- hirdetés -

A Volánbusz Zrt. kötelező éves beszámolójából megtudhattuk, hogy tavaly többen vették igénybe a helyi buszos közlekedést, mint előző évben. Az utazók kérésére egy járat esetében módosították az indulás időpontját a város közel 100 millió forintot fizetett 2023-ban az üzemeltetőnek a kényelmi szolgáltatás fenntartásáért. 

A városvezetés szerint Orosházán is elengedhetetlen az autóbuszos tömegközlekedés, ami sokaknak a munkába járást, míg a gyerekeknek az iskolába való mindennapi ingázást, az időseknek pedig az egyéb közszolgáltatásokhoz való hozzáférést biztosítja. Ezért is áldoz a helyi tömegközlekedés működtetésére jelentős anyagi forrásokat az önkormányzat. A szükségességét pedig alátámasztják az adatok: 2023-ban nőtt az utasszám és ezzel együtt az ún. utaskilométer is a Volánbusz Zrt. orosházi helyi járatain. Ugyanakkor a helyi közforgalmú menetrendszerinti személyszállítási feladatokhoz kapcsolódó költségek kedvezően alakultak tavaly, így az önkormányzatnak „megtakarítása” keletkezett a céggel fennálló közszolgáltatási szerződése kapcsán – derült ki a Volánbusz Zrt. éves beszámolójából. 

Az autóbuszos személyszállítást végző cég nyilvántartása szerint 2023-ban 501 ezer utast szállítottak Orosházán, ami 37 ezerrel több az előző évihez képest, így az ún. utaskilométer is 196 ezerrel több lett az év végére. Az eladott menetjegyek száma 34 ezerről közel 47 ezerre nőtt, és a különböző bérletek értékesítése is növekedést mutat. A költségek oldalán a bérjellegű ráfordítások jelentősen növekedtek az állami tulajdonú tömegközlekedési cégnél, amire azonban a tulajdonos jelentős támogatást biztosított. Viszont az üzemanyagárak az előző évi átlaghoz képest 13,5 százalékos csökkenéssel zárták az évet. A Volánbusz beszámolójából így kiderült, hogy az orosházi utasok érdekében az önkormányzat által 2023-ban biztosított közel 96,5 millió forintos térítés helyett 56,5 millió forint megfizetése lett volna indokolt. A fennmaradó, már kifizetett ellentételezést az idei tömegközlekedési költségek finanszírozására fordítja az önkormányzat. 

Szintén a témához tartozik a helyközi járatokkal végzett helyi közforgalmú személyszállítás, amit ugyancsak a Volánbusz Zrt. biztosít az orosháziak számára. Az önkormányzat ennek finanszírozására 8 millió 235 ezer forintot fordított tavaly. 

A tömegközlekedést üzemeltető cég folyamatosan várja az utazó közönség észrevételeit a különböző kommunikációs csatornáin, ezeket minden esetben megvizsgálják, a javaslatokat lehetőség szerint beépítik a szolgáltatás fejlesztésébe. A 2A autóbuszvonal menetrendmódosítását is lakossági kezdeményezésre vezették be tavaly május 15-től. Az autóbuszállomásról iskolai napokon induló eredetileg 9:10-es járat – Gyopárosfürdő, Gyökeres, Szántó Kovács János utca – 5 perccel később indul, hogy bevárja a 9:10-kor Békéscsabáról érkező buszt. Ezzel persze a járat visszaútjának indulási időpontja is 5 perccel későbbre tevődött. A dokumentált módon érkező lakossági panaszokat is kivizsgálják a Volánbusz Zrt.-nél. Tavaly összesen 5 ilyen bejelentés történt.

Dávid Zoltán polgármester szerint a város mindennapi működéséhez hozzátartozik a helyi tömegközlekedés fenntartása, és ha ehhez szükség van az önkormányzat pénzbeli hozzájárulásához, akkor ezt fel kell vállalni.

– Az utasszámok alátámasztják, hogy bizony Orosházán ma is nagy szükség van a helyi tömegközlekedésre. Az önkormányzat jelentős forrást biztosít a helyi járatok üzemeltetéséhez, de ha e nélkül nem működhet a szolgáltatás, akkor ezt fel kell vállalni. Ugyanakkor azt is szeretnénk elérni, hogy az orosháziak minél komfortosabb körülmények között utazhassanak, ezért kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a helyi közlekedésben is folyamatosan biztosítsa a cég a modernizálás lehetőségét. Nagy előre lépésnek tartom az idei évre tervezett fejlesztést. A cég tájékoztatása szerint 2023 júliusában forgalomba állítottak Orosházán 3 darab Volvo 7000 (B7L) típusú, alacsonypadlós, klimatizált autóbuszt – ezek 2003 óta közlekednek –, leváltva ugyanennyi alacsonyabb fokozatú járművet. Idén folytatják a járműpark „fiatalítását”. Ezek helyén ugyanis 4 darab 2009-ben és 2010-ben üzembe helyezett, magasabb környezetvédelmi besorolású, modernebb, alacsonypadlós buszok állnak majd munkába. Bízom benne, hogy nem csak műszakilag, de az utasok komfortérzete szempontjából is előnyös lesz a csere – összegezte az önkormányzat álláspontját a tömegközlekedésről Dávid Zoltán polgármester.

Ha a továbbiakban is értesülni szeretne a témában,
akkor lájkolja az OrosCafé Facebook-oldalát.