- hirdetés -

Munkamániásak, mondják róluk, akinek az autók körül forog az élete. Kárai Mátyás és mindhárom fia vállalkozó, egy, mégis külön területen. Hogyan lehetséges ez? Az Alma a fájától beszélgetős műsor legutóbbi estjén ez is kiderült, a végén pedig néhány szerencsés is elgurulhatott…

Vajon messze esett-e az alma a fájától? Többek között ezt a témát is feszegeti a művelődési központ műsora. Immár hetedik alkalommal tette fel ezt a kérdést Deák György, ezúttal a Kárai család tagjainak, november 28-án.

Az “almafa” ezúttal Kárai Mátyás volt. A tősgyökeres orosházi vállalkozó, öt testvér közül a legidősebb gyermek úgy fogalmazott, szorgalmát, tenni akarását, munkabírását édesapjától örökölte. Annak idején mezőgazdasági gépszerelő szakmát szerzett, majd a katonaság után a Béke Tsz. volt az első munkahelye. 1989-ben aztán úgy döntött, vállalkozást indít.

Egy IFA-val kezdte a teherfuvarozást, majd egy taxit is beszerzett – előbbit nappal, utóbbit éjjel „hajtotta”.

Később buszos személyszállítást is vállalt, majd miután legidősebb fia, Tamás leszerelt a katonaságtól, közös, önálló vállalkozásba kezdtek.

– Sokáig jól ment a közös munka, de egy idő után úgy éreztem, Tamás mellett fék vagyok, ő jobban szeretett volna fejlődni – avatta be a közönséget a kezdetekbe Mátyás. A lassú fejlődést éles váltás követte: az édesapa mindenét eladta, majd a vagyont legidősebb fiára bízta, aki nem sokkal ezt követően hazatért Kölnből első Scania kamionjukkal. Innen már egyenes volt az út a közös vállalkozás kiteljesedéséhez, de amint azt az “almafa” megfogalmazta: a közösön belül minden gyerek külön kasszán van, mindenki a saját vállalkozásáért felel.

Asztalosból vállalkozó, vállalkozóból Európa-bajnok

A műsor hagyományaihoz híven az “almafát” az “almák” követték. Elsőként Kárai Tamás, háromszoros autocross Európa-bajnok foglalt helyet édesapja és Deák György műsorvezető mellett. Hamar kiderült, hogy Tamás kicsit messze tévedt eredeti szakmájától, hiszen eredetileg bútorasztalosnak tanult. Szakmáját nem használta, inkább édesapja nyomdokaiba lépett, majd nagy léptékben fejleszteni kezdte cégét. 2001-től a teherfuvarozáson túl daruzással kezdtek foglalkozni.

– Nagyon más, nagy körültekintést igénylő munka, sokkal speciálisabb – fogalmazott Tamás a daruzással kapcsolatban. Kezdetben csak a környéken végeztek olajos munkákat, majd az ország egész területére kiterjesztették tevékenységüket. Ma 18 darujuk van, a legnagyobb 350 tonnás.

A Kárai család: Mátyás és három fia, Tamás, László és Péter (Fotó: Kecskeméti Krisztina)
A Kárai család: Mátyás és három fia, Tamás, László és Péter (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

Tamás gyermekkora óta aktívan sportol: 7 évesen kezdett birkózni, az évek során pedig első osztályú sportolóvá vált, később azonban a vállalkozás elsőbbsége miatt befejezte pályafutását. Mondják, hogy az anyag nem vész el, csak átalakul.  Ez így is történt: Orosházán nagy hagyományai vannak az autóversenyzésnek, s mint ilyen, az autocross pálya mellett állva Tamásnak is megtetszett az izgalmas sportág. Megvette első autóját, versenyezni kezdett, majd jöttek a sikerek: futamgyőzelmek, dobogós helyek, 2011-ben pedig az első  Európa-bajnoki cím. Utóbbi érdekessége, hogy magyar versenyzőnek azelőtt még sosem sikerült a dobogó legfelső fokára állnia.

