- hirdetés -

A Táncsics Mihály Gimnázium négy tanulója jutott tovább az idén jubiláló Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny megyei fordulójából, és méretheti meg magát április közepén az országos döntőben.

Az idei tanévben már ötvenedik alkalommal kiírt verseny 9-10. évfolyamos diákoknak szól. Három kategóriában indulhatnak attól függően, hogy hetente hány órában tanulják a kémiát.
– Amikor én idejártam, már akkor is részt vettünk rajta – idézte fel egy pillanatra Gabnai Edit, a fiatalok egyik felkészítője saját gimnazista éveit. – Aztán, mikor tagozattá alakult a biológia-kémia oktatás, onnantól még nagyobb hangsúlyt kapott. Mára ez az a verseny, ahol a kémiát kedvelő diákjaink meg tudják mutatni magukat.

A Táncsics gimnáziumot idén öten képviselték, köztük a kilencedikes Török Péter, aki kategóriájában első helyezést ért el, így az országos fordulóba jutott.
– Nem számítottam ilyen jó eredményre, mert tudtam, hogy akikkel versenyeznem kell, az enyémnél nagyobb tudással rendelkeznek, labor is van az iskolájukban – mondta el a fiatalember. – A számolós feladatok voltak legnehezebbek, mert azok többnyire nem a tananyagra építettek, hanem plusz ismereteket kívántak – tette hozzá.

Bucsek Noémi és Fiam Regina szintén elsők lettek kategóriájukban, míg Bánfi Bendegúz a második, a tízedikes Halter Luca pedig a harmadik helyet szerezte meg.
– Úgy érzem, sokkal jobban sikerült ez a versenyem, mint a tavalyi, elégedett vagyok magammal – jelentette ki mosolyogva Luca. – Az elektro- és a szervetlen kémia adta fel leginkább a leckét, a szerves kémia azonban idei tananyag, így abban otthonosan mozogtam – részletezte.

Irány az országos (Fotó: Kecskeméti Krisztina)

A diákok teljesítménye mögött nem csak az órarendben szereplő kémia órák állnak, mindannyian járnak szakkörre is.
– Kiegészítjük az alap óraszámbeli tudást. Amire ott nem jut idő, azt próbáljuk heti két órában, sokszor előre tanulva kipótolni. Rendszeresen végzünk laborgyakorlatokat is, hiszen a versenyen megszerezhető pontok megközelítőleg negyedét gyakorlati feladatok adják – sorolta Francziszti László szakkörvezető.

A felkészülést nehezíti, hogy nincs kijelölve konkrét témakör, általános, szerves, és szervetlen kémiából bármilyen kérdés előfordulhat.
– A kémia egészét kellene látni, és kilencedikesként ez a legnagyobb kihívás, hiszen még nem áll rendelkezésre minden ismeret. Tízedikesként már sokkal könnyebben megy a felkészülés, ahogy ezt Luca is kiemelte – ecsetelte a mögöttük álló, és az országos döntőben a fiatalokra váró nehézségeket Gabnai Edit.

Blahó János igazgató úgy véli, a versenyeredmények újfent igazolják a gimnázium nagy hagyományokkal bíró természettudományos képzésének sikerességét.

– A korszerű tudás, és műveltség kreatív, sokrétű gondolkodást is igényel. Itt nem pusztán tantárgyakról beszélünk, hanem egy természettudományos szemléletmódról, amit az informatika révén rendszeresen modelleznek, a nyelv segítségével pedig interpretálnak is a diákok. Amelyik iskola ezt a folyamatot nem képes kiépíteni, nem lesz sikeres – hangsúlyozta az intézményvezető.

Az Irinyi János kémia verseny országos döntőjét április 13-15. között rendezik Szegeden. A diákok és felkészítőik úgy érzik, teher nélkül indulnak, hiszen a bejutás is óriási teljesítmény.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.