- hirdetés -

A város iskolái közül az újonnan református egyházi fenntartásba került József Attila iskola kezdte meg a tanévnyitók sorát. Kedden délután ünnepélyes keretek között zajlott az Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola első évnyitója.

Az intézmény zászlóján a jelszó: hit, haza, emberség, a diákoknak matrózgallér és kék nyakkendő az ünneplőjük kiegészítője, ezekben a külső jegyekben is megfogalmazzák a megújulást. Szeptember 1-én 232 alsós, 240 felsős diák kezdi meg tanulmányait, 20 osztályban és 10 napközis csoportban.

Az ünnepségen az új igazgató, Pusztainé Szabó Margit megköszönte elődjének, Víghné Pintér Lillának az intézmény élén végzett négy éves munkáját. Külön köszöntötték a 65 elsőst, akiket az 5. osztályosok avattak fel, az iskola könyvvel ajándékozta meg őket. Ők az első évfolyam, ahol a tanítás két nyelven (magyar, angol) zajlik majd. A tanévnyitón az alsós néptáncosok (3-4. oszt.) motívumfűzért mutattak be.

Ünnepi beszédében a polgármester a fenntartóváltás okairól is szólt, hangot adva annak a reményének, hogy a városban az új oktatási rendszer erkölcsi, anyagi megújulást hoz. Dr. Dancsó József köszönetet mondott a református egyház tagjainak, a szülőknek, diákoknak a támogatásért, amely segített létrehozni az iskolát.
– Hiszem, hogy sokszínű, nyitott lesz az új orosházi oktatás rendszer, amely befogadó, értékteremtő, az eddigi értéksemlegesség helyett értékek mentén teszi le a voksát, így biztosítva a jövő generációjának a lehetőségeket.

Az elsősök megkapták a matrózgallért és az első könyvet (klikk a képre) Fotók: Melega Krisztián

Sipos Tas Töhötöm esperes a Békési Református Egyházmegye nevében köszöntötte a jelen lévőket.
– Nem hiszem, hogy mindenki boldogan, felhőtlenül tekint a most következő tanévre, az, hogy egyházi intézmény lett az iskola, bizonytalanságot hozott az érintetteknek – kezdte beszédét. – De talán megnyugvást hoz, hogy nem szűkíteni akarunk az értékeken, amelyeket eddig is hordozott egy iskola, nem elvenni akarunk, hanem adni az eddigiekhez. A keresztyén utat, a krisztusi utat ismerhetik meg itt a jövő nemzedékek. És ez az út a mi bizonyságunk a történelemben is, ez az élet útja. A Jézusban bemutatott szeretet nélkül az ismeret, a tudás, a bölcsesség semmit sem ér, pedig tudjuk, az iskola az élet útjára kell, hogy nevelje a gyermekeket, hogy jól tudjanak választani az adódó lehetőségek között.

Dr. Veres Bertalan, a Tiszántúli Református Egyházkerület tanügyi főtanácsosa Bölcskei Gusztáv üzenetét hozta. A püspök szavai felelevenítették a 2002 óta működő református nevelés sikerességét a városban (Forrás óvoda), és reményt fejezett ki arra nézve, hogy a most vitorlát bontó református iskolában „megtermi gyümölcsét a sok fáradozás.”

Mosolygós tanárnénik a gyerekek között

Kovács Árpád lelkész, az új fenntartó képviselője beszédében egy bibliai idézet köré fűzte gondolatait: „Legyen világosság!”. A tudás és a szeretet világosságának egységéről szólt, és ezt kívánta az új iskolának is. Átadta a megbízólevelet Pusztainé Szabó Margitnak, aki beszédében a régi értékek folytatásáról biztosította a hallgatóságot.
– Elkészítettük iskolánk pedagógiai programját, és benne megfogalmaztuk jelmondatunkat: „Három fáklyám ég: Hit, Haza, Emberség”. Ez a három terület lesz az iránytű nevelőmunkánkban. Továbbvisszük a Zsolnai pedagógiát, aminek gyermekképe Nyíri Tamás gondolatával írható le leginkább: „A gyermek ember. Szellemi személyes életre, szabadságra, nyelvre és kultúrára van rendelve.” Iskolánk az értékek átadásának fontos helye. Kiemelt szerepet kap a magyar múlthoz, az anyanyelvhez, kulturális értékeinkhez való ragaszkodás. Ezt kell táplálni, erősíteni, tudatosítani tanítványainkban nyelvi, irodalmi zenei élmények közvetítésével, történelmi példákkal, kirándulásokkal.

– Jól kiegészíti mindezt a keresztyén pedagógia, melyben jelentős helyet kap a vallási értékek, hagyományok megismerése és továbbadása, a magyar kultúra befogadására és a haza szeretetére nevelés. Mindezeket az értékeket az első osztályosok számára a hittan, a felsőbb évfolyamosok számára az erkölcs és etika órákon, de az iskolai működés minden területén közvetítjük. A két tanítási nyelv alkalmazásával az intézményes idegennyelv-tanulás a természetes nyelvelsajátításhoz közelít. Ezáltal elérhető, hogy az anyanyelv-tudás fejlesztése és a magyar kultúra megismerése mellett, a tanulók magas szintű idegennyelv-tudás és idegennyelv-tanulási képesség birtokába jussanak.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.