- hirdetés -

A városi általános iskola a következő tanévet jelentős átalakulásokkal kezdi meg.

Egyrészt a fenntartóváltás miatt nem lesz egységes, de az elsősök beiratkozása a beharangozottnál nyugodtabban zajlott, a leendő iskolások arányosan oszlottak el a város iskoláiban. A változások másik oka a csökkenő gyermeklétszám és egy új önkormányzati határozat együttes hatása. Az önkormányzat úgy döntött, hogy a törvényben megengedett maximális osztálylétszámok 90%-ában minimalizálja az egyes évfolyamokon az osztálylétszámokat, eddig ilyen korlátok nem lévén, akár 15 gyerekkel is működhetett egy osztály. Ősztől alsó tagozaton legalább 19, felső tagozaton 21 diáknak kell járni egy osztályba.

Emiatt a József Attila iskolában a korábbi 3 helyett 2 osztály indul a 2,. a 4. és az 5. évfolyamokon, Rákóczitelepen összevonják a 4. és az 5. évfolyamot, a Czina iskolában pedig az 5. és a 6. évfolyamot. Az önkormányzati rendeletet finanszírozási okok magyarázzák, a kis létszámú osztályok állami finanszírozása nem megoldott.

A Czinában az összevont osztály létszáma 30 fős (számított létszám 36), Rákóczitelepen 15 fős (számított létszám 24). A közoktatási törvény 39 főben maximálja felső tagozaton az osztályba járó tanulók számított létszámát (A számított létszám azért több, mert az SNI-s tanulók 2-3 főnek számítanak).

Az összevont évfolyamokon tanító pedagógusok más feladatot látnak el, nehezebb lesz ilyen körülmények között tanítani. Kapnak-e valamilyen képzést? – kérdeztük Pusztainé Szabó Margit főigazgatótól.

– Amikor 2005-ben a József Attila iskolához csatolták Szentetornyát, összevont osztályok működtek több évfolyamon. Akkor a magunk erejéből tanultuk meg ennek a módszertanát. Az órarend összeállítására van egy szabály, amit alkalmazni kell. Ez meghatározza, hogy mikor melyik osztály tanul közvetlenül a pedagógus irányításával, melyik osztály dolgozik önállóan, mikor vannak közös foglalkozások. A mostani helyzet egyszerűbb lesz, mert pedagógusainkat kiképeztük a kompetencia alapú oktatásra, és ennek egyik lényeges módszertani eleme a differenciált tanulásirányítás.

– Hány pedagógussal kezd kevesebb ősszel?

– Összintézményi szinten kb. tízzel, de ez a szám még nem végleges.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.