- hirdetés -

Négyek címmel nyílt kiállítás a Városi Képtárban október 18-án Gnädig Katalin, Kohut Béla, Szilágyi Cecília és Varga László képzőművészek munkáiból. A kvartett első alkalommal állít ki közösen, így köszöntve a magyar festészet napját.

A hazai festészetet 2002 óta ünnepeljük október 18-án, amely egyben Szent Lukács, a festők patrónusának ünnepnapja is. Egyebek mellett erről beszélt Molnár Eszter művészettörténész megnyitójában.
– Az orvosból evangélistává vált Szent Lukács azért válhatott a festők védőszentjévé, mert a hagyomány szerint ő festette a legelső portrét Szűz Máriáról, neki tulajdonítják a lengyelországi Częstochowában található Fekete Madonna képet – mondta el a szép számú érdeklődőnek, majd egyenként bemutatta a négy művész kiállított alkotásait.

Gnädig Katalin az idei Mezőtúri Művésztelepen készült képeinek egy részét hozta el, azokat, amelyeknek központi témája a nő. Molnár Eszter szerint az egyszerűségükben rejlik a Rodin akvarelljeit idéző rajzok varázsa, emellett felfedezhetők bennük szecessziós vonások is. A másik, festett asszamblázsokat magába foglaló sorozat egészen frissen készült, és a beszédes, Léleksebek címet kapta.

Gnädig Katalin két korábbi, líraibb alkotását is bemutatja a kiállításon (Fotó: Rosta Tibor)

Szilágyi Cecília szintén két különleges sorozattal érkezett. A Madarak a nádasban monokróm rajzai szinte a piktogramokig egyszerűek rendkívül különleges installálással: a képek rácsos háttere anyagában és struktúrájában is a nádas vizuális környezetét idézi. A többi alkotása leginkább Csontváry parafrázisnak tekinthető, leegyszerűsített képi nyelven szólalnak meg. Molnár Eszter úgy véli, a zománcképek struktúráját használta fel hozzájuk a művész.

Szilágyi Cecília festményeit Csontváry stílusát idézik (Fotó: Rosta Tibor)

Kohut Béla követve a rá jellemző stílust, absztrakt és félabsztrakt festményeket válogatott ki. Azonban saját bevallása szerint mindig szeretne valami újat is bemutatni, így két alkotási módot ötvözött legújabb képein.
– Grafika és festés kombinációjával születtek, érzelmi hátterüket pedig a kitörés keresése adja. Sokan sokféleképpen próbálkozunk azzal, hogy valahonnan valamiből kitörjünk, ez jelenik meg a vásznon. A munkáim másik felét olajfestmények alkotják, amiket humornak szántam, és A százlábú értelmezése a művészetben címet kapták – osztotta meg az OrosCaféval a művész.

Kohut Béla a festészetet ötvözte a grafikával legújabb képein (Fotó: Rosta Tibor)

Képeit mintegy folytatásaként Varga László művei váltják a paravánokon. A méltán ismert pedagógus tájképeiből ad ízelítőt a kiállításon.
– Nagyon leegyszerűsítve azt történt, hogy végig lapoztam őket otthon, és amelyik úgymond megszólított, azt választottam. Nem vagyok túlzottan termékeny alkotó, hiszen még dolgozom, ezért elsősorban olyan festményeket hoztam, amelyek az utóbbi időben készültek.

Varga László finom hangulatú, realisztikus tájképei megnyugtatják a szemlélőt (Fotó: Rosta Tibor)

A tárlat legfőbb vonzerejét a négy művész merőben különböző stílusa adja, amely Kohut Béla megfogalmazása szerint alkalmas arra, hogy a magyar festészet napján méltóképp tisztelegjen a hazai festők munkássága előtt. Izgalmas, lendületes és sokszínű élményt kínál mindazoknak, akik december 18-áig felkeresik a Városi Képtárat.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.