A jövőben az adóhatóság veszi át a törvényszéki végrehajtók feladatait, és ezzel összefüggésben egyeztettek a törvényszék és az adóhatóság képviselői a Gyulai Törvényszéken.
A Gyulai Törvényszék és a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságának képviselői 2019. január 15-én egyeztetést tartottak, ugyanis jelentősen megváltozott azon ügyek intézésének menete, amelyeknél a végrehajtás korábban a törvényszéki végrehajtókhoz tartozott. A változás lényege, hogy a 2018. december 31-ét követően kiállított végrehajtható okiratok tekintetében a törvényszéki végrehajtók helyett az állami adó- és vámhatóság végzi a végrehajtást. A változás a követelések hatékonyabb és gyorsabb behajtását teszi lehetővé.
Az ügyfelek számára mindez azért fontos, mert az érintett végrehajtási ügyek közé tartoznak például az állam által előlegezett költségek, illetve büntetőeljárások esetén az elővezetési költség, a bűnügyi költség vagy a vagyonelkobzás végrehajtása. Ezek az ügyek nem azonosak azokkal, amelyekben az úgynevezett önálló bírósági végrehajtók járnak el.
Az átmeneti időszakra vonatkozó szabályként írja elő a törvény, hogy 2019. december 31-ét követően az állami adó- és vámhatóság végzi a végrehajtást a 2019. január 1-jét megelőzően kiállított azon végrehajtható okiratok tekintetében, amelyek esetében a végrehajtási eljárás érdemi befejezésére 2019. december 31-ig nem került sor.