- hirdetés -

Négy ember meghalt, miután autójukat egy vonat elsodorta október 25-én Orosháza és Székkutas között a kakasszéki vasúti átjáróban. A baleset körülményeit még vizsgálják, az elsődleges megállapítás szerint az átjáróban a fél- és a fénysorompó is működött. Annak jártunk utána hogyan kell szabályosan megközelíteni, majd átkelni a vasúti átjárókon.

A forgalomban résztvevők többsége közlekedése során átkel vasúti átjárókon. A balesetek elkerülése érdekében fontos, hogy szabályosan és körültekintően közelítsük meg az átkelőt járművel és gyalogosan egyaránt.

A vasúti átjárókkal kapcsolatban felmerülő kérdéseinkre Kis Rozália rendőr főhadnagy, az Orosházi Rendőrkapitányság Baleset-megelőzési előadója válaszolt az Huba utcai átjáróban.

– A vasúti átjáróban való közlekedést a KRESZ három paragrafusa szabályozza. Az egyik ezek közül a 19-es paragrafus, amely a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezésekről rendelkezik – ismertette a rendőr főhadnagy, hozzátéve az ebben foglaltakat fontos ismerni, hiszen a vasúti átjárókban két szín működik.

A piros jelzésen tilos az átkelés (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

– Az egyik a piros, amely egyértelmű jelzése annak, tilos az átkelés, illetve a fehér, amely azt mutatja, hogy a berendezés működik. Lényeges azonban, hogy ez nem szabad jelzés, ezért átkelés előtt, minden esetben körül kell nézni – tájékoztatott Kis Rozália.

A KRESZ 39-es paragrafusa szabályozza a jármű közlekedést a vasúti átjárókban.
– Ez a legkisebb járműtől (kerékpár) a legnagyobbig szabályozza a közlekedést. A Huba utcában az úttesten közlekednek a kerékpárosok, azonban van olyan átjáró, ahol bicikli úton kelhetnek át. A járműveknek fokozott óvatossággal kell megközelíteniük a vasúti átjárót és minimum 5 km/órával megállás nélkül kell átkelnie rajta – hívta fel a figyelmet a rendőr főhadnagy.

Az Huba utcában fény- és félsorompóval biztosított átjáró van, ahol a vonat érkezése előtt a sorompón és a lámpán egyszerre vált át a piros jelzés, majd pár másodperc múlva csukódik le a fél sorompó, ezek után érkezik meg a vonat.
– Mikor a lámpák pirosra váltanak már szabálytalan az átkelés függetlenül attól, hogy a sorompó lecsukódott-e vagy sem – összegzett Kis Rozália.

A fehér jelzés azt mutatja működik a berendezés, ettől függetlenül fokozott óvatossággal kell megközelítenünk az átjárót (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Amennyiben az átjáróban felfestett vonal látható, akkor az előtt kell megállni. De minden esetben a félsorompó előtt szabályos várakozni kerékpárral is. Amennyiben a biciklis rátámaszkodik a sorompóra és kár keletkezik benne, eljárást von maga után, hiszen rongálásnak számít.
– Egy vasúti átjáró piros jelzésének figyelmen kívül hagyása közigazgatási bírsággal azaz 60.000 forinttal és nyolc büntető ponttal jár – tért ki rá a rendőr főhadnagy.

A gyalogosok közlekedését a KRESZ 21-es paragrafusa szabályozza. Az Iglói utcai átjáróban van kiépített gyalogos átkelő, ami nem véletlenül olyan, amilyen.
– Azért olyan a kiépítése, mert így a gyalogost ráveszi arra, hogy átkelés előtt körültekintve lépjen a vasúti sínekre – mondta Kis Rozália.

Hangsúlyozta, a vasúti fényjelző készülék piros jelzése minden forgalomban részvevőnek ugyan azt jelenti legyen az kerékpáros, gyalogos vagy gépjárművezető, tilos átmenni a vasúti síneken. – Fontos, hogy mindenki érjen haza – zárta Kis Rozália.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.