- hirdetés -

Hivatali ügyeink sorában nézzük, haláleset kapcsán miként alakul az örökléssel kapcsolatos ügymenet a polgármesteri hivatalban.

Az elhunyt utolsó állandó bejelentett lakóhelye szerinti hivatal az illetékes, itt az elhalálozott személy hagyatéki leltárának összeállítása zajlik. Miután megkapják a halottvizsgálati bizonyítványt, a hivatalnak 30 napos határidőre kell ezt elkészíteni.

Ennek során a polgármesteri hivatal a saját eszközeivel feltárja az elhunyt tulajdonjogait, amelyeket az utódok és a megnevezett személyek esetében a öröklési  rendre  vonatkozó szabályok szerint figyelembe kell venni.  Ugyanezt teszi a család, és ennek összesítéséből áll össze az ún. hagyatéki leltár. (A hozzátartozót a hivatal idézi be.)

A hivatal a kormányablaktól tájékozódik, hogy gépjármű, pótkocsi, utánfutó volt-e az elhunyt tulajdonában, továbbá a Földhivatali nyilvántartási rendszerben (takarnet), hogy volt-e ingatlana. Ha volt ingatlana vagy ingatlanrésze, az illetékes hivatal adócsoportja felértékeli, ez az érték kerül a hagyatéki leltárba. (Az öröklésben érintett is nyilatkozhat az ingatlan/ingóság értékére vonatkozóan.)

Ezt követően a hagyatéki eljárás lefolytatása már közjegyző hatáskörébe tartozik. Orosházán a páros hónapban elhunytak ügyében Kovácsné Dr. Kárpáti Mária (Orosháza, Bajcsy-Zs. u. 5. szám alatti), míg a páratlan hónapban elhunytak hagyatéki ügyében Dr. Ladányi Antalné (Orosháza, Szabó D. u. 10. szám alatti) közjegyző illetékes eljárni.

A halottvizsgálati bizonyítványon feltüntetett hozzátartozót idézik be a hivatalba, az idézésben szerepel, hogy mely dokumentumok bemutatása szükséges.

Pl: végintézkedést, elhunyt tulajdonát képező értékpapírt (folyószámla, takarékbetétkönyv, lekötött betét, üzletrész, részjegy, stb.), gépjármű forgalmi engedélyét, nyugdíjszelvényét, az eltemettetés költségeinek igazolására vonatkozó számlákat, az érvényesíteni kívánt hitelezői igényeket bizonyító iratokat, az elhunyt tulajdonában lévő ingatlan(ok) adatai (lehetőleg okirat bemutatásával, pl.: korábbi közjegyzői végzés, korábbi tulajdoni lap, adásvételi szerződés).

Amennyiben az elhunyt nevén a halála időpontjában föld-ingatlan szerepelt és az valamelyik agrárvállalkozás művelésében van, akkor a bérleti szerződés megkötésére vonatkozó irat, az agrárvállalkozás igazolása, arra vonatkozóan, hogy üzletrész, részjegy volt-e az elhunyt tulajdonában.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.