- hirdetés -

A KRESZ július 1-jétől jelentősen szigorodott, több ponton is. A törvény betartása kötelező, ez nem vitás, a várt hatás elérése tekintetében megoszlanak a vélemények: van, aki hatékonynak véli a szigorúbb büntetéseket, van, aki kételkedik benne. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a magyar közlekedési morálon jócskán van mit javítani.

Így gondolja Éliás Béla is, aki a városban egyszemélyes intézmény: 45 éves jogosítvánnyal rója a (jobbára nemzetközi) utakat, húsz éve személyfuvarozó. 66 éves korára bejárta Nyugat-Európát, és miközben élményekhez juttatta utasait, maga is gazdag életet élt. Többször megtapasztalta más országok jellegzetességeit, szépségeit, no és közlekedését.

– Tőlünk nyugatra sokkal inkább szabálykövetők a közlekedők, kevesebb a baleset, de – nem tudom, hogy csinálják – ha baj van, azonnal megjelenik a hatóság – állapítja meg Éliás Béla. – Fegyelmezettebbek, türelmesebbek az emberek. Szerintem nem a büntetés rettenti el őket, a nevelés teszi őket ilyenné. Itthon sokkal gyakoribb a balesetveszélyes szituáció, aminek a sietség, türelmetlenség, figyelmetlenség az oka.

Mi a véleménye a szigorításokról, enyhítésekről?

Az évek és a rutin tapasztalttá tették Éliás Bélát
(Fotó: Rajki Judit)

Úgy gondolom, a büntetési tételek emelésével nem lehet a közlekedési morálon javítani, azt jóval korábban kell elkezdeni kialakítani, bele kell nevelni már a gyerekekbe. De például helyeslem az ittas vezetés kezelésének szigorítását, a gyorshajtás szigorúbb büntetését, ahol balesetveszélyt okozhat. Enyhítették a mobiltelefonok használatának feltételeit, én azt szigorítanám, mert elvonja a figyelmet, és ez szintén balesetveszélyes. Az ésszerű szabályok kapcsán említeném, hogy nyugaton a jelzőlámpa zöld fénye 4-5 fázist villog, csak aztán vált sárgára, majd pirosra, ezáltal sokkal inkább lehetővé teszi a pirosnál való biztonságos megállást, nem beszélve a mai anyagi vonzatáról.

Ki a veszélyesebb: a bizonytalan, vagy az agresszív sofőr?

Kiszámíthatatlanságukban mindketten hasonlóak, de az erőszakos ember gyorsasága több bajt tud okozni. A bizonytalanság mögött az áll, hogy az oktatás nem elég gyakorlatközpontú.

Jó tanácsok a rutinos sofőrtől

  • Veszély esetén mindig CSAK JOBBra meneküljünk! Így a szemben jövőket nem veszélyeztetjük.
  • Előzéskor legyünk határozottak. Miután felmértük a távolságot, kezdjük meg az előzést, ha nem tudjuk biztonságosan befejezni, még időben fékezzünk, és soroljunk vissza!
  • Mindig az útviszonyoknak megfelelően közlekedjünk! A járművek technikai fejlettsége sokkal többre képes, mint amit az utak minősége enged, és ez sok baleset forrása lehet.
  • Ne csak magunkra, a közlekedés minden szereplőjére figyeljünk, mondhatni bele kell látnunk mások gondolatába, hogy az esetleges hibák következményeit meg tudjuk előzni.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.