Az est első meglepetésvendége Király Zsolt, a Kárai Motorsport vezető szerelője volt, aki több technikai részletet is elárult Tamás több mint 500 lóerős, a művelődési központ aulájában kiállított versenyautójáról. Például azt, hogy a szélvédőn és az ajtón kívül a csapat mindent átépített a kocsin, illetve azt is, hogy hasonlóan a Formula 1-es autókhoz, mindent finomra lehet hangolni a járművön.

A másik meglepetésvendég – habár csak telefonon – Benyó Miklós, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke volt, aki elmondta: nagyra értékelik Tamás versenyzéshez való hozzáállását, anyagi áldozatát. Hozzátette: a szövetségnél büszkék elért eredményeire, hiszen kevés autós szakág büszkélkedhet magyar bajnokkal.

Daganattól az istenek földjéig

Az est előrehaladtával újabb “alma” lépett színre. A középső gyermek, Kárai László általános gépszer és karbantartóként végzett, de végül ő is vállalkozó lett. Testvéréhez hasonlóan szintén birkózott, 8 és 18 éves kora között. 1998-ban aztán belefogott a fuvarozó vállalkozásba, majd önálló lábra állt.

Pár évvel később azonban az ő életében is fordulópont állt be: 2004-ben agydaganattal műtötték.

– Bármilyen furcsán hangozzék is,

hálás vagyok a betegségért, mert ez azt jelezte, hogy valamit nem jól csinálok, változtatnom kell a stresszes életmódon

– vallotta László. Hozzá is érkezett vendég, a műsor készítői felkutatták azt az orvost, aki egykor a műtétet végezte. Dr. Elek Péter felidézte a beavatkozás részleteit és örömmel konstatálta a rákos megbetegedésből való felépülést is. A daganat szerencsére eltűnt, másfél évvel később azonban kiderült, László egy másik súlyos betegségben is szenved: epilepsziás. Ettől kezdve gyökeresen megváltozott élete.

Útja Indiába, az “istenek földjére” vezetett, ahol a spiritualitás felé fordult. 172 napot töltött a távolkeleti országban, ahol egy neves guru segítségével az emberi értékek, az egyéniség fontosságát az egyetemes szeretetet igyekezett a magáévá tenni. Ennek és az élet-, szemléletmódbeli váltásnak tulajdonítja azt, hogy már 3 és fél éve nem volt rohama.

Az estet a Re-Dance hip-hop táncosai is színesítették egy műsor erejéig, hiszen mint kiderült, László lánya a csapat tagja.

A négykerekűek szerelmesei

Végül, de nem utolsó sorban Kárai Péter, a legkisebb testvér került sorra. Mint kiderült, karosszéria technikusként végzett, de édesapjához és testvéreihez hasonlóan nem használta a szakmáját. Azt is megtudhattuk, hogy három éve szintén önálló vállalkozásba kezdett, egy autószervize van, illetve cége kultuszautók és young-timer (20-30 éves) kocsik felújításával foglalkozik. Ezek után nem meglepő, hogy Péter is nagy rajongója a kocsiknak, idősebbik bátyjához hasonlóan pedig versenyez is: rally és drift kategóriában, országos szinten.

Az alma tehát nem gurult messze a fájától, az pedig biztos: mindannyiuk számár a család a legfontosabb, és legalább ilyen büszkék hosszú munkával felépített, sikeres vállalkozásaikra is.

A műsor végén, a szokásokhoz híven ismét játékra invitálták a közönséget az Alma a fájától rendezői, a tét ezúttal sem babra ment. A nyeremény egy autózás volt, nem akárkivel: szombaton Kárai Tamás vitte el egy-egy körre a szerencséseket versenyautójával a lezárt Táncsics utcán. Akik pedig autózhattak: Kovács Péter, Nagy Nóra és Mihalecz János.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.