- hirdetés -

A tavasz megérkeztével előkerültek téli pihenőhelyükről a kerékpárok mellett a motorok is. Szemenyei Béla gépjárművezető szakoktatótól nemrégiben megtudtuk, mit érdemes ilyenkor átnézni a bicikliken, és hogy mik sorolandók a kötelező tartozékok közé. Most ugyanezekkel a kérdésekkel fordultunk hozzá, csak épp a motorokra vonatkozóan kértünk segítséget.

A KRESZ minden motoros számára előír öt elindulás előtti teendőt, ezek a gumiabroncsok, a kormány- és fékberendezés, a világító- és fényjelző-berendezés, a fékberendezés, illetve a rendszámtábla állapotának ellenőrzése.

– Először is szemrevételezéssel állapítsuk meg a gumiabroncsokon a mintamélységet! Fontos, hogy ez 1,6 milliméter alá nem eshet! Vizsgáljuk át, nincs-e a gumiabroncson külső sérülés, kitüremkedés, repedés, szakadás, esetleg ásványi anyagtermék, illetve ellenőrizzük a levegő nyomását is mind az első, mind a hátsó kerékben! Ha nincs hozzá otthon műszerünk, a tavaszi szezon beálltával az első utunk a benzinkútra vezessen, ahol ezt le tudjuk ellenőrizni.

– Következzen a kormányberendezés! A motor kormányát akadálytalanul el kell tudnunk fordítani jobbra és balra is! A kormány nyakcsapágyának átvizsgálása is fontos feladat, ezt úgy tudjuk megtenni, hogy behúzzuk az első fékkart, ránehézkedünk a kormányra, majd megfigyeljük, tapasztalunk-e lógást vagy kotyogást. Amennyiben igen, irány a szerviz!

– A fékberendezés ellenőrzésekor toljuk meg a motorkerékpárt, majd egyszerűen húzzuk meg az első és hátsó fékkart, melynek hatására a járműnek meg kell állnia. Figyelem! A funkciópróba során a fékkart nem szabad tudnunk teljesen behúzni! Ha azt tapasztaljuk, hogy a fékkar nem szilárdul meg, az komoly hibára utalhat, ezért vigyük szakszervizbe a járművet! Ha rugalmas az ellenállás, akkor levegő kerülhetett a rendszerbe, ha pedig csekély ellenállás mellett be tudjuk húzni a féket, az a fékfolyadék szivárgását jelezheti. Harmadik lehetőségként, ha azt érezzük, hogy a fékkar sokára keményedik fel, akkor valószínűleg kopottak a fékbetétek. Lényeges emlékezetünkben tartani, hogy a fékfolyadékot kétévente cserélnünk kell!

– A világító- és fényjelző-berendezés ellenőrzéséhez először adjuk rá a járműre a gyújtást, majd ellenőrizzük, hogy világít-e elöl és hátul a helyzetjelző lámpa. Ezután nézzük meg, hogy a tompított- és a távolsági fényszórók is megfelelően működnek-e, illetve hogy az irányjelző mindkét irányba funkcionál-e. Ezután jöhet a féklámpák, majd a rendszámtábla-világítás tesztelése.

– Az ötödik kötelező indulás előtti feladat a rendszámtábla ellenőrzése, amelynek rögzítettségét kell megvizsgálnunk, illetve azt, hogy tiszta, olvasható állapotban van-e.

Csak egy kötelező tartozék van

– A KRESZ által előírt kötelező motorkerékpár-tartozék az „A” típusú elsősegélynyújtó felszerelés. Ellenőrizzük minden szezon elején, érvényes-e még a szavatossága! Ha nem, bármelyik autósboltban vagy akár a patikában is beszerezhetünk egy újat.

– Fontos: az izzókészlet már nem kötelező tartozéka a motorkerékpároknak!

Az üzemanyag

– Korszerű motorkerékpárok esetén az üzemanyag befecskendezését már injektorok végzik. Ezekhez a járművekbe gazdáik már leginkább 100-as vagy annál nagyobb oktánszámú üzemanyagokat tankolnak. Ezeknek kicsi a bioetanol-tartalmuk, vagyis jobban tárolhatóak. A 95-ös benzinnél viszont más a helyzet, ebből kiválhatnak különféle adalékanyagok a karburátorban lévő fúvókáknál, melynek hatására ezek a fúvókák akár el is tömítődhetnek. Ezért van az, hogy tavasszal a járművezető nem bírja elindítani a motorkerékpárt. Van segítség! Benzinkutakon és autósboltokban vásárolhatunk olyan speciális ampullákat, amelyeket ősszel az üzemanyagba töltve megelőzhetjük ezt a problémát.

Fotó: OrosCafé

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.