Először is parolázni szeretnék annak, aki kitalálta, hogy Török Ádámot és a Minit hívjuk meg az Orosháza Fesztiválra, és mondjuk nem a mulatós zene egyik sztárját, Bunyós Pityut, vagy valamelyik emós tini bandát! Kissé elfogult vagyok Török Ádám csapatával, mert ifjú korom meghatározó együttese volt, és a bakelit lemezeim gyűjteményébe is szinte elsőként szereztem be a ’70-es évek végén a Vissza a városba című, talán a mai napig legjobbnak tartott Mini lemezt.
Pár másodpercet késtem a koncertről, de érdekes módon nem a fuvola hangja hasított a levegőben, ami a Mini védjegyévé vált, hanem a blues harmonika semmivel össze nem téveszthető, libabőrt és remegést okozó éteri dallamai. Elkezdtem szaladni, hogy minél előbb lássam, ki szólaltatja meg ezt az apró, zseniális kis hangszert, a blues alapvető kellékét. Életem első Mini koncertjén 1980-ban voltam Szegeden, és most újra látva Török Ádámot úgy gondoltam, konzerválta magát, mert semmit nem öregedett. Ezt hívjuk rock and roll életérzésnek!
Vissza a városba
Rögtön felismertem Németh Kareszt, aki a ’80-as években billentyűzött a Miniben, a többi tag teljesen ismeretlen volt számomra. Ádám ezt gyorsan megoldotta, mert az egyik szám közben bemutatta őket. Kicsit legyünk büszkék, mert egy földink is ott nyomta a basszusgitárt, aki gyomaendrődi születésű, és ide járt középiskolába, majd ahonnan ugyan eltanácsolták (erről én is tudnék mesélni…) de itt volt Orosházán katona, ahol a BMX nevű formációban bontogatta szárnyait.A dalok tökéletes érzékkel lettek összeválogatva, az újak és a régiek abszolút összhangban voltak. Bevallom őszintén, amikor „Ádi bácsi” bekonferálta, hogy most jön – talán a legnagyobb Mini ballada-, a Vissza a városba, már bizony az első hangjegynél könnycsepp szorult a szemem sarkába. Jó volt látni a sorok között olyan arcokat, akiket több éve nem láttam, és jóleső érzéssel nyugtáztam arcukra nézve, még mindig ugyanazt a zenét szeretjük! Jól tette Török Ádám, hogy egy harmonikást is bevett a csapatba, mert így gazdagabb és bluesosabb lett a hangzás.
Most tudtam meg, hogy 2004-ben a Kereszteslovag fájdalmasan szép balladája bekerült a világ legjobb 1000 nótája közé, ott pedig negyedik lett olyan nagyágyúk mellett, mint a Jethro Tull, vagy Eric Clapton. Nem semmi! Nagyon fontos ebben a műfajban a humor, a közönséggel való összhang, és a zene iránti alázat. Minden elfogultság nélkül állíthatom, hogy Török Ádám tökéletes zenész, aki összetartja a zenekart és képes meghalni a színpadon az imádott közönségéért. Szinte hihetetlen, hogy már 42 éve működik a Mini, annak dacára is, hogy az egész világot elárasztotta az igénytelen, silány, műanyag zene, és a megkreált, hétvégi sztárocskák.
Németh Karesz még mindig CD minőségben hozza a régi és az új Mini dalokat, szinte égnek az ujjai között a fekete-fehér billentyűk, pedig már ő sem tini, 58 éves! A dobost, Adamecz Józsefet sajnos nem ismerem, de hibátlanul hozta a ritmus szekciót, a legnagyobb alázattal püfölte a bőröket, szerényen meghúzódva a háttérben. Nem tudom, hogy Török Ádám hol lelt rá Paróczai Attilára, a basszusos srácra, de marha nagy érzéke van a zenészek kiválasztásához. Attila fiatal kora ellenére már igen nagy technikai tudásra tett szert, nagyon jó volt hallgatni, ahogy biztos kézzel brummogtatja hangszerét.
Blues harmonika őrült vagyok, ezért is kérem, hogy ne törjenek felettem pálcát, de a harmonikás srác (Horváth Mihály) muzsikájától szinte úsztam a gyönyörtől. Koncert után beszélgettem vele és már a második mondatnál Charlie Musselwhiteról kezdtünk el áradozni, mind a kettőnk nagy kedvencéről. Úgy éreztem, mintha már 20 éve ismerném, hiába, no, a zene az összekötő kapocs. A zenekar a közönség tapsára még egyszer visszajött, és én nem akartam a fülemnek hinni, amikor belekezdtek az egyik legnagyobb Cream nótába, a Sunshine of your love-ba. Szerintem ez sok embernek megdobogtatta a szívét, az enyémen még csavart is egyet. Azért úgy halkan megjegyzem, lehettünk volna többen, mert az igényes zenére kell, hogy szükség legyen, de azért alapjában véve orosházi viszonylatban nem volt rossz a létszám.
Miért pont a fuvola?
Engem ért a megtiszteltetés, hogy Török Ádámmal interjút készíthessek. Semmi sztár allűr vagy nagyképűség, egy igen egyszerű, szerény ember benyomását keltette, akinek az egész élete a zenéről szól. Átlagos dolgokról beszélgettünk, tervekről, új lemezről, koncertekről… és hogy miért pont a fuvola? A ’60-as évek végén egy Traffic koncertet nézve, magával ragadta Chris Wood lenyűgöző fuvola játéka, aztán ’69-ben, Badacsonyban hallott először Jethro Tullt, na ez rátett egy lapáttal, és a nagy példakép Ráduly Misi volt a legendás Syriusból!
Végső szóként csak annyit írhatok, hogy köszönjük neked az orosháziak nevében, megint bebizonyítottad, hogy a rock zene örök és halhatatlan!