- hirdetés -

A színészi játék és a látvány rendben volt, a történetet azonban kicsit hosszúra fűzték.

A Pannon Várszínház múlt héten szerdán játszotta Orosházán a Monte Cristo Grófja című két felvonásos darabját.

A veszprémi társulatot nem kell bemutatni az orosházi színházba járó közönségnek, hiszen az elmúlt években rendre felléptek nálunk. A Dzsungel könyve, a Hotel Menthol, a Muzsika hangja, az Ének az esőben mind könnyed, zenés szórakoztató darabok voltak, nagy sikert is arattak. A Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról már kissé kilógott ebből a sorból, de abban is a zene dominált.

Alexandre Dumas fantasztikus regénye, a Monte Cristo Grófja közel 1500 oldalas, annak idején faltam minden sorát és élesen emlékszem az aprólékosan kidolgozott részletekre, egyszerűen nem lehetett letenni a könyvet. Ezért is vártam, vajon mit sikerül kihozni a történetből a színpadon.

Aki könnyed szórakozást várt szerda este, rosszul tette. A regény mondanivalójához színpadi műfaját tekintve nem a vígjáték illik. Azért mégiscsak furcsa lenne, ha a halottakkal tele lévő színpadon önfeledt mulatozást látnánk. Nem is lehetett egyszerű dolga a forgatókönyv írónak, Vándorfi Lászlónak, aki egyben a darab rendezője is.

Monte Cristo (Gazdag Tibor) és Caderousse (Kiss Dávid) (klikk a képre) Fotók: Kecskeméti Krisztina

Az előadás végén nem tudtam azonnal eldönteni, hogy milyen volt, sokféle benyomás, érzés, gondolat kavargott bennem. Kellett pár nap, hogy mindez letisztuljon. És éppen az imént említett forgatókönyv a kulcs, a lényeg, az a furcsa érzés a darab végén ehhez köthető. Ugyanis az egész túl hosszú volt, sok volt benne a monotonitás, a megmagyarázás. Ez pedig néhol lapossá és vontatottá tette a történet folyamát. A még erősebb szöveghúzással, nagyobb lépésekkel, történeti ugrásokkal összefogott sztori kimondottan jót tett volna az előadásnak. (Ahogy az is jót tenne, ha végre kerülne valahonnan pénz a színpad felújítására, hiszen a deszkák minden egyes lépésnél nyikorognak, recsegnek és a haldokló monológja közben ezt hallva nem is tudom, hogy sírjak, vagy nevessek, bár inkább bosszankodom).

Ez a darab nem musical volt, mint az eddigiek, amikkel Orosházán felléptek. Talán ezért is volt furcsa a kevés énekes rész – ha jól rémlik összesen kettő volt – hiszen a pannonosok nagy erénye éppen az, hogy a koreográfiával és tánccal összekötve sodró, jó minőségű zenei produkciókat adnak. Az énekes részek talán könnyebben átlendítették volna a nézőt a hosszú darabon.

De voltak pozitívumok is bőven. A látvány most is teljesen rendben volt. A fényeffektek, a fehér és sötét kontrasztok használata a jelenet váltásoknál, kiváltképp a börtönös résznél tökéletesen kivitelezett volt. Nem is érdekelt, milyen háttér munka zajlik a sötétben a színpad jobb oldalán, hiszen a bal oldalon lefoglalt a cselekmény. A színpadi füst is erősen megdobta a produkció vizuális élményét – az már a színházterem sajátossága, hogy a füst nem tud sem fent, sem oldalt távozni, hanem szépen belepi a nézőteret, így aki elöl ül, vajmi keveset lát.

A koreográfia és a díszlet használata mindig is erőssége volt a veszprémieknek. Már korábban is írtam: külön tetszik, hogy nem építenek minden előadásra új díszletet, hanem a meglévő kellékekből, rengeteg fantáziával kreálnak újabb és újabb hátteret maguknak. Most is visszaköszönt több előadás háttere, és egyszerre jelképezte a hajót, a börtönt, a kastélyt, a szobát, a pincét és a tengerpartot. Nem is kellett túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy mindezt belelássuk a darabba.

A Pannon Várszínház új oldalát mutatta meg ezen az estén az orosháziaknak. Ki-ki döntse el magában, hogy melyik tetszik neki jobban. Én inkább a zenés, szórakoztató, totális hétköznap esti kikapcsolódást adó darabokra szavazok…

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.