44-es autóút. A Békés Megyei Önkormányzat célként tűzte ki maga elé a helyi értékek megóvását, a megye és településeinek fejlesztését. Zalai Mihály a megyei önkormányzat elnöke úgy véli, hatékonyan látták el a rájuk bízott feladatokat.

Az elmúlt öt esztendő a fejlesztésekről és a beruházásokról szólt. Mekkora összegből gazdálkodhatott Békés megye?

– Hadd kezdjem egészen a kezdeteknél. 2012-ben életbe lépett egy törvény, ami alapvetően változtatta meg a megyei önkormányzatok működését: a korábbi intézményfenntartó szerepkörüket elveszítették, helyette területfejlesztési, területrendezési, koordináló feladatokat kaptak. A 2014-es választáskor épp a 2007-13-as fejlesztési ciklus végén jártunk, akkor indult a 2014-20-as ciklus. Az erre való felkészülés még 2012-ben kezdődött a fejlesztési célok meghatározásával, majd az Integrált Területi Program kidolgozásával. A TOP abban jelent előrelépést a 2007-13-as időszak regionális pályázati rendszeréhez képest, hogy ez egy megyei forráselosztást eredményez: a településekkel közösen olyan stratégia jött létre, ami a helyi igényeket veszi figyelembe. Békés megye számára a 2014-20-as időszakra 58 milliárd forintnyi pályázati keretösszeg lett meghatározva, ez azt jelenti, hogy erre az összegre csak megyei szereplők pályázhatnak. Ez a keretösszeg közel duplája annak, ami a fejlettebb nyugat-magyarországi megyék rendelkezésére állt. Annak érdekében, hogy a területi kiegyenlítődés elve érvényesüljön, a leghátrányosabb helyzetű járások számára elkülönítettünk 11 milliárd forintot, erre az összegre csak azon térségek települései pályázhattak. Békés megye jól használta ki a pályázati lehetőségeket, forrásokat, ezt jelzi az is, hogy az eredetileg meghatározott 58 milliárd forintot túlléptük, eddig 59,7 milliárd forint értékben születtek támogatói döntések, és várhatóan a keretet 6 milliárd forinttal léphetjük túl. A TOP maradék keretét is megnyitották Békés megye számára, több felhívást újra meghirdetnek, így újra lehetőség lesz például bölcsődék, ipari parkok fejlesztésére. A fejlesztési és önkormányzati ciklus végén elmondhatjuk, hogy Békés megye – Békéscsabát leszámítva – 74 településéből 70-en 466 projekt valósult vagy valósul meg. Orosháza tekintetében közel 5,3 milliárd forint értékű fejlesztési forrás érkezett, ez pedig 21 pályázatot jelent. Ezek a projektek nem egyszerre valósulnak meg, van, amelyik már befejeződött, és vannak, amelyek ezek után fognak megvalósulni.

Milyen beruházások valósultak meg?

– Nagyon sok ipari jellegű gazdasági fejlesztési projekt valósult meg. Közel háromezer főt tudtunk bevonni olyan átképzési programba, amelyek keretében új szakmákat, új szakképzettségeket lehetett megszerezni, ezzel a munkaerőpiacon történő elhelyezkedést lehetett segíteni. Ha mérleget vonunk, akkor elmondhatjuk, hogy a TOP keretében még a legkisebb községbe is érkezett fejlesztési forrás: eddig felépült 19 ipari park, 6 inkubátorház, 43 piac, megvalósult 20 turisztikai beruházás, 60 kilométer kerékpárút, 62 óvodában és bölcsődében volt fejlesztés és 133 épület újult meg. Magas fejlesztési forráshoz jutott Orosháza is, a beruházások pedig meg fognak valósulni. Az Orosházi járás 4 milliárd forint lehatárolt kerettel gazdálkodhatott, ez nagyban segítette a várost és a környező településeket. Dávid Zoltán polgármester úr jelezte, hogy a jövőben Orosháza piacát és vásárcsarnokát okvetlenül szeretné a település felújítani. Úgy gondolom, ennek a projektnek a megvalósítására is lesz lehetőség.

Elkészült az M44-es autóút első szakasza, október 2-án át is adták a forgalomnak. Milyen lehetőségeket rejt magában ez az infrastrukturális beruházás?

– Az M44-es autóút a megye talán legrégebb óta várt beruházása, az ehhez szükséges forrást a kormány biztosította. Nem csak a megyének, hanem Orosházának is fontos előrelépést jelent, hiszen így Budapest jóval könnyebben és kevesebb idő alatt elérhető.

Mi a helyzet az M47-es autóúttal?

– A műszaki tervezés küszöbén állunk, október végén a környezetvédelmi tervek már a rendelkezésünkre fognak állni, valamint megtörténik a végleges nyomvonal-kijelölés is. Azért is kiemelten fontos az M47-es autóút létrejötte, mert mind Szegedre, mind Debrecenbe sokkal hamarabb el lehet majd jutni. Gondoljunk csak a debreceni repülőtérre, amely Békéscsabától kevesebb mint egy óra alatt lesz megközelíthető. A megyei beszállítóknak, a megyei munkaerőnek mindenképp segítséget nyújt a mobilitásuk növelésében.

Milyen fejlesztések várhatók a jövőben?

– Szeretnénk folytatni a fejlesztéseket, szeretnénk még több milliárd forint értékben pályázatokat megnyitni. Meg kell említsem a Magyar Falu Programot, amely már kormányzati forrásból valósul meg, illetve várható a Modern Kisvárosok Program is, amely az 5000 lélekszám feletti településeket célozza meg. Ebben már Orosháza is előre tud lépni, pályázatokat tud majd benyújtani a település. Az állam adóbevételei lehetővé teszik, hogy önálló fejlesztéseket indítson el, illetve a TOP pályázat utóda már a következő fejlesztési ciklusban, 2021-ben el fog indulni. Bízom benne, hogy a megye és Orosháza fejlődése folytatódik a további pályázatoknak köszönhetően.

Hogyan tekint vissza az elmúlt ciklusra?

– Nagyon jó érzés volt az elmúlt ciklusban a Békés Megyei Önkormányzatnál tevékenykedni, hiszen az én és munkatársaim munkája gyors visszacsatolást kapott. Közel vagyunk azokhoz, akikért dolgozunk, a munkánkkal kapcsolatban visszajelzést kapunk a polgároktól, a polgármesterektől és önkormányzati képviselőktől. Ez egy olyan időszak volt, amikor számtalan pozitív változáson ment keresztül Békés megye és a megyei települések.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.