- hirdetés -

A téli közlekedés sok veszélyt tartogathat az autósok számára. Korán sötétedik, megváltoznak a látási- és útviszonyok, valamint egyes útszakaszok csúszóssá és balesetveszélyessé válnak.

Felmérések szerint a defektek 50 százaléka lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat. A lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték télen fokozott veszélyforrást jelentenek a vezetők számára.

Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár 1 órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen míg nyáron csak este 8 óra után, addig télen már délután 4 órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között.

A nyári gumiabroncs 7 Celsius fok alatt már nem teljesíti feladatát (Fotó: Rajki Judit)

Új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni a defekttűrő abroncsok használatát, ami lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők defekt esetén is megőrizzék uralmukat a jármű felett. Így nem a defekt helyszínén, sokszor egy-egy forgalmas út szélén félrehúzódva kell kereket cserélniük, hanem biztonságosan elautózhatnak a legközelebbi gumiszervizbe.

Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, a Bridgestone Magyarország Kft. tapasztalatai szerint az idei téli szezonban az autósok 3-5%-kal drágábban tudnak majd téli gumit vásárolni. Orosházán Tóth Gábor gumiszerelő, centírózó és javító elmondta, a gumicsere felni nélkül, átszereléssel 1200 forint, felnivel, centírozással 800 forint darabonként.

Az előrejelzések szerint, a hétvégén már számíthatunk havazásra, ezért fokozott figyelemmel és óvatossággal vezessünk, illetve a téli felszereléseket mindig tartsuk magunknál. 

Közlekedési jó tanácsok

1. A téli abroncsok fokozott biztonságot és teljesítményt nyújtanak téli körülmények között is. Amikor a hőmérséklet csökkenni kezd, ideje nyári abroncsait télire cserélni!

2. Jeges, havas úton óvatosan fékezzen! Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és szakaszosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.

3. Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal.

4. Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.

5. Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.