Az irodalmat hívják segítségül az orosházi középiskola fiataljai önmaguk és társaik megismeréséhez, rejtett képességeik feltérképezéséhez. A Justh Zsigmond Városi Könyvtár adott otthont csütörtökön is annak a biblioterápiás foglalkozásnak, mely egy helyi közösségfejlesztő projekt első eredményének is tekinthető.
Az érettségi előtt álló fiataloknak különösen fontos egy olyan hely, ahol a hétköznapok monotonitásából kiszakadva, a vizsgák gondolatát egy kis időre mellőzve tudnak beszélgetni, építeni közösségüket. A nemrégiben indult könyvtári foglalkozásokon irodalmi alkotásokat hívnak eszközül a beszélgetéshez, kiegészítve önismereti és személyiségfejlesztő játékokkal. Petrovszki Mária könyvtáros, biblioterapeuta szerint a biblioterápia, más néven irodalomterápia segít az önismeretben, a társas kapcsolatok minőségének fejlesztésében. Megtanít, hogyan lehet odafigyelni a másikra, de arra is, miként lehet ítélkezés nélküli vitába szállni.
– A beszélgetés során a felszínre kerülhet olyan probléma, amelyről eddig nem mertek nyíltan beszélni. Itt kiderülhet, hogy ezzel a problémával nincsenek egyedül, és az is, hogy a hiba nem elsősorban önmagukban keresendő – emelte ki a foglalkozást tartó biblioterapeuta. Úgy véli, az utóbbi időben az olvasás is megváltozott. Az átfutó, kulcsszavakra fókuszáló olvasás nem teszi lehetővé a kreatív befogadást, az empátia létrejöttét, amit a történeteknél használt ún. mélyolvasás igen. Az április 4-i foglalkozáson Odüsszeusz kalandjainak mintájára a diákok Odüsszeia-terveket készítettek maguknak, három, teljesen különböző lehetőséget felvázolva a jövőjükre nézve.
Vassné Técsy Edit tanárnő az új szemlélet megismerésében látja a könyvtári foglalkozások jelentőségét. Diákjai kötetlenebb formában beszélgethetnek egy-egy műről és megérthetik, az irodalom nem az író, költő gondolatának kitalálásáról szól, hanem arról, hogy megismerjék a világot és önmagukat. A Táncsics 12.c osztályos tanulói örültek a lehetőségnek, elmondásuk szerint a könyvtári alkalmakon olyan élethelyzeteket is átbeszélhetnek, amelyek a gondolkodásmódjuk megváltozását is eredményezheti.
Megtudtuk, a fiatalok igénye egy közösségi beszélgetésen merült fel tanáruk tolmácsolásában. Az orosházi közösségért életre hívott, a helyi identitást erősítő pályázat keretében jelenleg az itt élők igényeit mérik fel kérdőívek, közösségi beszélgetések, személyes interjúk segítségével, hogy ezekre alapozva induljanak el a cselekvési folyamatok. Olyan alulról jövő kezdeményezések, foglalkozások, programok és rendezvények, melyek hozzájárulnak a közösségi szerepvállalás erősödéséhez, hosszú távon a város fejlődéséhez, az itt élők életkörülményeinek javításához.
– A diákok kérése egybevágott a projekt céljával, hiszen azon vagyunk, hogy felmérjük az igényeket, és többek közt az orosházi fiatalok elképzeléseire alapozott programokat valósítsunk meg. A Táncsics gimnázium tanulóinak egy csoportja lehetőséget keresett olyan alkalomra, ahol könnyedebb formában fejleszthetik magukat, teremthetnek új kapcsolatokat. Mi megadtuk ehhez a teret, és az eszközt is a biblioterápiás foglalkozás által – mondta el Hagymásiné Lazanyecz Anikó könyvtáros, közösségfejlesztő.
A kétheti rendszerességgel szervezett foglalkozások érettségiig tartanak a Táncsics diákjainak a városi könyvtárban, a későbbiekben lehetőség nyílhat a program kiterjesztésére is más iskolák, közösségek bevonásával.