- hirdetés -

Mostani cikkünkben az ügyfélszolgálatunkhoz gyakran beérkező, fontosabb kérdésekkel kívánunk foglalkozni.(x)

A fogyasztók sok esetben a szomszédjaik, ismerőseik elszámolásaival hasonlítják össze a sajátjukat. Ilyenkor a reklamáció fő oka az, hogy (szinte ugyanolyan leolvasási adatok mellett) különbözőek a kiszámított költségek. Nem veszik figyelembe azt a tényt, hogy az elszámolás során nem csak a leolvasási egységgel, hanem a radiátorhoz rendelt teljesítményadattal is számolni kell és a teljesítményből adódó különbségek megjelennek az elszámolt fogyasztási egységeknél (továbbá az elszámolási arányok eltérősége is okozhat különbséget).

160518_ista_futes_logoEgy másik eset, amikor a fogyasztók egyáltalán nem foglalkoznak a leolvasási adatokkal, hanem csak az azonos légtérfogatú lakások költségét hasonlítják össze: pld. egy 50-50%-os felosztási aránynál is az összköltség fele a költségosztók adatai alapján kerül szétosztásra, a többi lehetséges felosztás aránynál pedig ennél még nagyobb hányada. Sokszor nem a költséget, hanem a befizetendő vagy visszajáró összeget kifogásolják, ami nyilván attól is függ, hogy ki mennyi előleget fizetett be az elszámolási időszak alatt. Fontos látni, hogy két teljesen egyforma épület esetében is különbözőek a fogyasztási adatok, hiszen a szubjektív tényező maga az ember: másképp fázunk, másképp gondolkodunk, mások a szokásaink.

„Számol a költségosztó, pedig nem is voltam otthon!” – nyilván attól, hogy esetleg valaki külföldön tartózkodott, vagy hosszabb ideig nem lakta a lakását önmagában véve még nem lesz kisebb a lakás hőfelhasználása – amennyiben például elfelejtette „elzárni” a radiátorokat. Abban az esetben is el kell számolni hőtechnikai veszteséget, amennyiben valaki egyáltalán nem fűtötte a lakását: a lakásban áthaladó strangok hőleadását (illetve lépcsőházi és a közös helyiségek fűtését) ebben az esetben is figyelembe kell venni (fix hányad).

„A szomszédom nem fűt, ezáltal hűti a lakásomat” – jelenleg nincs olyan szabályozás Magyarországon, amely ezt megtiltaná, vagy kötelezővé tenné a minimális fűtést.
Egycsöves rendszerek esetében gyakran halljuk, hogy elzárt radiátorok esetén is „pörög a költségosztó”. Ez a jelenség többnyire szelep probléma, esetleg a fűtési rendszer sajátosságából adódó helyzet: jellemzően a kisebb (konyhai, fürdőszobai, vagy az étkezőben lévő) radiátoroknál előforduló visszamelegedésről beszélünk. A példaként említendő, viszonylag magas előremenő hőmérsékletű fűtővizet keringető csővezeték a radiátorbekötésnél lévő szelepen keresztül átmelegíti a radiátort is, ami fizikai törvényszerűség: ilyenkor fém a fémnek adja át a hőt.

Az új ista digitális költségmegosztó
Az új ista digitális költségmegosztó

Hasonló a helyzet akkor, ha a radiátor alsó bekötésénél, elzáró szerelvény hiányában, semmi nem akadályozza meg a fűtővíz visszaáramlását. Ilyen kivételes esetekben valóban előfordulhat, hogy néhány egységet regisztrál a költségmegosztó (hiszen a hátsó érzékelő szerint hőleadás történik) – azonban az elszámolást tekintve ezek nem jelentős tételek. Fűtési rendszerek korszerűsítésénél a radiátorok alsó bekötéseit ezért is kell ellátni elzáró szerelvényekkel.

Tekintettel arra, hogy véget ért a fűtési szezon arra kérjük Önöket, hogy a radiátoraikon található termoszelepeket bátran nyissák ki teljesen! Ez egyrészről a szelepnek okoz örömöt, hiszen egész télen félig, vagy egészen összenyomott állapotban volt és így a nyári szünetben tehermentesíthetjük. Másrészt a nyári leállást, karbantartást követő őszi indításkor a nyitott szelepeken keresztül sokkal hamarabb távozhat majd a fűtési rendszerből a levegő.

Amennyiben kérdések merültek fel Önben, kérjük keresse fel weboldalunkat, esetleg írja meg nekünk ide kattintva, vagy egyszerűen kérjen ajánlatot itt!

Miért az ista? Számtalan érvünk van erre a kérdésre:

  •  fűtési rendszerek korszerűsítése és beszabályozása, vízmérők felszerelése/cseréje, hőmennyiségmérők beépítése + elszámolási szolgáltatások
  • átlátható árképzés, nincsenek rejtett költségek!
  • egy projekt – egy cég: a tervezéstől a kivitelezésig…és még tovább!
  • a lakóközösségek szakszerű tájékoztatása: igény szerint jelen vagyunk a közgyűléseken, lakossági fórumokon
  • a beépített eszközök használatának megtanítása, oktatás
  • műszaki támogatás, projekt menedzsment
  • pontos elszámolás és számla készítése
  • reklamációk, ügyfélpanaszok megfelelő kezelése
  • nemzetközi háttér biztonsága, országon belüli teljes lefedettség
  • ista – saját fejlesztésű, saját gyártású készülékek, gyártói garancia
  • szakértő munkatársak, elkötelezett csapat – elismert szakmaiasság
  • hírlevelek, fórumok, letölthető információk
  • aktuális információk a honlapunkon és a Facebook-on

(x)

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.