- hirdetés -

Nem a Holdról jöttem – fogalmazott Orosz István grafikusművész kiállításmegnyitóján. Számára a képzőművészet egy folyamat. Képei többségével tiszteletbeli dédnagyapja, Albrecht Dürer előtt tiszteleg.

Különleges térábrázolások és szürreális világ tárul elénk Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész és filmrendező kiállításán. Képei aprólékos munkával készülnek, gondos tervezéssel. Több művébe is csempész művészettörténeti utalásokat, stílusidézeteket híres elődjeitől. Rinocérosz című ábrázolásával a híres német reneszánsz festő, grafikus, Albercht Dürer előtt tiszteleg.

– Megjelenik itt egy rinocérosz, amit nemcsak Albrecht Dürerhez, hanem Gyulai Líviusz Kossuth-díjas grafikusművészhez is lehet társítani. Ha az ember fel akarja építeni a nyomtatott grafika történetét, valahol ott kezdődik, amikor Dürer 1515-ben megcsinálta azt a bizonyos rinocéroszát, amit soha nem látott, mégis évszázadokon keresztül etalonja lett az európai rinocérosz ábrázolásnak – kezdett bele a művész képei elemzésébe a június 18-ai megnyitón.

Fotó: Rajki Judit
Orosz István – mögötte pedig M. C. Escher holland grafikus portréja egy olasz utcaképben (Fotó: Rajki Judit)

Mestere a kettős jelentésű képeknek, amik távolról nézve más formává állnak össze. Ezt korábban Giuseppe Arcimboldo olasz művész kedvelt technikája volt. Dürer az erdőben című képét tájképelemekből, grafikai apróságokból, konkrét Dürer idézetekből állította össze, amik messzebbről a nagyhírű művész arcképét adják ki. De látható Salvador Dalí, Mozart és Liszt Ferenc portréja is. Orosz István is legfőképp portrékat rejt el munkáiban.

A játékosságnál maradva, különleges geometrikus térábrázolásai is helyet kaptak a kiállításon. Lehetetlen konstrukciókban ábrázol, néhánynak van köztük valós építészeti előképe, például a római Pantheon kupolája és oszlopsora is megihlette. Mitológia című képével a téren kívül még az idővel is játszik, egyszerre ábrázol egy élő és egy holt fát.

Jelenleg is folyamatban van Sebastian Brant A bolondok hajója című verseskötetének illusztrálása, amit eredetileg a 16. században Dürer végzett. Orosz a száztíz illusztráció felénél jár, mindegyik kép távolról nézve egy koponyát formál, ezek közül is láthatunk párat a kiállításon.

Munkáival elődei előtt is tiszteleg. Tavaly volt 500 éve, hogy Dürer megalkotta a grafikatörténet egyik legnagyobb alkotását, a Melankóliát –Orosz Könyvtár III. képe emléklap erre a kerek évfordulóra. A középen látható poliéder ugyanaz, mint a Melankólia metszetben látható, emellett Olasz sok olyan apróságot is odacsempészett alkotására, ami képzőművészettel, irodalommal, matematikával, filozófiával foglalkozó emberek nevét, munkásságai részleteit mutatja.

– Úgy fogom fel a képzőművészetet, mint egy folyamatot. Felmérem a megelőző korokat, felmérem, hogy miből tudok profitálni, mit tudok folytatni, vagy másképpen megcsinálni – emelte ki a művész, aki grafikai munkáin kívül animációs filmek készítésével is foglalkozik. Munkáival rendszeresen vesz részt képzőművészeti tárlatokon, grafikai biennálékon és filmfesztiválokon is, számos díj birtokosa.

A művész munkái július 12-éig megtekinthetők a Városi Képtárban.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.