- hirdetés -

Akinek lejárt a jogosítványa, és meg akarja újíttatni, annak új orvosi vizsgálattal is számolnia kell, hiszen egy rendeletmódosítás következtében az alvás közbeni légzészavart is szűrni fogják. Utánajártunk, mit is jelent ez a fajta légzészavar, mikortól és hogyan vizsgálják, illetve miért okozhat ez problémát a vezetésnél.

“Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) módosította az egykori Népjóléti Minisztérium (NM) közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló rendeletét, így például az alvás közbeni légzészavart is szűrni fogják – írta korábban a hvg.hu. A járművezetői engedély megszerzésének, illetve megújításának alapjául szolgáló egészségügyi alkalmasság elbírálásának egyes szempontjait még tavaly március végén szigorították. A szóban forgó rendeletet itt található.

Horkol, horkol, horkol, egyszer csak elzáródik a légút

A módosítás értelmében az elbírálás során figyelembe kell venni az obstruktív alvási apnoé szindrómát, illetve az idegrendszeri betegségeket is, ugyanis ezek is veszélyeztethetik a biztonságos vezetést azáltal, hogy valamilyen vezetési képességet negatívan befolyásolnak. Ha felmerül a gyanú, hogy a jogosítvány kérelmezője ilyen betegségben szenvedhet, akkor annak a személynek szakorvosi vizsgálatra kell mennie.

– Az obstruktív alvási apnoé szindróma olyan alvászavart jelent, melynek során valaki nem egyenletesen horkol.

Veszi a levegőt, horkol, horkol, horkol, egyszer csak elzáródik a légút, és kb. 1-1,5 percig nem vesz levegőt, majd egy nagy levegővétellel újra kezdi az egészet. Tehát alvás közben légzéskimaradás történik, mely idő alatt felmegy az illető vérnyomása és szívritmuszavara is lehet

– tudtuk meg dr. Boda Judit háziorvostól, foglalkozás-egészségügyi szakorvostól.

Ha ez a folyamat az egész alvásperiódus alatt zajlik, a páciens nem piheni ki magát, ezért másnap fáradtan ébred.

A kialvatlan sofőr ön és közveszélyes

 

Az alvászavarral kapcsolatos vizsgálatokat alváscentrumokban végzik, mely hozzánk legközelebb Szegeden van. A rendelet szerint a szakorvosi felülvizsgálatokat követően állapítják meg a probléma súlyosságát, majd eldöntik, hogy a kérelmező milyen feltételekkel kaphat jogosítványt.

– A kialvatlan a szervezet azért veszélyforrás, mert ilyenkor enyhül a vezető figyelme, koncentráció képessége, ami miatt megnő a reakcióideje, s így lassabban reagál a közlekedési szituációkra – hangsúlyozta az OrosCafé megkeresésére Tóth Árpád, az Astra Autósiskola szakoktató iskolavezetője. – A kialvatlanság főleg a városon kívüli vezetésnél okoz problémát, mert ott a monotonitás felerősíti a tüneteket. Ilyenkor a vezető észre sem veszi, ha egyenesben is lesodródik az útról, vagy ha oldalról, hátulról autó érkezik járműve mellé. Tipikus figyelmeztető jel a „Hogyan és merre is jöttem haza?” kérdés. Ilyenkor fokozottan rá van utalva a többi jármű vezetőjének a figyelmére, toleranciájára. Ő pedig nem tudja megítélni magán, hogy már rég nincs vezetőképes állapotban. Mindez fokozottan érvényes az általában alvásidőnek számító éjszakai és hajnali vezetésnél – fogalmaz a szakember.

Ha vezetés közben észleljük a fáradtság jeleit, lassítsunk le, szükség esetén álljunk meg valahol egy kis autó körüli sétára, felfrissülésre, melyet arcmosással, tornával, esetleg 30 perc alvással segíthetünk elő.

Vezessünk biztonságosan, mindenkit haza várnak! Ha nehezen alszol el, íme egy tipp, ami segíthet. A részletekért kattints ide!

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.